  • 1. Data: 2004-11-01 11:36:25
    Temat: UoD i 50% KUP
    Od: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>

    Witam

    Po tym, co ostatnio czytalem na grupie, chcialbym wyjasnic nastepujaca
    watpliwosc.

    Prowadze serwis, gdzie mozna zlecic napisanie pracy... pisemnej oczywiscie
    :)

    Mam czlowieka, ktory te prace (pisemne ma sie rozumiec) pisze. Nie ma chyba
    zajecia lepiej podpadajacego pod UoD. W umowie dodaje zapis, ze "Wykonawca
    przenosi na Zamawiajacego autorskie prawa majatkowe do dziela".
    Pytania:
    1. Czy spokojnie moge obliczyc KUP jako 50 % przychodzu Wykonawcy?
    2. Czy wykonawca nie bedzie musial placic VAT-u (zakladam, ze lacznie zarobi
    on u mnie znacznie mniej mniej niz 10 kPLN)
    3. W jakiej rubryce PIT 8B mam mu wpisac ten przychod, koszty i zaliczke

    Pozdrawiam
    SDD

    --
    Rozwiązywanie zadań, pisanie prac.
    www.wszechwiedza.pl

  • 2. Data: 2004-11-01 20:28:18
    Temat: Re: UoD i 50% KUP
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 1 Nov 2004, SDD wrote:
    [...]
    >+ Mam czlowieka, ktory te prace (pisemne ma sie rozumiec) pisze. Nie ma chyba
    >+ zajecia lepiej podpadajacego pod UoD.

    No, to zależy od kontekstu "podpadania". Która dziedzina
    prawa cię interesuje...
    Przecież najwyraźniej twierdzisz że to NIE JEST dochód z "umowy
    wykonywanej osobiście czyli dzieło lub zlecenie" (20% KUP) ale dochód
    "z praw majątkowych w tym praw autorskich" !
    Pomiędzy działami prawa (cywilne, karne, podatkowe...) są różnice
    w "klasyfikacji" i nic się nie da poradzić że czasem "rolnictwo" jest
    działalnością gospodarczą a czasem (TO SAMO rolnictwo, czyli ta
    sama czynność) - nie.
    Tzw. "umowy autorskie" są takimż przykładem...

    [...]
    >+ 1. Czy spokojnie moge obliczyc KUP jako 50 % przychodzu Wykonawcy?

    Nie wiem.

    [...]
    >+ 3. W jakiej rubryce PIT 8B mam mu wpisac ten przychod, koszty i zaliczke

    JEŚLI to miałoby być 50% KUP to oczywiście NIE MOŻE to być "przychód
    z umów wykonywanych osobiście". Czyli "autorskie" 68..71.
    Jeślibyś racji nie miał no to umowa o dzieło mieści się w wierszu 6...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 3. Data: 2004-11-01 21:28:32
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Mon, 1 Nov 2004 12:36:25 +0100, "SDD"
    <s...@t...wszechwiedza.pl> wrote:

    >W umowie dodaje zapis, ze "Wykonawca
    >przenosi na Zamawiajacego autorskie prawa majatkowe do dziela".
    Hmmm... Juz wieczor wiec moze nie mysle trzezwo ;) ale czy nie powinny
    byc okreslone pola eksploatacji? Taki zapis chyba nie ma zadnej
    mocy...

    WAM
    --
    Sylwester 2004!
    Może nad morze?

  • 4. Data: 2004-11-01 21:49:22
    Od: " " <t...@g...pl>

> [...]
    > z umów wykonywanych osobiście". Czyli "autorskie" 68..71.
    > Jeślibyś racji nie miał no to umowa o dzieło mieści się w wierszu 6...

    Ja podpisalem umowe o dzielo z 50% KUP i na PIT8b mialem to w rubryce umowy o
    dzielo, US nic sie nie bural...

  • 5. Data: 2004-11-01 23:11:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 1 Nov 2004, wrote:
    [...]
    >+ Ja podpisalem umowe o dzielo z 50% KUP i na PIT8b mialem to w rubryce umowy o
    >+ dzielo, US nic sie nie bural...

    ...nie sprawdzali ;) !
    IMO - nieprawidłowo. UoD -> 20% KUP.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 6. Data: 2004-11-02 07:51:37
    Od: " " <t...@g...pl>

    > On Mon, 1 Nov 2004, wrote:
    > [...]
    >
    > ....nie sprawdzali ;) !
    > IMO - nieprawidłowo. UoD -> 20% KUP.

    http://www.is.gdansk.pl/regulation.php?rid=1133

    cytat: " Przeniesienie autorskich praw majątkowych jest bowiem częścią integralną
    zawieranych przez podatnika "umów o dzieło," stanowiąc zarazem warunek
    konieczny zamówienia, wykonania oraz przeniesienia praw do ilustracji i
    animacji. (...) Powyższe okoliczności pozwalają na ocenę, że tytułem, na
    podstawie którego podatnik nabywa autorskie prawa majątkowe do utworów, są
    umowy o charakterze mieszanym, zawierające cechy tak umowy
    o dzieło (art. 627 Kc: "przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do
    wykonania oznaczonego dzieła, a zamawiający do zapłaty wynagrodzenia"), jak
    i w/w czynności przeniesienia autorskich praw majątkowych bezpośrednio
    przez twórcę, uregulowanej w ustawie o prawie autorskim i prawach
    pokrewnych."

    POnadto ja mialem na zeznaniu rocznym TYLKO jedna pizycje - umowe o dzielo z
    50% KUP, czyli caly podatek byl do zwrotu bo nie przekroczylem kwoty wolnej o
    dpodatku. Znaczy ze baba w US musiala to sprawdzic i wystawic mi przekaz
    pocztowy, a miala rubryczke w rodzaju:

    Umowa zlecenie o dzielo itp | 1500 | 750 | 750 | 150

    czyli nawet debilna baba w US by sie zorintowala ze mam 50% KUP...

    Czytaja ustawy nie widze przeszkod zeby w UoD bylo 50% KUP.

    Nie wiem skad Ty masz takie informacje ze moze byc tylko 20%....

  • 7. Data: 2004-11-02 10:32:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 2 Nov 2004, wrote:
    [...]
> [...]
    >+ podstawie którego podatnik nabywa autorskie prawa majątkowe do utworów, są
    >+ umowy o charakterze mieszanym, zawierające cechy tak umowy

    No dobrze. Źle ująłem :)
    Nie są to "przycody z umowy świadczonej osobiście".

> [...]
    >+ i w/w czynności przeniesienia autorskich praw majątkowych bezpośrednio
    >+ przez twórcę, uregulowanej w ustawie o prawie autorskim i prawach

    OK.

> [...]
    >+ dpodatku. Znaczy ze baba w US musiala to sprawdzic i wystawic mi przekaz
    >+ pocztowy, a miala rubryczke w rodzaju:

    Rozumiem.

    >+ czyli nawet debilna baba w US by sie zorintowala ze mam 50% KUP...
    >+
    >+ Czytaja ustawy nie widze przeszkod zeby w UoD bylo 50% KUP.

    OK - j.w. może mało akcentowałem: "umów wykonywanych osobiście"
    w rozumieniu ustawy podatkowej - a NIE Kodeksu Cywilnego.
    Przychód MUSI być zaklasyfikowany jako "prawa majątkowe". IMO.
    Znajdź w ustawie z czego wynika prawo do 50% KUP przy "umowie
    osobistej w rozumieniu ustawy".... Wg mnie nie ma - ale ustawa
    długa to i przeoczyć mogłem ;)

    >+ Nie wiem skad Ty masz takie informacje ze moze byc tylko 20%....

    Z art.22.9.4 ustawy: "z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4, 6 i 8
    - w wysokości 20% uzyskanego przychodu"
    Art. 13 j.w. to są właśnie "przychody uzyskiwane osobiście".
    Jedynym znanym mi wyjątkiem jest art. 22.10 ("udowodnienie
    wyższych kosztów rzeczywistych").

    Do KUP 50% upoważnia art. 22.9.3 (no i .1 .2 które pomijamy).
    A on określa KUP "z praw autorskich w rozumieniu odrębnych
    przepisów". Fakt że umowa jest "o dzieło" nie uprawnia
    do 50% KUP. Uznanie że zapłata jest "z tytuły praw" - owszem.
    Ale to jest *bez związku* z dziełem: samo prawo autorskie nie
    może być wykonywane inaczej niż "dzieło", bo istnieje (owo
    prawo) przecież tylko jeśli istnieje "utrwalenie utworu" :)

    Krótko mówiąc: płacą ci *nie* za to że zrobiłeś "dzieło" tylko
    za to że pozwalasz nim "rozporządzać" :) - i DLATEGO przysługuje
    50% KUP.
    No to przychód jest "z praw majątkowych"...

    Tak, zgoda. Wygłosiłem niniejszym zdanie odrębne od osoby kontrolującej
    twój PIT w US :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)