  • 1. Data: 2014-03-07 10:24:26
    Temat: Ulga Rehabilitacyjna
    Od: "Zmotoryzowany" <zmotoryzowany@@@poczta.fm>

    Wczoraj będąc w WS otrzymałem informacje dotyczącą że mam wskazać osobę
    która była przewodnikiem jako że kwotę 2280zł powinna traktować jako dochód
    i wpisać w swoje zeznanie podatkowe oraz odprowadzić podatek. Zdziwiłem się
    trochę tym bardziej że nie znalazłem nic na ten temat ani w broszurce z US
    ani na forum. Nigdzie nie ma w jakiej pozycji to wpisać ani jaki podatek %
    od tego miał by być odprowadzony. Jestem osobą niepełnosprawną na wózku (
    dawniej pierwsza grupa) po amputacji obu nóg jako opiekun występuje moja
    żona więc to jej miał bym do dochodu doliczyć te 2280zł a że rozliczamy się
    razem to wygląda na to że za pomoc dla osoby niepełnosprawnej oraz
    niepełnosprawnego trzeba zapłacić podatek taka to ulga i pomoc. Drugim
    problemem jest odliczenie samochodu (20letniego przerobionego na obsługę
    ręczną) 2280zł można odliczyć tylko w wypadku potwierdzonej rehabilitacji
    (skierowanie i pieczątki z placówki prowadzącej rehabilitacje). W moim
    przypadku rehabilitacja już nic nie zdziała a samochód wykorzystuje na
    dojazdy 2/3 razy w miesiącu na wizytę u lekarza oraz do ułatwienia
    poruszania się po mieście jako że wózkiem nie zawsze jestem w stanie
    dojechać ze względu na odległości ręce nie wytrzymują Nie wiem czy to
    nadinterpretacja przepisów podatkowych czy znowu tych niepełnosprawnych chce
    się pozbawić tak wielkiej kwoty jak 817zł bo tyle wynika z obliczeń.
    Pozdrawiam
    Staszek L.
    Inwalida na wózku - sprawny inaczej korzystający z indywidualnego kołowego
    środka transportu o napędzie ręcznym!!!

  • 2. Data: 2014-03-08 00:09:27
    Temat: Re: Ulga Rehabilitacyjna
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 7 Mar 2014, Zmotoryzowany wrote:

    > Wczoraj będąc w WS

    Co to jest "WS"?
    Dyskusję na .prawo widziałem.

> [...]
    > trochę tym bardziej że nie znalazłem nic na ten temat ani w broszurce z US

    US uznaje podatek od otrzymanych dochodów za "oczywistą oczywistość"
    to raz, a po drugie to jest sprawa która *nie dotyczy* niepełnosprawnego,
    więc niepełnosprawnemu tego nie widzą potrzeby wyjaśniać.
    Z p. widzenia US jest to zmartwienie otrzymującego zapłatę za
    świadczenie i... już.

    > Nigdzie nie ma w jakiej pozycji to wpisać

    Jest pozycja "inne przychody"? (tak, wiem :))

    > ani jaki podatek % od tego miał by być odprowadzony.

    IMO to się nie kwalifikuje jako *osobno* rozliczany ryczałt.
    Podatek dochodowy rozlicza się w trybie raz-na-rok składając PIT36/37
    i już. Stawka podatku spowodowanego tym przychodem będzie więc
    wynikała z innych przychodów, jak przekroczy progi to będzie
    wyższa.

    > Jestem osobą niepełnosprawną na wózku (
    > dawniej pierwsza grupa) po amputacji obu nóg jako opiekun występuje moja żona
    > więc to jej miał bym do dochodu doliczyć te 2280zł

    Czekaj.
    Jakby opiekunem była inna osoba, przykładowo pracownik firmy która
    się taką opieką zajmuje, to konieczność zapłacenia podatku byłaby
    oczywista czy nie?
    Fiskus nie widzi powodu, aby jeśli te pieniądze otrzyma żona,
    miał odpuścić podatek.

> [...]
    > dojazdy 2/3 razy w miesiącu na wizytę u lekarza oraz do ułatwienia poruszania

    Hm.. do ustawy zajrzałeś?
    Bo ja na pierwszy rzut oka widzę:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,13,13,700,,,
    ustawa-z-dnia-26071991-r-o-podatku-dochodowym-od-oso
    b.html
    +++
    14) używanie samochodu osobowego, stanowišcego własnoœć (współwłasnoœć)
    osoby niepełnosprawnej zaliczonej do I lub II grupy inwalidztwa lub
    podatnika majšcego na utrzymaniu osobę niepełnosprawnš zaliczonš
    do I lub II grupy inwalidztwa albo dzieci niepełnosprawne, które
    nie ukończyły 16 roku życia, dla potrzeb zwišzanych z koniecznym
    przewozem na niezbędne zabiegi leczniczo-rehabilitacyjne - w wysokoœci
    nieprzekraczajšcej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł;
    ---

    Nie wiem czy coś przeoczyłem, ale na mój rozum, dojazd do lekarza "się liczy".
    Skąd masz informację o tej "pieczątce z rehabilitacji"?

    Zupełnie inna sprawa że zacytowany przepis najwyraźniej stanowi
    podstawę do żądania "kilometrówki", bo nie są to wydatki na tak
    używany samochód w ogóle, ale wyłącznie ta część wydatków,
    które są "dla potrzeb", czyli pewnie "do limitu kilometrówki".
    "pewnie", bo jasnego wymogu kilometrówki (dla tego przypadku) nie
    szukałem, ale jakiś dowód odliczenia konkretnej kwoty powinien
    istnieć, a "kilometrówka" to swoisty standard.
    Pewnie nie wystarczy więc zebrać kwitków na wszystkie wydatki
    (oczywiście one też są potrzebne! - kilometrówka nie określa kosztu,
    lecz limit wydatków) ale jeszcze wesprzeć spisem dojazdów z tej
    "części" (na cele lecznicze).

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2014-03-08 00:17:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 8 Mar 2014, Gotfryd Smolik news wrote:

    > On Fri, 7 Mar 2014, Zmotoryzowany wrote:
    [...]
> [...]
    > (oczywiście one też są potrzebne! - kilometrówka nie określa kosztu,
    > lecz limit wydatków) ale jeszcze wesprzeć spisem dojazdów z tej

    Zajrzałem niechcący ;) do treści ustawy w miejscu obok, jest tam m.in:
    +++
    7d. Warunkiem odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 7a, jest
    posiadanie przez osobę, której dotyczy wydatek:

    1) orzeczenia o zakwalifikowaniu przez organy orzekajšce do jednego
    z trzech stopni niepełnosprawnoœci, okreœlonych w odrębnych przepisach, lub
    2) decyzji przyznajšcej rentę z tytułu całkowitej lub częœciowej
    niezdolnoœci do pracy, rentę szkoleniowš albo rentę socjalnš, albo
    3) orzeczenia o niepełnosprawnoœci osoby, która nie ukończyła 16 roku
    życia, wydanego na podstawie odrębnych przepisów.
    ---

    Czy pod to "podpadasz"? (pod 3. oczywicie nie, ale pozostałe)

    A po drugie:
    +++
    7c. W przypadku wydatków, o których mowa w ust. 7a pkt 7, 8 i 14, nie jest
    wymagane posiadanie dokumentów stwierdzajšcych ich wysokoœć. Jednakże na
    żšdanie organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej podatnik jest
    obowišzany przedstawić dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia,
    w szczególnoœci:
    1) wskazać z imienia i nazwiska osoby, które opłacono w zwišzku
    z pełnieniem przez nie funkcji przewodnika;
    [...]
    ---

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2014-03-10 12:23:51
    Od: "Zmotoryzowany" <zmotoryzowany@@@poczta.fm>

    Użytkownik "Zmotoryzowany" napisał w wiadomości grup

[...]

    W tym wypadku znowu zaoszczędzą na niepełnosprawnych i na tak zwanym 1% bo
    będąc rozliczonym przez ZUS niewielu będzie się chciało robić PIT-a tylko
    aby przekazać 1% tym bardziej że nie każdy robi to sam a zlecenie komuś jak
    wiadomo nie jest za friko!