  • 1. Data: 2008-12-26 15:44:20
    Temat: Umowa na zakup oprogramowania od osoby fizycznej
    Od: cayser <c...@o...pl>

    Witam.
    Chciałbym odkupić od osoby fizycznej oprogramowanie do obróbki grafiki
    "Adobe Cs4" do własnej firmy. Program sprzedaje mi osoba która
    przywiozła go z USA (posiada polskie i amerykańskie obywatelstwo - jeśli
    ta informacja w czymś pomoże). Posiada do niego wszystkie potrzebne
    papiery, licencje. Oprogramowanie jest nowe, nieużywane. Problem w tym
    że muszę przygotować umowę kupna sprzedaży oprogramowania między moją
    firmą a tą osobą a dowiedziałem się że zwykła umowa taka jak np na zakup
    samochodu to za mało. Nie mogę nigdzie znaleźć wzoru na którym mógłbym
    sie oprzeć. Może ktoś z Państwa byłby w stanie mi pomóc co taka umowa
    powinna zawierać po za podstawowymi podpunktami występującymi w zwykłej
    umowie kupna sprzedaży. Wiem że muszę jeszcze rozliczyć się z podatku
    PCC-1 i to już na szczęście udało się wypełnić.

    Dziękuję za każdą pomoc
    Pozdrawiam
    Jarek K

  • 2. Data: 2008-12-26 19:07:12
    Od: aw <w...@w...pl>

    cayser pisze:
> [...]
    > umowie kupna sprzedaży. Wiem że muszę jeszcze rozliczyć się z podatku
    > PCC-1 i to już na szczęście udało się wypełnić.

    A jak to zrobiłeś jeśli nie masz umowy ?
    A.

  • 3. Data: 2008-12-26 19:28:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 26 Dec 2008, cayser wrote:

    > Witam.
    > Chciałbym odkupić od osoby fizycznej oprogramowanie do obróbki grafiki "Adobe
    > Cs4" do własnej firmy. Program sprzedaje mi osoba która przywiozła go z USA
    [...obywatelstwo nieistotne...]
    > Posiada do niego wszystkie potrzebne papiery, licencje.
    > Oprogramowanie jest nowe, nieużywane.

    Mam dłuższy post, ale wstrzymałem się z wysłaniem - nie ma informacji,
    czy ta osoba zapłaciła VAT przy przywozie.
    Zapłaciła?

    Druga sprawa - jakie są dowody, że ten program *nie* był sprowadzony
    do odsprzedaży?
    Składam wniosek o niewyjaśnianie, że to ten kto chce wyciągać wnioski,
    czyli w naszym przypadku US, musiałby dać dowody, bo co racja to racja
    - a co użeranie się z odwołaniami do NSA to osobna sprawa :D
    Zaś zdobywanie dowodów przez US np. metodą przesłuchania świadków
    kończy się... różnie.

    BTW: jak chodzi o licencję to w całości zgadzam się z tym co
    napisał Robert na .prawo: IMO "zakazy odsprzedaży" nie są
    zgodne z prawem *w .pl* (i pewnie całej .eu), ale co zrobisz
    producentowi, jeśli jego strona odmówi np. update niezbędnego
    do wgrania kawałka softu: patcha, konwertera do nowego
    fotoaparatu itd?
    Nie pamiętam czy Adobe ma takie "zagrania", ale są producenci
    którzy tak robią.

    > Nie mogę nigdzie znaleźć wzoru na którym mógłbym sie oprzeć.

    Jak sądzę przypadki "prawidłowego sprowadzenia na cele osobiste"
    (z dopełnieniem obowiązków celnych) są dość rzadkie, a kupowanie
    "na firmę" (z zaliczeniem w koszty) przemyconych towarów, czy to
    papierosów ze wschodu czy notebooków z USA chyba nie jest nagminne
    - podejrzewam że oprogramowanie też wpada w tę działkę :D
    Dla porządku: dla VAT oprogramowanie to "usługa". Co faktu
    ze przy dostarczeniu do .pl nastąpi "wyświadczenie na terenie
    .pl" (i obowiązek VAT) nie zmieni.

    Wydaje mi się mało prawdopodobne, żeby komuś kto *nie* prowadzi
    DG chciało się zwalczać procedurę celną (z VATem), pewnie
    większość która ma taką możliwość przywozi sobie program
    "wot tak w torbie".
    Pewnie w razie pytania z US skąd ten program się wziął taki
    "przywożący" może nie najlepiej wyjść :)

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2008-12-26 19:30:08
    Od: <s...@a...pl>

    > firmą a tą osobą a dowiedziałem się że zwykła umowa taka jak np na zakup
    > samochodu to za mało. Nie mogę nigdzie znaleźć wzoru na którym mógłbym

    A co musi być w niej szczególnego? Nic mi nie wiadomo, żeby przy sprzedaży
    oprogramowania musiała ona mieć formę pisemną. Tobie - jeśli zależy na wrzuceniu
    w koszty i tak rachunek jest potrzebny - tak jak przy samochodzie :) A z
    otrzymaniem tego problemu mieć nie powinieneś - tak jak przy samochodzie :)

    > umowie kupna sprzedaży. Wiem że muszę jeszcze rozliczyć się z podatku PCC-1 i
    > to już na szczęście udało się wypełnić.

    I "dożywotnio" prowadzić rejestr podatku od czynności cywilno-prawnych :-/

  • 5. Data: 2008-12-26 19:56:38
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    s...@a...pl wrote:
    > I "dożywotnio" prowadzić rejestr podatku od czynności cywilno-prawnych :-/

    Oj!

    Co jakiś czas pojawia się (fałszywa?) hipoteza o obowiązku prowadzenia
    rejestru.

    Odpowiedni fragment ustawy brzmi następująco:

    "
    Art. 10
    1. Podatnicy są obowiązani, bez wezwania organu podatkowego, złożyć
    deklarację w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych, według
    ustalonego wzoru, oraz obliczyć i wpłacić podatek w terminie 14 dni od
    dnia powstania obowiązku podatkowego, z wyłączeniem przypadków, gdy
    podatek jest pobierany przez płatnika.

    2. Notariusze są płatnikami podatku od czynności cywilnoprawnych
    dokonywanych w formie aktu notarialnego.

    3. Płatnicy obowiązani są uzależnić dokonanie czynności cywilnoprawnej
    od uprzedniego zapłacenia podatku.

    3a. Płatnicy są obowiązani:

    1) prowadzić rejestr podatku;
    "

    Skąd zatem miałby pochodzić obowiązek prowadzenia rejestru przez podatnika?

    Piotrek

  • 6. Data: 2008-12-26 20:51:19
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 26-12-2008 o 20:28:10 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

    > Dla porządku: dla VAT oprogramowanie to "usługa". Co faktu
    > ze przy dostarczeniu do .pl nastąpi "wyświadczenie na terenie
    > .pl" (i obowiązek VAT) nie zmieni.

    Ale nie pudełkowe. Sprzedaj "pudełka" np do UK
    i nie zastosuj procedury WDT to się przekonasz za 3-5 lat :-)

    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 7. Data: 2008-12-26 23:49:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 26 Dec 2008, s...@a...pl wrote:

    > I "dożywotnio" prowadzić rejestr podatku od czynności cywilno-prawnych :-/

    Jako osobnik który ze dwa razy oberwał na niniejsej grupie operacją
    <pac>, śmiem przypomnieć że obowiązek prowadzenia rejestru został
    zawężony do notariuszy i innych takich :) chyba już 2 lata temu.
    "Normalne" odprowadzenie PCC już nie implikuje prowadzenia rejestru!

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2008-12-26 23:53:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 26 Dec 2008, Tomek wrote:

> [...]
    [...]
    > Ale nie pudełkowe. Sprzedaj "pudełka" np do UK
    > i nie zastosuj procedury WDT to się przekonasz za 3-5 lat :-)

    Jestem skłonny się nie spierać :) - jedyne co uzyskamy w naszej
    dyskusji, to uproszczenie pojęć, bo mamy czynność która ewidentnie
    (w przypadku sprowadzenia z USA) nazywa się "import" i ewidentnie
    (przypomnę: NOWY program) skutkuje obowiązkiem VAT, bez względu
    na to kto sprowadza.
    Pozostaje pytanie czy ów obowiązek został "dopełniony".

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2008-12-27 00:17:16
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Gotfryd Smolik news wrote:
> [...]
    > zawężony do notariuszy i innych takich :) chyba już 2 lata temu.
    > "Normalne" odprowadzenie PCC już nie implikuje prowadzenia rejestru!

    Taki obowiązek istnieje również w przypadku zakupu w celu dalszej
    odsprzedaży lub przetworzenia.

    Tylko ciekawe, czy chodziło o zakup w celu (dalszej odsprzedaży lub
    przetworzenia) czy też o efekt końcowy.

    Niestety najwyraźniej precyzyjne sformułowanie rozporządzenia przekracza
    możliwości przeciętnego urzędnika ...

    Piotrek

  • 10. Data: 2008-12-27 00:35:39
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Gotfryd Smolik news wrote:
> [...]
    > zawężony do notariuszy i innych takich :) chyba już 2 lata temu.
    > "Normalne" odprowadzenie PCC już nie implikuje prowadzenia rejestru!

    Taki obowiązek istnieje również w przypadku zakupu do dalszej