  • 1. Data: 2008-12-24 23:48:36
    Temat: Samochód, VAT i rok 2009...
    Od: Tomasz Motyliński <m...@w...eu>

    Ktoś mi może pokrótce powiedzieć według jakich kryteriów w 2009 roku będzie
    można odliczać VAT od pojazdów osobowych (w kontekście wyroku ETS)?
    Osobiście mam zamiar zapytać w US po nowym roku jak oni się na to
    zapatrują, ale czytałem opinie, że teraz jest (teoretycznie) możliwe
    odliczanie VAT od paliwa w przypadku każdego auta wykorzystywanego w
    firmie... Ciekawe, ciekawe. Teoretycznie w najgorszym wypadku powrócimy do
    przepisów kiedy to VAT można było odliczać od aut, które miały oddzieloną
    wyraźnie przestrzeń ładunkową (najczęściej kratką). Pytam, bo zastanawiam
    się, czy nie założyć teraz kratki do dwóch osobówek :)

    --
    Tomasz Motyliński
    ... i do tego jaki ładny :) http://satfilm.pl/~motto77/mydesktop.jpg

  • 2. Data: 2008-12-25 15:31:47
    Temat: Re: Samochód, VAT i rok 2009...
    Od: icek2 <i...@p...onet.pl>

    Tomasz Motyliński pisze:
> [...]
    > wyraźnie przestrzeń ładunkową (najczęściej kratką). Pytam, bo zastanawiam
    > się, czy nie założyć teraz kratki do dwóch osobówek :)

    nie tylko Ty się zastanawiasz :)

    gdyby Państwo myślało zdrowo rozsądkowo, chcąć zwiększyć popyt na nowe
    auta to Państwo powinno spokojnie pozwalać odliczać VAT od auta/paliwa :)

    ja księgowym nie jestem, ale teraz, to wygląda wręcz tak (tzn. ja to
    rozumuję tak) że można odliczyc od kazdego auta, które ma ladowność
    ponad 500kg

    oj, styczeń będzie ciekawy :D

    --
    pozdros
    icek

  • 3. Data: 2008-12-26 01:58:50
    Od: Tomasz Motyliński <m...@w...eu>

    Witam,

    W poście <8...@t...backiel.com.pl>
    icek2 <i...@p...onet.pl> m.in. napisał(a)::

    > ja księgowym nie jestem, ale teraz, to wygląda wręcz tak (tzn. ja to
    > rozumuję tak) że można odliczyc od kazdego auta, które ma ladowność
    > ponad 500kg

    Tak zdroworozsądkowo możliwości są dwie: albo (1) odliczamy VAT od dosłownie
    każdej osobówki na firmę, albo (2) odliczamy VAT od każdej z dopuszczalną
    ładownością większą niż 500 kg z trwałym oddzieleniem przestrzeni bagażowej
    od pasażerskiej (czytaj. z kratką)...

  • 4. Data: 2008-12-26 09:12:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 26 Dec 2008, Tomasz Motyliński wrote:

> [...]
    > ładownością większą niż 500 kg z trwałym oddzieleniem przestrzeni bagażowej

    IMHO:
    - ETS podważył wprowadzanie *ograniczeń* do odliczania VAT. Taka zasada
    wynikała z ówczesnej VI Dyrektywy i wynika z aktu ktory ją na dziś
    zastępuje
    - oczywiste jest, że wprowadzenie *możliwości* odliczania VAT jest
    zgodne z unijnymi przepisami o VAT

    Z tego wynikałby mi wniosek, że prawo do odliczania VAT powinno
    przysługiwać od każdego samochodu, który podpadałby pod *dowolny*
    z przepisów pozwalających odliczyć VAT. Włącznie z kratką i "wzorem
    Lisaka".
    BTW: taki wniosek wychodził już za czasów "wzoru Lisaka" :D

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2008-12-27 12:20:15
    Od: icek2 <i...@p...onet.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

> [...]
    > zastępuje
    > - oczywiste jest, że wprowadzenie *możliwości* odliczania VAT jest
    podważył w kwestii odliczania VAT od paliwa, ale to implikuje (IMO)
    prawo do odliczenia VAT od auta - bo te same przepisy to regulowały

> [...]
    > Lisaka".
    > BTW: taki wniosek wychodził już za czasów "wzoru Lisaka" :D
    a jak to było z kratkami, przed 2004
    wówczas moja świadomość nie przypomina sobie tego :D
    tzn. nie wiem jak to było przed 01.05.2004

    i drugie pytanie
    czy było tak, ze mozna było odliczac od dowolnego auta o dopuszczalnej
    ładowności ponad 500kg

    albo kratka?
    tzn. czy auta o dopuszczalnej ładowności ponad 500kg musiały także mieć
    "kratke" ?

    --
    pozdros
    icek

  • 6. Data: 2008-12-27 13:54:49
    Od: Tomasz Motyliński <m...@w...eu>

    Witam,

    W poście <8...@t...backiel.com.pl>
    icek2 <i...@p...onet.pl> m.in. napisał(a)::

    > tzn. nie wiem jak to było przed 01.05.2004

    Mozna było odliczać VAT w przypadku aut posiadających ładowność minimum
    500kg i gdzie przestrzeń "ładunkowa" była oddzielona na trwałe od
    przedziału pasażerskiego (rolę owego grodzidełka spełniała kratka).

  • 7. Data: 2008-12-27 23:30:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 27 Dec 2008, icek2 wrote:

    > a jak to było z kratkami, przed 2004
    > wówczas moja świadomość nie przypomina sobie tego :D
    > tzn. nie wiem jak to było przed 01.05.2004

    Ano, był kiks i dualizm prawny.
    USy przez jakiś czas "przepuszczały" interpretacje, że samochód
    spełniający warunki do bycia ciężarówką, na podstawie akceptacji
    stacji diagnostycznej, może być zaliczony do samochodów nieosobowych.
    Aż któryś kontroler US przeczytał przepisy :P, ścignął podatnika
    i poszli do NSA.
    Wyszło że US miał rację - warunkiem była *homologacja*, a nie
    zaklasyfikowanie zgodnie z przepisami PoRD!
    O ile pamiętam, z okazji groźby dużej afery (nie wiem czy chodziło
    o 150 000 podatników czy 250 000, ale tego rzędu liczbę, z korektą
    za 5 lat) MF wydał zalecenie aby USy stosowały się do "zasady zaufania"
    (czyli honorowały poprzednie interpretacje).
    Dalej nie pamietam, ale *chyba* wprowadzono tę możliwość do przepisów,
    czyli zamontowanie kratki dawało "ciężarówkowość".

    Jeśli tak - to w świetle orzeczenie ETS skutek jest wiadomy.

    > albo kratka?
    > tzn. czy auta o dopuszczalnej ładowności ponad 500kg musiały także mieć
    > "kratke" ?

    Wtedy musiały.

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2008-12-28 10:18:46
    Od: icek2 <i...@p...onet.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

> [...]
    > czyli zamontowanie kratki dawało "ciężarówkowość".
    >
    > Jeśli tak - to w świetle orzeczenie ETS skutek jest wiadomy.

    czyli jakby co, to będzie montaż kratki

    a jaki teraz może być rozwój wydarzeń?
    tzn. na co trzeba czekać, by mieć zielone światlo?
    jakiś wyrok polskiego sadu? interpretacja fiskusa?

    na pomoc fiskusa nie ma co liczyc, skoro vice minister finansów
    powiedział: podatnik musi zastanowić sie, czy mu się opłaca
    :)

    --
    pozdros
    icek

  • 9. Data: 2008-12-29 08:18:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 28 Dec 2008, icek2 wrote:

    [...cięcie pół strony cytatu...]

    > a jaki teraz może być rozwój wydarzeń?
    > tzn. na co trzeba czekać, by mieć zielone światlo?

    IMHO jak ktoś chce "już" to musi na własną odpowiedzialność.
    Jak ktoś jest pewien swego, to pozostaje mu robić "jak uważa"
    i nastawić się na procedurę poniżej, jeśli będzie akurat jednym
    z tych "na których trafi na tych bęc".
    Pozostaje wybranie wersji 1 nie pociągającej zaległości finansowej
    i natychmiastowo odpalającej "procedurę" oraz wersji 2., w której
    jest ryzyko z okazji zaległości podatkowej, za to również szansa
    że "do mnie nie przyjdą" (a w szczególności nie przyjdą bez wyklarowania
    sytuacji).
    Wersja 1. to oczywiście złożenie do US deklaracji korygującej VAT
    za lata 2004..2008 i zażądanie zwrotu nieodliczonego uprzednio
    podatku w oparciu o art.86.13 ustawy o VAT. Z uzasadnieniem
    (wg art.81.2 Ordynacji) że to za zwrot od paliwa :P
    No i korekta PIT byłaby niezbędna.
    Wersja 2. to oczywiście odliczanie dalszych (od teraz) udokumentowanych
    kwot, bez robienia czegokolwiek.

    > jakiś wyrok polskiego sadu? interpretacja fiskusa?

    Jak idzie o wyroki, najlepiej NSA w apelacji :>, to owszem, taki
    wyrok daje "mocne podstawy" aby US się odczepił jeszcze na etapie
    kontroli.

    Ale:
    - taka procedura (US, odwołanie do IS, ew. zapłacenie kar i odwołanie
    do WSA, proces apelacyjny w NSA po odwołaniu się przez US) tak ze
    4 czy 5 lat potrwa
    - ktoś musi chcieć ją przejść. Może Ty? ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2008-12-29 15:42:23
    Od: icek2 <i...@p...onet.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    [..ciach..]

> [...]
    > do WSA, proces apelacyjny w NSA po odwołaniu się przez US) tak ze
    > 4 czy 5 lat potrwa
    > - ktoś musi chcieć ją przejść. Może Ty? ;)
    ja nie :)

    a wystapienie o interpretacje do US?

    bo ja akurat mam taką sytuacje, ze mam auto w leasingu od X 2007 :)
    ale leasing 5letni
    wiec jeszcze wiela VATu do odlcizenia :)
    od paliwa takze

    kratke zalozyc tez wielki problem by nie był :)

    --
    pozdros
    icek