  • 1. Data: 2004-05-15 21:51:38
    Temat: VAT na internet - jaka stawka
    Od: "Anducha" <a...@g...pl>

    Witam
    Temat na fali, choć wałkowany wcześniej.
    Jestem os. fiz. - końcowym odbiorcą netu (sieć blokowa), nie prowadzę dział.
    gosp. - zatem stawka "zwolniony". Mój admin to podmiot gospodarczy,
    dostarcza mi net za pomocą sztywnego łącza - a więc on 22%.
    1. Czy i kto ma zapłacić różnicę
    2. Czy admina to może g... obchodzić i wystawi f-re 22%
    3. Czy w przypadku stawki "zwolniony" grozi mi podwyżka za net (bo admin
    musi zapracować na swój VAT)

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2004-05-16 10:52:40
    Temat: Re: VAT na internet - jaka stawka
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    Anducha <a...@g...pl> wrote:
> [...]
    > 2. Czy admina to może g... obchodzić i wystawi f-re 22%
    > 3. Czy w przypadku stawki "zwolniony" grozi mi podwyżka za net (bo admin

    Punkt trzeci jest poprawny. Admin zapłaci 22%, ale tych 22% nie odliczy
    sobie od VATu (no, nie całych - proporcjonalnie do udziału sprzedaży
    zwolnionej w całości sprzedaży - ale w sieci osiedlowej to pewnie sami
    'zwolnieni' będą więc może nie móc odliczyć całości zapłaconego VATu).
    Co najwyżej wliczy go w koszty.

    A więc dostarczenie netu będzie go kosztowało więcej. Wprawdzie nie naliczy
    Ci teraz 7% VATu, jak to było dotychczas, ale jego koszty mogą wzrosnąć
    nawet o 18%. Nie sądzę, żeby całość wziął na siebie - pewnie podzieli to
    między siebie a użytkowników i pewnie użytkownicy zapłacą większość.

    Tak więc spodziewaj się podwyżki i podziękuj za nią p. Millerowi, który
    'obniżył VAT na Internet' ;P

    P.

  • 3. Data: 2004-05-17 10:33:32
    Od: jureq <j...@X...ze.spamemX.op.pl>

    Anducha wrote:

    > Jestem os. fiz. - końcowym odbiorcą netu (sieć blokowa), nie prowadzę
    > dział. gosp. - zatem stawka "zwolniony". Mój admin to podmiot
    > gospodarczy, dostarcza mi net za pomocą sztywnego łącza - a więc on

    Chyba mylisz admina z providerem. czasami to ta sama osoba.

    > 22%. 1. Czy i kto ma zapłacić różnicę

    On płaci przy zakupie net-u od providera wyższego poziomu.

    > 2. Czy admina to może g... obchodzić i wystawi f-re 22%

    Nie może wystawić takiej faktury.

    > 3. Czy w przypadku stawki "zwolniony" grozi mi podwyżka za net (bo
    > admin musi zapracować na swój VAT)

    Dokładnie taki skutek będzie miało to "niby zwolnienie".

  • 4. Data: 2004-05-17 15:35:41
    Od: "Anducha" <a...@g...pl>

    > Chyba mylisz admina z providerem. czasami to ta sama osoba.

    Oczywiście było to pewne uproszczenie (ale wiemy o co chodzi).

    Dzięki za wyczerpującą odp.

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2004-05-18 08:12:28
    Od: Marek Michalkiewicz <s...@a...gda.pl.invalid>

    jureq <j...@x...ze.spamemx.op.pl> wrote:

    > Nie może wystawić takiej faktury.

    A jak nazwać sprzedawaną usługę, by można było tak zrobić? Czy na
    dostęp do sieci lokalnej można stosować stawkę 22%, zakładając że
    Internet jest tylko bezpłatnym dodatkiem? W sieci istnieje serwer
    z lokalnymi zasobami - nie jest to jedynie prosty router do DSL-a.

    Bo w czerwcu mam wystawić pierwsze faktury, a dla uproszczenia
    księgowości (oczywiście jeśli nie byłoby to jakimś przestępstwem)
    wolałbym nie stosować tych zwolnień i wystawiać wszystkie faktury
    z 22% VAT. Jak rozumiem, nie powinno być problemu jeśli klient ma
    działalność gospodarczą - ale mało który ma.

    > Dokładnie taki skutek będzie miało to "niby zwolnienie".

    Ciekaw jestem, jak długo się to "niby zwolnienie" utrzyma, skoro
    podobno jest niezgodne z jakimiś unijnymi przepisami...

    Marek

  • 6. Data: 2004-05-18 11:30:02
    Od: jureq <j...@X...ze.spamemX.op.pl>

    Marek Michalkiewicz wrote:

> [...]
    > Internet jest tylko bezpłatnym dodatkiem? W sieci istnieje serwer
    > z lokalnymi zasobami - nie jest to jedynie prosty router do DSL-a.

    Nie mam pomysłu jak to nazwać. Trzeba wymyśleć coś w czym internet
    będzie tylko elementem, a nie bezpłatnym dodatkiem. Bo jeśli przekonasz
    US, że to tylko taki dodatek to pojawią się problemy z bezpłatnymi
    świadczeniami i/lub uznaniem twoich wydatków za KUP

  • 7. Data: 2004-05-18 23:38:55
    Od: c...@g...pl (A.S.)

    Marek Michalkiewicz napisał(a):

> [...]
    > z 22% VAT. Jak rozumiem, nie powinno być problemu jeśli klient ma
    > działalność gospodarczą - ale mało który ma.

    Zalacznik nr 4 do nowej Ustawy o VAT (pkt 14.) stanowi wyraznie:

    "Usługi na dostęp wdzwaniany i szerokopasmowy do internetu dla
    użytkowni-
    ków indywidualnych nieprowadzących działalności gospodarczej na dostęp
    szerokopasmowy".

    A zatem - jedynie osoba fizyczna (uzytkownik indywidualny), ktory
    prowadzi dzialalnosc na szerokopasmowy dostep do internetu - musi placic
    22% VAT. Pozostale firmy (czyli rozwniez osoby fizyczne prowadzace
    jakakalwiek inna dzialalnosc gospodarcza) sa zwolnione z VAT.

    Tak wiec - uzytkownik indywidualny (w potocznym rozumieniu) jak i firma
    (dzialalnosc gospodarcza osoby fizycznej) sa zwolnione z VAT.
    Nie ma wiec mozliwosci wystawiania faktur z 22% VAT.

    pzdr
    A.

  • 8. Data: 2004-05-19 10:11:21
    Od: m...@t...pl (tlen)

> [...]
    > (dzialalnosc gospodarcza osoby fizycznej) sa zwolnione z VAT.
    > Nie ma wiec mozliwosci wystawiania faktur z 22% VAT.

    Czy mógłbym prosić o link do tej ostatniej uwagi ??

    Michał

  • 9. Data: 2004-05-19 11:02:45
    Od: Marek Michalkiewicz <s...@a...gda.pl.invalid>

> [...]
    > US, że to tylko taki dodatek to pojawią się problemy z bezpłatnymi
    > świadczeniami i/lub uznaniem twoich wydatków za KUP

    Hmm... a czy może być tak (zamiast jednej pozycji 50 zł + 22% VAT)?

    1. Dostęp do sieci lokalnej - 49 zł + 22% VAT
    2. Dostęp do Internetu - 1,22 zł, VAT zwolniony

    Klient teoretycznie ma prawo zrezygnować z dostępu do Internetu i mieć
    tylko dostęp do sieci lokalnej - wyjście na zewnątrz będzie miał wtedy
    wycięte na firewall-u (może korzystać tylko z zasobów udostępnianych
    przez lokalny serwer i pozostałych użytkowników sieci), a na fakturze
    będzie tylko pozycja 1 - klient zaoszczędzi całe 1,22 zł :)

    Operatorzy GSM sprzedają telefony za 1,22 zł (znacznie poniżej ich
    rzeczywistej wartości) po spełnieniu pewnych warunków (cyrograf na 2
    lata) - na podobnej zasadzie, dostęp do Internetu za 1,22 zł (VAT
    zwolniony) jest możliwy pod warunkiem posiadania dostępu do sieci
    lokalnej za 49 zł netto (+ 22% VAT). Czy coś takiego przejdzie?

    Marek

  • 10. Data: 2004-05-19 11:09:01
    Od: Marek Michalkiewicz <s...@a...gda.pl.invalid>

    tlen <m...@t...pl> wrote:

> [...]

    Ciekaw jestem, czy TPSA naliczy mi VAT za DSL-a (nie pytali mnie czy
    prowadzę działalność "na dostęp szerokopasmowy") - czekam na fakturę ;)

    > Czy mógłbym prosić o link do tej ostatniej uwagi ??

    Był artykuł w Rzeczpospolitej, ale niestety go sobie nie zachowałem -
    a teraz jest starszy niż 7 dni i dostęp jest płatny :(

    Marek