  • 11. Data: 2011-01-30 22:09:35
    Temat: Re: Umowy powyżej 2000 zł
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-01-30 22:51, Andrzej pisze:

    > Tak z innych przykładów gdzie ludziom mylą się pojęcia.

    Nic się nie myli, w prawie "powinien" to musi.

    > Aż gębę rozdziawiłem ze zdziwienia, gdy usłyszałem jak Kaczyński
    > stwierdził, że Tusk jest spolegliwy wobec Rosji.
    > Kaczyński twierdzi że Tusk jest godny zaufania, sufit mi zawirował.

    Miałeś w ręku słownik tak w ostatnich 10 latach?

    --
    Liwiusz

  • 12. Data: 2011-01-30 22:25:48
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Liwiusz wrote:

    > Miałeś w ręku słownik tak w ostatnich 10 latach?

    Ta uzupełniająca definicja (potocznie) dodana została,
    żeby usankcjonować niedbalstwo językowe i zwykłe nieuctwo.
    Niedługo pewnie dorzucą "włanczać", "spoglądnąć" i inne kwiatki
    (Stokrotki :-) z jej zasadami)

  • 13. Data: 2011-01-30 22:48:26
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-01-30 23:25, cef pisze:

    > Ta uzupełniająca definicja (potocznie) dodana została,
    > żeby usankcjonować niedbalstwo językowe i zwykłe nieuctwo.
    > Niedługo pewnie dorzucą "włanczać", "spoglądnąć" i inne kwiatki

    Istnieje jednak różnica pomiędzy (nie)sankcjonowaniem błędów
    ortograficznych, a zmianą znaczenia danych słów.

    --
    Liwiusz

  • 14. Data: 2011-01-30 23:24:44
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Liwiusz wrote:

    > Istnieje jednak różnica pomiędzy (nie)sankcjonowaniem błędów
    > ortograficznych, a zmianą znaczenia danych słów.

    I myslisz, że to zmiana znaczenia?
    Chyba nie. Po prostu co drugi polityk/dziennikarz/urzędnik używał
    "spolegliwy"
    w znaczeniu "uległy" i odbywało się to tak często,
    że bez odpowiedniego, dodatkowego komentarza
    utrudnione było rozpoznanie intencji mówcy. To nie zmiana
    znaczenia, to dodanie znaczenia. Równie dobrze można by
    dodać np "spoczywający czy też kładący się w spokoju"
    (tak czysto semantycznie rzecz rozważając) jeśli tylko odpowiednio
    często zacznie się pojawiać w mowie potocznej.

    Ja proponuję - żeby utrzymać się w tematyce grupy -spopularyzować
    takie znaczenie "spolegliwy" = płacący podatki.
    Zarówno jedno jak i drugie
    znaczenie będzie pasować :-)

  • 15. Data: 2011-01-30 23:33:56
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-01-31 00:24, cef pisze:

    > to dodanie znaczenia.

    Oczywiście. Ale Ty nie używasz komórki, prawda?

    --
    Liwiusz

  • 16. Data: 2011-01-31 06:12:56
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Liwiusz wrote:

    > Oczywiście. Ale Ty nie używasz komórki, prawda?

    Chodziło mi bardziej o przyczynę dodania.

  • 17. Data: 2011-01-31 10:40:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 30 Jan 2011, Andrzej wrote:

    > SJP.
    > 1. jest pożądane, żeby ktoś coś zrobił

    No jest.
    A jak zrobi w sposób niepożądany to mu się łupie karę.
    Nie ma fizycznej możliwości zablokowania wszystkim ludziom dokonywania
    czynów niedozwolonych (i wymuszenia wykonania wszystkich czynów
    nakazanych).
    Dlatego "powinna".

    > Jest pożądane a nie konieczne.

    Ano nie jest konieczne - po prostu będzie nieprawidłowo,
    ale *jakoś* będzie. (nieprawidłowo).

    > Ale to wszystko tylko na chłopski rozum.

    Chłopski rozum się stosuje do tej tezy ;)
    "Powinien" oznacza że... powinien.
    A jak nie chce, to robi to czego nie powinien.
    I (czasami) podlega przez to karze.

    pzdr, Gotfryd

  • 18. Data: 2011-01-31 21:35:55
    Od: Andrzej <w...@w...pl>

    W dniu 2011-01-30 23:48, Liwiusz pisze:

    > Istnieje jednak różnica pomiędzy (nie)sankcjonowaniem błędów
    > ortograficznych, a zmianą znaczenia danych słów.

    A więc uważasz, że jak przestępca używa słowa "człowiek"
    w sensie karanego to ja automatycznie mam też tak przyjmować ?

    Andrzej

  • 19. Data: 2011-01-31 22:02:10
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-01-31 22:35, Andrzej pisze:

    > A więc uważasz, że jak przestępca używa słowa "człowiek"
    > w sensie karanego to ja automatycznie mam też tak przyjmować ?

    Rób sobie co chcesz.

    http://engleash.net/slowa-ktorych-znaczenie-uleglo-z
    mianie

    --
    Liwiusz

  • 20. Data: 2011-01-31 22:20:07
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Andrzej w <news:4d472b39$0$2452$65785112@news.neostrada.pl>:

    > A więc uważasz, że jak przestępca używa słowa "człowiek"
    > w sensie karanego to ja automatycznie mam też tak przyjmować ?

    Skoro jesteś taki ortodoksyjny, to dlaczego używasz "jak", jako zamiennika
    *jeśli/jeżeli* ?

    Jeżeli nie pasuje Ci określenie człowiek, w stosunku do osobnika gatunku
    Homo sapiens (nieistotne czy karanego czy nie), to _jak_ go określasz?
    Człekokształtny, ameba, pomiot...?

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]