  • 1. Data: 2005-01-26 08:53:32
    Temat: Ulga remontowa i odsetkowa a termin podpisania aktu notarialnego
    Od: "magic" <m...@o...pl>

    Witam.

    W zeszłym roku (2004) kupiłem mieszkanie na rynku pierwotnym oraz
    wykończyłem je.
    Akt notarialny będzie podpisanty dopiero w tym roku (2005) - póki co,
    dosponuję:
    - umową przyrzeczenia sprzedaży (nie potwierdzoną notarialnie)
    - protokołem odbioru mieszkania.
    Czy na podstawie dokumentów, które posiadam, mogę dokonać odliczenia z
    tytułu ulg:
    - remontowej
    - odsetkowej
    ??

    Pozdrawiam,
    Magic

  • 2. Data: 2005-01-26 09:45:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 26 Jan 2005, magic wrote:
    [...]
    >+ Akt notarialny będzie podpisanty dopiero w tym roku (2005) - póki co,
    >+ dosponuję:
    >+ - umową przyrzeczenia sprzedaży (nie potwierdzoną notarialnie)
    >+ - protokołem odbioru mieszkania.

    Czy z tych dokumentów wynika że masz prawo UŻYTKOWANIA mieszkania
    - po polsku nie tylko zostały odebrane ale wolno w nich MIESZKAĆ" ?
    Z faktu iż ktoś akceptuje iż rzecz (jakakolwiek) jest "dobra
    zgodnie z umową" IMO zdecydowanie NIE wynika iż dostał prawo
    do KORZYSTANIA z niej.
    A IMHO to prawo decyduje o prawie do odliczenia "remontów"...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-01-26 11:24:03
    Od: "Baton" <k...@p...fm>

    Użytkownik "magic" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > - protokołem odbioru mieszkania.
    > Czy na podstawie dokumentów, które posiadam, mogę dokonać odliczenia z

    IMO tak, akt notarialny nie jest konieczny. Nie pamietam jak to jest
    dokladnie okreslone w ustawie, ale liczy sie termin faktycznego odbioru
    mieszkania (zamieszkania - aczkolwiek ciezko tu cokolwiek udowodnic) -
    pomocny bedzie tutaj protokol odbioru...

    Pozdrawiam

    Baton

  • 4. Data: 2005-01-26 13:37:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 26 Jan 2005, Baton wrote:
    [...]
    >+ IMO tak, akt notarialny nie jest konieczny. Nie pamietam jak to jest
    >+ dokladnie okreslone w ustawie

    "tytuł prawny do mieszkania" ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2005-01-26 14:14:13
    Od: "magic" <m...@o...pl>

    > "tytuł prawny do mieszkania" ;)

    Czyli ??
    Nie mam teraz przed oczyma umowy przyrzeczenia sprzedaży. Moge powiedzieć
    tyle, że nie była potwierdzana notarialnie, dysponuję natomiast pełna
    dokumentacją uprawniającą dewelopera do wybudowania i sprzedania mieszkania
    wydana w 2004 roku oraz protokół odbioru budynku mieszkalnego przez gminę
    (również z 2004 roku).

    1. Czy takie dokumenty stanowią "tytuł oprawny do mieszkania" ?
    ewentualnie - co muszą określać żeby stanowiły "tytuł oprawny do mieszkania"
    ?
    2. Czy wymaganie "tytułu prawnego do mieszkania" dotyczy zarówno ulgi
    budowlanej jak i odsetkowej ?

    Pozdrawiam,
    magic

  • 6. Data: 2005-01-26 15:20:08
    Od: Bogna <b...@U...neo.USUN.pl>

    magic wrote:

> [...]
    > ?
    > 2. Czy wymaganie "tytułu prawnego do mieszkania" dotyczy zarówno ulgi

    z ulgi remontowej możesz skorzystać na podstawie protokołu odbioru
    mieszkania i umowy przedwstępnej (odpowiedzi takiej udzielił mi pisemnie US)

  • 7. Data: 2005-01-26 21:52:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 26 Jan 2005, magic wrote:

    >+ > "tytuł prawny do mieszkania" ;)
    >+
    >+ Czyli ??
    >+ Nie mam teraz przed oczyma umowy przyrzeczenia sprzedaży.

    IM*H*O (ja tam prawnikiem nie jestem) - to jest bez znaczenia.
    Ważne jest czy z umowy wynika iż z mieszkania możesz KORZYSTAĆ.
    Czyli MIESZKAĆ tam.
    IM*H*O warunki widać dwa:
    - mieszkanie musi być "oddane" czyli "dopuszczone do użytkowania", inaczej
    nie sposób wywieść jakiegokolwiek "prawa do mieszkania"
    - cokolwiek musi świadczyć że ten kto *aktualnie* jest właścicielem
    mieszkania *pozwolił* ci tam mieszkać. Nieważnie czy odpłatnie
    czy odpłatność jest "w kosztach sprzedaży mieszkania".

> [...]
    >+ wydana w 2004 roku oraz protokół odbioru budynku mieszkalnego przez gminę

    Acha.
    Czyli z tego wynikałoby iż są szanse że pierwszy warunek jest spełniony,
    przy czym... zastrzegam iż budowlańcem też nie jestem i nie wiem
    czy "odbiór budynku" jest równoważny z "dopuszczeniem do użytkowania"
    (IMHO nie musi być - zależy co było warunkiem "odbioru", teoretycznie
    można sobie wyobrazić iż developer miał w myśl umowy oddać budynki
    w stanie surowym) tudzież czy "dopuszczenie budynku" jest tożsame
    z "dopuszczeniem lokali". Nie wiem.
    Ale *nadto* musi być *prawo do mieszkania* w tym budynku !

    >+ 1. Czy takie dokumenty stanowią "tytuł oprawny do mieszkania" ?
    >+ ewentualnie - co muszą określać żeby stanowiły "tytuł oprawny do mieszkania"
    >+ ?

    Jak wyżej.
    *Właściciel* *lokalu mieszkalnego* (czyli czegoś w czym LEGALNIE wolno
    MIESZKAĆ) musi POZWOLIĆ tam mieszkać. Rodzaj umowy dowolny - czy
    to najem czy użyczenie...

    >+ 2. Czy wymaganie "tytułu prawnego do mieszkania" dotyczy zarówno ulgi
    >+ budowlanej jak i odsetkowej ?

    Ja się odnoszę tylko do *remontowej* z tytułu posta !
    Starałem się powiedzieć to w pierwszej odpowiedzi :)
    O budowlanej nie mam pojęcia, "odsetkowa" jest AFAIK jej odmianą.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)