  • 1. Data: 2006-01-28 19:38:09
    Temat: VAT przy kupnie auta
    Od: "Boa" <u...@u...wroc.usuntopl>

    Witam,

    Chcę kupić samochód, który pierwotnie był kupiony na firmę, homologowany na
    ciężarówkę, potem odhomologowany. Teraz samochód sprzedaj mi ta firma, więc
    będę miał na niego fakturę. Ja jestem osobą prywatną.
    Domyślam się, że samochód pierwotnie został kupiony za cenę netto. Kto zatem
    i kiedy musi dopłacić VAT? Czy ja będę musiał ten VAT dopłacić, gdy pewnego
    dnia dostanę dziwne pismo ze skarbówki?

    Jestem zupełnie zielony w tych kwestiach, nie prowadzę działalności
    gospodarczej, natomiast chcę nabyć samochód od firmy i nie chcę mieć z tego
    powodu żadnych niespodzianek.

    Z góry dziękuję za odpowiedź.

    Pozdrr.,
    Boa.

  • 2. Data: 2006-02-07 07:38:52
    Temat: Re: VAT przy kupnie auta
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 28 Jan 2006, Boa wrote:

    > Domyślam się, że samochód pierwotnie został kupiony za cenę netto.

    To wyjaśnia problem "czy ma być VAT".

    > Kto zatem i kiedy musi dopłacić VAT?

    Kupujący, a sprzedający ma obowiązek doliczyć VAT do ceny.
    VAT jest *częścią ceny*.

    > Czy ja będę musiał ten VAT dopłacić, gdy pewnego
    > dnia dostanę dziwne pismo ze skarbówki?

    Teoretycznie jest to możliwe - art. 112 Ordynacji.
    Trzeba IMHO jednak rozważyć co powinno być na "kwitach" (umowie,
    fakturze) i jakby to się miało do ustawy o cenach oraz pojęcia
    obrotu w VAT.
    Na mój gust możliwości zażądania "dopłacenia VAT" nie ma, co
    nie wyklucza zgłoszenia się US po niezapłacony podatek...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2006-02-07 10:14:57
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Dnia 07-02-2006 08:38, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > To wyjaśnia problem "czy ma być VAT".

    > Kupujący, a sprzedający ma obowiązek doliczyć VAT do ceny.
    > VAT jest *częścią ceny*.

    > Teoretycznie jest to możliwe - art. 112 Ordynacji.

    tylko wpierw należałoby się zastanowić, czy jest to zaległość powstała
    do dnia nabycia - do powstania zaległości jest potrzebna deklaracja w
    tym przypadku, w której będzie wykazana sprzedaż w stawce zwolnionej, a
    obowiązek zapłaty z tej deklaracji ( nie stawki;)) podatku pojawi się
    dopiero w nastepnym miesiącu po sprzedaży
    cyzli byłabym ostrożna w stosowaniu tego artykułu do tej czynności

    ale największą ciekawostką jest dla mnie fakt, skąd ewntualny nabywca
    wie, że samochód został nabyty za "kwotę netto" b ez względu co to
    znaczy i za taką samą netto zostanie sprzedany?

> [...]
    > Na mój gust możliwości zażądania "dopłacenia VAT" nie ma, co
    > nie wyklucza zgłoszenia się US po niezapłacony podatek...

    do nabywcy? moim zdaniem nie będzie podstaw - oczywiście zakładając, że
    samochód zostanie sprzedany ze stawką zwolnioną

  • 4. Data: 2006-02-07 11:41:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 7 Feb 2006, gonia wrote:

    > tylko wpierw należałoby się zastanowić, czy jest to zaległość powstała do
    > dnia nabycia

    Słusznie. Czyli wygląda zachęcająco i zbytnio sieję popłoch :)

    > ale największą ciekawostką jest dla mnie fakt, skąd ewntualny nabywca wie, że
    > samochód został nabyty za "kwotę netto" b ez względu co to znaczy

    A to już nie wiem. Pewnie ma wtyczki ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)