  • 1. Data: 2004-07-20 10:34:36
    Temat: VAT od sprzedanej licencji na software
    Od: "Dip" <d...@p...onet.pl>

    Witam Państwa.
    Chciałbym spytać jak wygląda sprawa odprowadzania podatku VAT
    od sprzedawanych licencji na używanie programu komputerowego.

    Zamierzam otworzyć DG w ramach której będę wytwarzał oprogramowanie, zaś
    przychód będę czerpał ze sprzedarzy licencji na jego używanie.
    No i nie wiem czy powinienem czy nie powinienem być VATowcem...?

    Zna ktoś jakiś konkretny przykład podobny do mojego, gdzie ktoś płaci,
    bądź nie płaci VATu za takową działalność.. ?

    Z góry dziekuję za fachowe porady i pozdrawiam
    DiP

  • 2. Data: 2004-07-20 11:31:49
    Temat: Re: VAT od sprzedanej licencji na software
    Od: "L." <r...@p...onet.pl>

    > Zamierzam otworzyć DG w ramach której będę wytwarzał oprogramowanie, zaś
    > przychód będę czerpał ze sprzedarzy licencji na jego używanie.
    > No i nie wiem czy powinienem czy nie powinienem być VATowcem...?

    Tak. ja płace 22% vatu. od udzielanych licencji na programy komputerowe, i
    inne
    ale np. za licencję do konkretnego zdjęcia photo, gdzie przekazuję konkretny
    % marży autorowi zdjęcia vat jest już zwolniony.

    L.

  • 3. Data: 2004-07-20 12:15:24
    Od: "DiP" <d...@p...onet.pl>

> [...]
    > ale np. za licencję do konkretnego zdjęcia photo, gdzie przekazuję konkretny
    > % marży autorowi zdjęcia  vat jest już zwolniony.

    Dzięki serdeczne.
    A jeszcze chciałbym spytać czy jest jakieś rozgraniczenie, na to czy kupujący
    jest z kraju UE, czy też spoza (np USA). Gdzieś spotkałem się z opinią że jak
    coś jest exportowane poza Unie Europejską, (np do USA) to nie trzeba
    odprowadzać od tego VATu. Czy to prawda ?

    Pozdrawiam
    DiP

  • 4. Data: 2004-07-20 12:37:22
    Od: "L." <r...@p...onet.pl>

> [...]
    > coś jest exportowane poza Unie Europejską, (np do USA) to nie trzeba
    > odprowadzać od tego VATu. Czy to prawda ?

    ale to chodziło o towary.
    ja traktuje licencje jako usługę.
    Jesli chodzi o UE to odbiorca usługi jest płatnikiem VAtu.
    czyli wystawiasz fakture na 100 euro i na tym koniec. On płaci vat w swoim
    kraju po swoich stawkach.
    jednak jest wazne kto kiedy ta licencje odbiera w jakiej formie,
    itp.koniecznie ty musisz byc płatnikiem VAT UE (odpowiednie deklaracje
    vat-r, vat-ue)i on posiadajacy nip UE.

    jesli chodzi o USA i inne kraje, faktycznie masz 0%,
    (masz jakis dowód na to ze licencje otzymał np.internetowo - potwierdzenie
    korespondencja handlowa na wszelki wypadek) jesli wysyłasz mu to fizycznie
    na płycie CD, to masz dowód nadania paczki.

  • 5. Data: 2004-07-20 13:26:47
    Od: and <a...@a...pl>

    L. wrote:

    > itp.koniecznie ty musisz byc płatnikiem VAT UE (odpowiednie deklaracje
    > vat-r, vat-ue)i on posiadajacy nip UE.

    A to na jakiej podstawie trzeba być płatnikiem
    VAT aby sprzedawać licencje do UE?
    Nabywca vatowiec i tak musi dodać swój własny
    VAT i (przez analogię do naszych przepisów)
    powinien być zainteresowany głównie tym aby to
    jego VAT UE znalazł się na fakturze/rachunku.
    Możesz podać konkretny przepis który mówi
    inaczej niż napisałem?

    and

  • 6. Data: 2004-07-20 13:50:05
    Od: "DiP" <d...@p...onet.pl>

    Czyli sumując:

    Załóżny że mój produkt kosztuje 100 euro , bez VATu.

    Jeśli kupującym jest osoba z Polski (lub UE), to ja mam
    mu zaśpiewać 122 euro (jeśli chcę na czysto mieć te 100 euro).
    Ja mam obowiązek odprowadzić państwu 22% z tych 100 euro,
    zaś on, jeśli może sobie odliczyć, to sobie odliczy ten VAT.
    Jeśli nie jest płatnikiem VAT, to po prostu wyniesie go to
    wszystko 122 euro. A jeśli jest płatnikiem, to może wyjdzie go to taniej.

    Jeśli kupującym jest ktoś np ze Stanów (zpoza UE), to
    każę mu płacić 100 euro ( brak vatu), zaś ja sam nie odprowadzam
    od tej kwoty VATu.

    coś przekręciłem ?

    Raz jeszcze dziękuje i pozdrawiam
    DiP

  • 7. Data: 2004-07-20 14:14:58
    Od: and <a...@a...pl>

    DiP wrote:

    > Jeśli kupującym jest ktoś np ze Stanów (zpoza UE), to
    > każę mu płacić 100 euro ( brak vatu), zaś ja sam nie odprowadzam
    > od tej kwoty VATu.

    jeśli planujesz sprzedaż przez net bez
    zbędnych papierów to życzę powodzenia
    w bezspornym udowodnieniu upierdliwemu kontrolerowi
    że nabywca ma rzeczywiscie siedzibę w USA
    i dlatego byłes uprawniony do nienaliczenia vatu.

    and

  • 8. Data: 2004-07-20 14:51:38
    Od: "DiP" <d...@p...onet.pl>

    > jeśli planujesz sprzedaż przez net bez
    > zbędnych papierów to życzę powodzenia
    > w bezspornym udowodnieniu upierdliwemu kontrolerowi
    > że nabywca ma rzeczywiscie siedzibę w USA
    > i dlatego byłes uprawniony do nienaliczenia vatu.

    No a na przykład wyciąg z konta bankowego ?
    Czy to nie przekona takiego jegomościa, jeśli napisane będzie miał
    że wpłacającym na konto był jakiś typ mieszkający np. w Połodniowej Dakocie ?

    Bo jak to nie zadziała, to co ?
    Mam prosić zamawiającego żeby mi przysłał na piśmie oświadczenie że
    rzeczywiście kupił u mnie licencje ?

    A jak radzą sobie z tym polskie sklepy internetowe sprzedające np książki to
    USA. Przecież muszą mieć jakąś możliwość wykazania że kupujący był ze stanów.
    A nie wierzę aby nękali kupujących prośbami o potwierdzenie kupna... (?)

    Dzięki i Pozdrawiam
    DiP

  • 9. Data: 2004-07-20 15:35:56
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik "and" <a...@a...pl> napisał w wiadomości
    m...

    > jeśli planujesz sprzedaż przez net bez
    > zbędnych papierów to życzę powodzenia
    > w bezspornym udowodnieniu upierdliwemu kontrolerowi
    > że nabywca ma rzeczywiscie siedzibę w USA
    > i dlatego byłes uprawniony do nienaliczenia vatu.

    Przede wszystkim nie zapominajcie
    o tym, że od maja jest nowa ustawa.
    Szczególnie art 27.3 i 27.4
    a być może także nowe RMF z 23.06
    par 4a.1

  • 10. Data: 2004-07-20 16:02:29
    Od: "DiP" <d...@p...onet.pl>

    > Przede wszystkim nie zapominajcie
    > o tym, że od maja jest nowa ustawa.
    > Szczególnie art 27.3 i 27.4
    > a być może także nowe RMF z 23.06
    > par 4a.1

    Qurcze, no przeczytałem to, ale niewiele zrozumiałem o co chodzi.

    W punkcie 27.3 piszą że jeśli usługi o ktorych mowa w punkcie
    27.4 są świadczone na rzecz kogoś tam to...
    No właśnie. Chyba zapomnieli napisać co wtedy... (?)
    Albo ja coś niekumaty jestem do takiej polszyzny :-(
    Proszę, niech mi ktoś pomoże, o co w tym chodzi ?

    Dzieki serdeczne
    Pozdrawiam
    DiP