  • 1. Data: 2003-11-19 17:41:34
    Temat: US udokumentowanie funduszy na zakup mieszkania
    Od: "Inka" <o...@b...pl>

    Potrzebuje rady:
    w 1999 roku rodzice kupili mi mieszkanie. Teraz dostalam wezwanie do US
    z "zapytaniem" skad mialam na ten zakup. W czasie zakupu bylam studentka i
    chyba jasne jest, ze nie mialam pieniedzy na takie zakupy.
    Rodzice i dziadkowie moga spisac na mnie umowe darownizny pienieznej na zakup
    mieszkania, ale to juz po fakcie.CZy to ma jakis sens??

    Poradzcie mi, co powiedziec w urzedzie.

    Bardzo licze na Wasza pomoc.

  • 2. Data: 2003-11-19 22:24:44
    Od: "Litz" <l...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Inka" <o...@b...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    zakup
    > mieszkania, ale to juz po fakcie.CZy to ma jakis sens??

    Dlaczego po fakcie ?
    spiszcie umowe przed faktem. Jest chyba taka furtka, ze do pewnej kwoty
    umów daroziny nie trzeba rejestrowac w US. Spisz umowe z dziadkiem mamą
    tata, wójkiem ,
    ciotką bratem i kim tam jescze sie da...

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2003-11-20 09:19:24
    Od: "wojtaszek" <B...@a...pl>

    Na deficyt można jeszcze spisać umowę pożyczki, ale do określonej wysokości.
    Szczegóły musisz sprawdzić, ale wydaje mi się, że limity są podobne jak w
    darowiznach.

  • 4. Data: 2003-11-20 18:14:27
    Od: "Inka" <o...@b...pl>

> [...]
    > tata, wójkiem ,
    > ciotką bratem i kim tam jescze sie da...

    Po fakcie, bo minelo juz kilka lat... Nie wiem, czy US "uzna" umowy darowizny
    przez US niepodsteplowane. Wiem, ze teraz trzeba miec ich "parafke" i to z
    data przed zakupem mieszkania!!! Czy w 1999 tez trzeba bylo potwierdzac w US
    umowy darowizny? jesli nie to problem z glowy...

    Jeszcze jedna sprawa - czy ktos sie orientuje czy w '99 laczna suma darowizn
    (od matki, ojca, baci itp) byla jakos ograniczona? Jaki byl to limit?

    Co zorbic z nadyzka jesli taka wystapi? Czy mozna spisac umowe pozyczki z
    osobami, z ktorymi sie spisalo umowe darowizny? Jaki jest limit przy ktorym
    nie trzeba placic podatku?

  • 5. Data: 2003-11-21 02:00:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 20 Nov 2003, Inka wrote:
    [...komuś...]
> [...]
    >+ przez US niepodsteplowane. Wiem, ze teraz trzeba miec ich "parafke" i to z

    Pewnie czytasz grupę, to i wiesz że niedawno padło takie pytanie
    (w innej kwestii): *SKĄD WIESZ* ?
    Bo "z tytułu temetu" to my ciekawi jesteśmy ;)

    Nadto - należy ci się pręgierz. Za nie przeczytanie jakichś kilkuset
    pytań Slayera w archiwum groups.google dokładniej mówiąc ;)
    A są to pytania odsyłające do różnych ciekawych punktów przepisów
    tu i ówdzie obowiązujących, przykładowo:
    +++++
    Art. 3. 1. Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje:
    4) z chwilą powołania się na okoliczność dokonania czynności
    cywilnoprawnej - jeżeli podatnik nie złożył deklaracji w sprawie podatku
    od czynności cywilnoprawnych w terminie 5 lat od końca roku, w którym
    upłynął termin płatności, a którakolwiek ze stron po upływie tego terminu
    powołuje się przed organami podatkowymi lub organami kontroli skarbowej na
    okoliczność jej dokonania; w tym przypadku obowiązek podatkowy powstaje
    jedynie w stosunku do podatnika, który powołał się na okoliczność
    dokonania czynności cywilnoprawnej.
    -----

    To było z ustawy o PCC.
    Ustawę o spadkach i darowiznach proponuję również przeczytać,
    ale samodzielnie, a najwyżej z pytaniami na grupę się udać...

    >+ Czy w 1999 tez trzeba bylo potwierdzac w US
    >+ umowy darowizny?

    ...to ciekawe do czego służy ww. artykuł ;)

    >+ Jeszcze jedna sprawa - czy ktos sie orientuje czy w '99 laczna suma darowizn
    >+ (od matki, ojca, baci itp) byla jakos ograniczona?

    Ograniczenie jest (i było) AFAIK tylko na darowizny "celowe", czyli
    jeśli dostajesz pieniądze zwolnione "na mieszkanie" - to tam się
    sumuje. Ale darowizny "ogólne" - nie są, AFAIR.

    >+ Jaki byl to limit?

    isip.sejm.gov.pl
    zapodać "ustawa spadków darowizn"
    sprawdzić czy są odhaczone "wszystkie" (a nie "obowiązujące")
    wybrać sobie i poczytać...

    >+ Co zorbic z nadyzka jesli taka wystapi?

    Spytać na grupie czy ktoś chce *dostać* darowiznę ;)

    >+ Czy mozna spisac umowe pozyczki z
    >+ osobami, z ktorymi sie spisalo umowe darowizny?

    ...a dlaczegóż by nie ??

    >+ Jaki jest limit przy ktorym nie trzeba placic podatku?

    ...j.w. tylko zapodać "ustawa podatku czynności cywilnoprawnych".

    Dla jasności: jak nam (mam na myśli tych co czasem odpowiadają)
    coś nie jest potrzebne "na bieżąco" to też możemy zrobić tylko
    to co zapodawałem ;) - no to zajrzyj osobiście.

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)