  • 1. Data: 2005-11-25 18:26:48
    Temat: VAT a WNU
    Od: Andrzej Kłos <a...@w...pl>

    witam i pytam w imieniu brata (mogę nie znać wszytkich szczegółów)
    Brat wytwarza i sprzedaje CUŚ (urządzenie) jak na razie w kraju (DG). Co
    miesiąc wypełnia VAT7 i "rozlicza" VAT. Chętnie nabyłby program
    komputerowy, który liczyłby mu stosunek Delta do Fi (bardzo pomocny w
    jego działalności). Taki program zrobiła i sprzedaje firma z Anglii.

    Grzebnąłęm w archiwum i znalazłem, że takie pozyskanie programu/licencji
    podlega pod Wewnątrzwspólnotowe Nabycie Usług (WNU). Świetnie. Jak
    zrozumiałem pozostałe informacje, to brat winien do ceny nabycia
    doliczyć nasz VAT 22% (należny) i odliczyć VAT 22% (naliczony), w sumie
    wyjdzie na zero, ale wykazać musi. Nie jest też obowiązany do
    wypełnienia VAT-UE, bo nie nabywa towaru.

    I teraz pytanie, gdzie wpisuje wyliczony dla *tej transakcji* VAT
    należny, w której rubryce *nowej* deklaracji VAT7? Bo naliczony, jeżeli
    dobrze zrozumiałem, to w 45 lub 47.

    I czy winien, z okazji tej transakcji, złożyć jeszcze jakiś druk (np.
    VAT-R/UE).

    I czy zmienia się coś przy okazji tej transakcji, jeżeli nie posiada
    NIP-UE a tylko NIP? Czy firma z Anglii winna jest wtedy wystawić fakturę
    w kwocie netto, czy brutto - z doliczonym ichnim VATem i wtedy stanowić
    to będzie podstawę do obliczania 22% Vatu u nas? Czy jeszcze czymś się
    różni?

    I co stanowi podstawę księgowania kwoty X podanej na fakturze w funtach
    na potrzeby VATu? X pomnożone przez średni kurs NBP z dnia ... no
    właśnie, jakiego: wystawienia, otrzymania, czy zaksięgowania faktury?

    i pomyśleć, że to wszystko (a może i nie wszystko) po to, aby nabyć
    program za ok. 250zł.

    andy_nek

  • 2. Data: 2005-11-26 12:14:40
    Temat: Re: VAT a WNU
    Od: jakusa <c...@h...com>

    Witam,

    Nie wiem, cy nie namieszam, ale mnie wydaję sie, ze mamy tutaj do
    czynienia w Importem Usług (moja firma płai za wykorzystywanie licenji
    do programu komputerowego sprzedawcy UE i tak to rozpoznaliśmy - po
    kontroli z US wszystko było ok wiec mysle, ze dobrze to rozpoznalismy).

    Jesli hodzi o miejsce na wpisanie VAT-y o tej transakji, to w deklaracji
    jest poycja Import usłu, a z rugiej strony VAT należny powinien ując w
    sprzedaży krajowej (my tak zrobilismy).
    Uwazam, ze zaden odatkowy druk nie jest potrzebny, a jesli chodzi o
    naliczenie nieszczesnego VAT-u, to należy go obliczy od kwoty
    przeliczonej na PLN wegdlug sredniego kursu NBP z dnia podatkowego (w
    przypadku licncji jest to dzien wystawienia faktury).

    Jesli chodzi o VAT-EU to sie nie orientuje.

    Mam nadzieje, ze pomoglem hociaz wczesi. My mielismy kontrole VAT-u
    wlasnie w mieiau, kiedy rozliczalismy tzw. Royalties i wynik kontroli
    byl pozytywny.

    Pozdrawiam,

    Jakusa