  • 1. Data: 2006-01-17 10:12:06
    Temat: VAT-7 a rejestr sprzedaży, kwoty brutto
    Od: Tomek <...@...c>

    Witam,

    dla uproszczenia przyjmijmy, że wystawiam miesięcznie 200 faktur na
    kwoty 45zł brutto, w tym 45*0,22/1,22=8,1147... czyli 8,11zł VAT, a
    różnica - 36,89zł netto. W związku z tym rejestr sprzedaży ma sumy:
    brutto 9000zł
    VAT 1622zł
    netto 7378zł

    problem jest tylko taki, że wynikowe netto*0,22 daje 1623(,16)zł VAT.
    Pytanie: która wartość jest prawidłowa?

    Kierownik referatu mojego US powiedziała, żeby to olać bo ich system
    liczy w tę jedną stronę, deklaracje z 'naszym' wyliczeniem oznaczane są
    jako błędne, ale różnice poniżej 5zł igorują (gdzieś wyczytałem, że
    poniżej 2%); rzecz tylko w tym, że obecnie mamy juz ponad 2zł różnicy
    każdego miesiąca, przy każdej deklaracji chcą nam ją korygować, a jedno
    nawet US sobie zaksięgował ze 'swoją' kwotą i wisiała nam złotówka
    należności. Zasugerowała, żeby wpisywać na deklaracji kwotę netto*0,22,
    ale odmówiliśmy, bo wtedy będziemy mieli różnice w księgach (pełna
    księgowość). Może więc nie powinniśmy w rejestrze mieć sumy VAT-ów,
    tylko VAT sumy brutto (i wtedy różnica z VAT-em od sumy netto byłaby
    groszowa)?

    W archiwach znalazłem tylko informacje, że są (były) dopuszczalne różne
    (bodajże 4) metody sumowania pozycji w obrębie jednej faktury - tutaj
    sumuję pozycje rejestru sprzedaży. Poza tym pani kierownik powiedziała,
    że od stycznia zmieniają się zasady zaokrąglania do pełnych złotówek
    (zaokrąglanie w miejsce obcinania końcówek), więc już nie będziemy mieli
    tego problemu, ale najwyraźniej nie załapała do końca, skąd bierze nam
    się ta różnica, dlatego wolałbym się nie kierować tym, co mi mówiła.

  • 2. Data: 2006-01-17 22:03:31
    Temat: Re: VAT-7 a rejestr sprzedaży, kwoty brutto
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 17 Jan 2006, Tomek wrote:

> [...]
    > księgowość). Może więc nie powinniśmy w rejestrze mieć sumy VAT-ów,
    > tylko VAT sumy brutto (i wtedy różnica z VAT-em od sumy netto byłaby

    IMHO nie. Rejestr jest rejestrm i zasady liczenia się nie zmieniają.

    > W archiwach znalazłem tylko informacje, że są (były) dopuszczalne różne
    > (bodajże 4) metody sumowania pozycji w obrębie jednej faktury - tutaj
    > sumuję pozycje rejestru sprzedaży.

    Ale przecież te pozycje rejestru mają prawo być różne - właśnie
    ze względu na rzeczone "4 różne PRAWIDŁOWE sposoby"!

> [...]
    > tego problemu, ale najwyraźniej nie załapała do końca, skąd bierze nam
    > się ta różnica, dlatego wolałbym się nie kierować tym, co mi mówiła.

    Moim zdaniem macie rację. Ale ja się nie znam :)

    Zna ktoś przepis nakazujący INACZEJ liczyć VAT niż wynika z podsumowania
    w ewidencji ??

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2006-01-30 11:18:43
    Od: Tomek <...@...c>

    On 2006-01-17, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    > Moim zdaniem macie rację. Ale ja się nie znam :)

    Dzięki za utwierdzenie mnie w tym;) Na razie wymyśliliśmy, że do
    deklaracji będziemy załączać wydruk rejestru, jak im się nie będzie
    podobało to kalkulator w dłoń i niech sobie liczą;)