    From: Maciek <m...@n...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Ulga na złe długi raz jeszcze
    Date: Mon, 12 Mar 2012 21:51:00 +0100

    Witam

    Raz jeszcze wracam do ulgi na złe długi. Przeszedłem już część drogi
    papierkowej, czyli:
    1. zdobyłem zaświadczenie o rejestracji dłużnika jako podatnik VAT (czynny)
    2. wysłałem do dłużnika zawiadomienie o zamiarze skorygowania VAT od
    niezapłaconych przez niego faktur i otrzymałem "potwierdzenie
    odbioru"(czyli poleconego nie odebrał)

    No i teraz wątpliwości:
    Art. 89a, ust. 3: Korekta podatku należnego może nastąpić w rozliczeniu
    za okres rozliczeniowy, w którym upłynął termin określony w ust. 2 pkt
    6, nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym wierzyciel uzyskał
    potwierdzenie odbioru przez dłużnika zawiadomienia, o którym mowa ust. 2
    pkt 6. Warunkiem dokonania korekty jest uzyskanie przez wierzyciela
    potwierdzenia odbioru przez dłużnika zawiadomienia, o którym mowa ust. 2
    pkt 6.

    Czyli zakładając, że rozliczam się kwartalnie i wszystkie wymienione w
    powyższym ustępie terminy upłynęły w lutym br, to korekty dokonuję w
    rozliczeniu za 1 kwartał br, czyli np. 31 marca wpisuję w rejestr
    sprzedaży VAT odpowiednią kwotę VAT z minusem, wypisuję VAT-7K i lecę do
    US - dobrze to sobie wyobrażam?

    Jednocześnie "wierzyciel i dłużnik na dzień dokonania korekty, o której
    mowa w ust. 1, są podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT
    czynni", a zaświadczenie, które się otrzymuje z US jest na konkretny
    dzień, ale jest to dzień, w którym akurat urzędnik rozpatrzy mój wniosek
    o wydanie zaświadczenia. Na mój chłopski rozum: mogę złożyć korektę,
    jeśli mam zaświadczenie, że dłużnik jest w dniu składania korekty
    podatnikiem VAT czynnym, czyli muszę wyliczyć sobie ile urzędnikowi
    zajmie czasu wydanie zaświadczenia i chyba odpowiednio wcześniej złożyć
    wniosek.

    Szczerze mówiąc wydałem 21 zł, dostałem zaświadczenie, ale wynika z
    niego, że podatnik jest (był) czynnym podatnikiem VAT w połowie lutego,
    a czy będzie w dniu dokonania korekty, to już tylko on jeden wie.

    A może dokonać korekty zgodnie z datą zaświadczenia z US? Jednak w ciągu
    7 dni od dokonania korekty, powinienem powiadomić o tym fakcie dłużnika,
    a zaświadczenie z US szło do mnie ... 14 dni, bo zostało nadane 7 dni po
    dacie wystawienia zaświadczenia. Oczywiście w tym przypadku korekta i
    powiadomienie dłużnika nastąpiłyby przed złożeniem deklaracji VAT, czyli
    korekta byłaby co najwyżej na poziomie moich ksiąg.

    Czyli pytanie podsumowujące: kiedy dokładnie zrobić korektę w
    księgach/US i czy martwić się "przedawnieniem" zaświadczenia o
    rejestracji VAT dłużnika?

    PS: Wniosek o zaświadczenie można złożyć do US przez epuap (dostaje się
    Urzędowe Poświadczenie Przedłożenia), ale co ciekawe, odpowiedź
    (zaświadczenie) idzie poleconym :->

    Maciek