    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Umowa na zakup oprogramowania od osoby fizycznej
    Date: Fri, 26 Dec 2008 20:28:10 +0100

    On Fri, 26 Dec 2008, cayser wrote:

    > Witam.
    > Chciałbym odkupić od osoby fizycznej oprogramowanie do obróbki grafiki "Adobe
    > Cs4" do własnej firmy. Program sprzedaje mi osoba która przywiozła go z USA
    [...obywatelstwo nieistotne...]
    > Posiada do niego wszystkie potrzebne papiery, licencje.
    > Oprogramowanie jest nowe, nieużywane.

    Mam dłuższy post, ale wstrzymałem się z wysłaniem - nie ma informacji,
    czy ta osoba zapłaciła VAT przy przywozie.
    Zapłaciła?

    Druga sprawa - jakie są dowody, że ten program *nie* był sprowadzony
    do odsprzedaży?
    Składam wniosek o niewyjaśnianie, że to ten kto chce wyciągać wnioski,
    czyli w naszym przypadku US, musiałby dać dowody, bo co racja to racja
    - a co użeranie się z odwołaniami do NSA to osobna sprawa :D
    Zaś zdobywanie dowodów przez US np. metodą przesłuchania świadków
    kończy się... różnie.

    BTW: jak chodzi o licencję to w całości zgadzam się z tym co
    napisał Robert na .prawo: IMO "zakazy odsprzedaży" nie są
    zgodne z prawem *w .pl* (i pewnie całej .eu), ale co zrobisz
    producentowi, jeśli jego strona odmówi np. update niezbędnego
    do wgrania kawałka softu: patcha, konwertera do nowego
    fotoaparatu itd?
    Nie pamiętam czy Adobe ma takie "zagrania", ale są producenci
    którzy tak robią.

    > Nie mogę nigdzie znaleźć wzoru na którym mógłbym sie oprzeć.

    Jak sądzę przypadki "prawidłowego sprowadzenia na cele osobiste"
    (z dopełnieniem obowiązków celnych) są dość rzadkie, a kupowanie
    "na firmę" (z zaliczeniem w koszty) przemyconych towarów, czy to
    papierosów ze wschodu czy notebooków z USA chyba nie jest nagminne
    - podejrzewam że oprogramowanie też wpada w tę działkę :D
    Dla porządku: dla VAT oprogramowanie to "usługa". Co faktu
    ze przy dostarczeniu do .pl nastąpi "wyświadczenie na terenie
    .pl" (i obowiązek VAT) nie zmieni.

    Wydaje mi się mało prawdopodobne, żeby komuś kto *nie* prowadzi
    DG chciało się zwalczać procedurę celną (z VATem), pewnie
    większość która ma taką możliwość przywozi sobie program
    "wot tak w torbie".
    Pewnie w razie pytania z US skąd ten program się wziął taki
    "przywożący" może nie najlepiej wyjść :)

    pzdr, Gotfryd