  • 1. Data: 2003-05-19 15:29:37
    Temat: Ulga remontowa - dwóch właścicieli
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    Jestem właścicielem 25% domu, mama ma pozostałe 75%. Czy z ulgi
    remontowej możemy korzystać obie wykorzystując dwa limity? Czy są
    jakieś ograniczenia co do tego ile procent całej sumy wydanej na
    remont ja mogę sobie odliczyć a ile mama? Czy dla mnie jest to tylko
    maksymalnie 25% całej wydanej kwoty, czy też ja mogę np. odliczyć cały
    remont, a mama nic. Remontowany będzie oczywiście cały dom, a nie
    tylko jego 25%.
    I jeszcze jedno pytanie. Czy pieniądze wydane w tym roku na remont
    można odliczyć w przyszłym roku (gdyby nie starczyło podatku)?
    Dziękuję.

    Renata

  • 2. Data: 2003-05-19 19:27:39
    Temat: Re: Ulga remontowa - dwóch właścicieli
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 19 May 2003, Renata Gołębiowska wrote:

> [...]
    >+ remont ja mogę sobie odliczyć a ile mama? Czy dla mnie jest to tylko
    >+ maksymalnie 25% całej wydanej kwoty, czy też ja mogę np. odliczyć cały

    *UWAGA*: dywagacje nieprawnika :)

    1. Współwłaściciele powinni dbać o wpółwłasność proporcjonalnie
    do udziałów (Kodeks Cywilny, art. 207).
    2. Ustawy podatkowe wymagają określonych rodzajów dokumentów, to
    znaczy odliczać można *tylko* zakupy towarów i usług dokonanych
    na podstawie f-ry VAT
    3. Ustawy podatkowe nie wiążą uprawnień do ulgi z obiektem
    ale z osobą.

    IMHO:
    Z 1. *nie* wynika że *każdy* zakup lub czynność *musi* być dokonywany
    wspólnie. Jeśli wpółwłaściciele umówią się że jeden kupi cegły
    a drugi coś-tam z ich użyciem wymuruje (w ramach "dbałości
    o wpółwłasność") to ten pierwszy ma prawo odliczenia zakupu,
    a w myśl 2. drugi nie ma prawa do niczego.
    Nie znaczy to IMO że zasada 1. została naruszona ani żeby
    kupujący miał mieć ograniczenia w odliczaniu (ze względu na 3
    - nie ma powodu żeby dzielić *każdy* zakup).
    Sądzę że w stanie jak wyżej to ewentualnie ty możesz mieć
    roszczenie do mamy ;> (że się nie przykłada do dbania o rzecz
    wspólną :))

    pozdrowienia, Gotfryd
    (mieszkanie we współwłasności "małej" wpólnoty, zarząd właścicielski)

  • 3. Data: 2003-05-20 20:43:46
    Od: "p...@g...pl" <s...@g...pl>

    "Renata Gołębiowska" <R...@a...waw.pl> wrote in message
    .waw.pl...
> [...]
    > maksymalnie 25% całej wydanej kwoty, czy też ja mogę np. odliczyć cały
    > remont, a mama nic. Remontowany będzie oczywiście cały dom, a nie

    Każdy ma swoją ulgę do wykorzystania w całości.
    Tylko faktury musisz mieć na swoje nazwisko.

    > I jeszcze jedno pytanie. Czy pieniądze wydane w tym roku na remont
    > można odliczyć w przyszłym roku (gdyby nie starczyło podatku)?

    tak

    > Dziękuję.

    za nie ma co.

  • 4. Data: 2003-05-21 11:06:58
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    In article <bae43n$aim$1@absinth.dialog.net.pl>, p...@g...pl wrote:

    > "Renata Gołębiowska" <R...@a...waw.pl> wrote in message
    .waw.pl...

    > Każdy ma swoją ulgę do wykorzystania w całości.
    > Tylko faktury musisz mieć na swoje nazwisko.

    Dziękuję Tobie i Gotfrydowi. Naszła mnie jeszcze jedna wątpliwość. Czy
    odliczając sobie ulgę na remont nadal mogę rozliczać się wspólnie z
    mężem, który do remontowanego domu nie ma żadnych praw?

    Renata

  • 5. Data: 2003-05-21 21:12:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 21 May 2003, Renata Gołębiowska wrote:
    [...]
    >+ Czy odliczając sobie ulgę na remont nadal mogę rozliczać się wspólnie
    >+ z mężem, który do remontowanego domu nie ma żadnych praw?

    IMHO nie widać przeciwwskazań !

    pozdrowienia, Gotfryd