  • 1. Data: 2002-09-24 11:19:15
    Temat: Umowa o dzieło - koszt uzyskania przychodu
    Od: "Romek." <r...@a...net.pl>

    Witam wszystkich listowiczów
    Czy ktoś może mi podpowiedzieć dlaczego czasem na umowach o dzieło koszt
    jest liczony jako 20%. Przecież powinno być 50%.
    Czy to zgodne z prawem. A może ktoś podpowie mi w miarę dokładnie w jakim
    DZ.U. można to znaleźć.

    Romek

  • 2. Data: 2002-09-24 14:36:03
    Temat: Re: Umowa o dzieło - koszt uzyskania przychodu
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 24 Sep 2002, Romek. wrote:

    >+ Witam wszystkich listowiczów
    >+ Czy ktoś może mi podpowiedzieć dlaczego czasem na umowach o dzieło koszt
    >+ jest liczony jako 20%. Przecież powinno być 50%.

    Oj, źródło informacji chyba ci hakerzy zaatakowali ;)
    Z umowy o dzieła koszt można wyznaczyć:
    - przez przyjęcie faktycznych kosztów, popartych rachunkami
    (faktury, bilety i co tam jeszcze "się łapie")
    - przez przyjęcie ryczałtu 20% dochodu

    Nie ma w ustawie innej możliwości.
    Natomiast prawdą jest :) że pewne rodzaje "dzieł" mają cechy
    "utworu" do których przysługują prawa autorskie.
    Takie "dzieła autorskie" rozlicza się z innego paragrafu
    (dokładniej: art. 18). Zbywając majątkowe prawa autorskie
    (osobistych nie można "sprzedać" :)) można rozliczyć ryczałtem
    50% dochodu jako koszt (art.22.9 z podpunktami).
    Swoboda umów (KC) zezwala na takie ukształtowanie umowy,
    że autor *zobowiązuje się* stworzyć utwór (wrrr... fatalnie
    brzmi, coż poradzę).
    Osobiście uważam (i już komentowałem) że należy pilnować
    co jest w treści umowy - bo jeśli np. jest napisanie programu
    *i wdrożenie* - to pierwsze powinno podlegać 50% KUP, ale
    to drugie już tylko 20%... !

    >+ Czy to zgodne z prawem. A może ktoś podpowie mi w miarę dokładnie w jakim
    >+ DZ.U. można to znaleźć.

    W samym środku tego całego zamieszania, czyli w ustawie o podatku
    dochodowym od osób fizycznych. Polecam teksty "nieoficjalnie
    jednolite" z inforu, hogi, rzepy...

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2002-09-25 09:16:55
    Od: "Romek." <r...@a...net.pl>

    Bardzo dziękuję za tak wyczerpującą odpowiedz.

    Romek

  • 4. Data: 2002-09-26 09:12:41
    Od: "RobeG" <r...@w...pl>

    napisał w wiadomości
    anpol.com.pl...
> [...]
    > (osobistych nie można "sprzedać" :)) można rozliczyć ryczałtem
    > 50% dochodu jako koszt (art.22.9 z podpunktami).

    czy to oznacza, że przy rozliczeniu ryczałtem 50% KUP jak niżej :
    za wykonanie dzieła: 1000
    koszty uzyskania 50% = 500
    kwota do opodatkowania = 500
    podatek od wynagrodzenia = 100
    kwota do wypłaty = 900
    ?
    prawa autorskie przechodzą na zleceniodawcę?

  • 5. Data: 2002-09-27 21:00:04
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Thu, 26 Sep 2002, RobeG wrote:
    [...]
> [...]
    >+ ...
    >+ ?
    >+ prawa autorskie przechodzą na zleceniodawcę?

    To jest dochód z "praw majątkowych", w tym "praw autorskich
    i pokrewnych". Moim zdaniem - łapią się wszystkie formy
    licencji, jakiegokolwiek rozporządzenia prawem majątkowym
    do utworu.
    *Myślę* że np. wypożyczenie/dzierżawa również !

    Ktoś przeciw ?? -:)

    Pozdrowienia, Gotfryd