  • 1. Data: 2003-01-03 15:10:22
    Temat: Umowa cywilna a sąd arbitrażowy-cztyli naciąganie klientów biur turystycznych
    Od: "doctore" <m...@p...onet.pl>

    Witam wszytkich
    Mam do was pytanie. Przedstawie w skrócie jeżeli będą chętni to zamieszcze
    cała historie(gdyż właśnie powstaje jej dokładny opis) ku przestrodze
    innych.
    Ofertę znalazłem w internecie.
    Zawarłem umowę pomiędzy sobą a agencją turystyczną na 4 miejsca pobytu
    sylwestrowo noworocznego na podkarpaciu. Oczywiście po przybyciu warunki
    umowy nie zostały dotrzymane .Powiem s skrócie że był sanepis policja
    telewizja( była informacjao tym w kilku dziennikach stacji ogólnopolskich
    31.12.02) są dwa doniesieiena o popełnieniu przestępstwa przez organizatora
    m in. jedno o groźbie karalnej itd. Uczestnicy byli z całej Polski oraz z
    zagranicy m in Holandii i Anglii.
    Ale w umowie jest punkt taki
    " Wszelkie spory wynikające z realizacji niniejszej umowy roztrzygane będą
    przez sąd arbitrazowy przy Europejskiej Izbie Arbitrazowej z siedzibą we
    Wrocławiu stosownie do regulaminu tegoż sądu."
    Dzowniłem do tego sądu wiec jest to firma prywatna której agencja płaci
    pieniążki za roztrzyganie sporów co juz jest dziwne. Dowiedzialem się
    również ze dzieki temu zapisowi mam zamkniętą drogę do dochodzenia swoich
    roszczeń w sądzie cywilnym a ich orzeczenie jest ostateczne i nie podlega
    odwołaniu. I właśnie tą inforamcje chciałbym abyście mi potwierdzili czy to
    prawda.
    Oraz jeżeli w lokalu jest prowadzona sprzedaż np herbaty kawy bez
    paragonów fiskalnych przez osoby które sprzedają ten produkt to komu to
    trzeba zglosić.

    Doktorek m...@p...onet.pl

  • 2. Data: 2003-01-04 14:22:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 3 Jan 2003, doctore wrote:
    [...]
> [...]
    >+ odwołaniu. I właśnie tą inforamcje chciałbym abyście mi potwierdzili czy to

    Primo: IMHO NTG, sprawa kwalifikuje się na "prawo".
    Secundo: nie chce mi się szukać "prawa do sądu", (nie pamiętam,
    Konstytucja ?) może na początek wystarczy z KC:
    "Art. 58. § 1. Czynność prawna sprzeczna z ustawą albo mająca na celu
    obejście ustawy jest nieważna, chyba że właściwy przepis przewiduje inny
    skutek, w szczególności ten, iż na miejsce nieważnych postanowień
    czynności prawnej wchodzą odpowiednie przepisy ustawy."

    KC przewiduje stosowanie *państwowego* arbitrażu gospodarczego
    z zakresie "orzekania", ale chyba prawo do sądu i tak zostaje.
    Owszem, niektóre prawa (np. naliczanie odsetek, przedawnienie)
    mogą być zawieeszone (np. art. 124, 125 KC).

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2003-01-04 14:40:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]
    >+ roszczeń w sądzie cywilnym a ich orzeczenie jest ostateczne i nie podlega

    O, pooglądałem co dalej jest w KC:
    +++
    Art. 385 [3]. W razie wątpliwości uważa się, że nie dozwolonymi
    postanowieniami umownymi są te, które w szczególności:
    [...]
    23) wyłączają jurysdykcję sądów polskich lub poddają sprawę pod
    rozstrzygnięcie sądu polubownego polskiego lub zagranicznego albo innego
    organu, a także narzucają rozpoznanie sprawy przez sąd, który wedle ustawy
    nie jest miejscowo właściwy.

    ---

    pozdr, Gotfryd