  • 1. Data: 2004-05-10 09:00:12
    Temat: VAT w UE - usługi niematerialne
    Od: "Blumidoo" <s...@s...com>

    Aaaaa!

    ...czyli okrzyk rozpaczy.

    Tak, czytałem archiwum forum. Sumiennie.
    Tak, czytałem ustawę. Z góry na dół i z dołu do góry. Mózg mi spuchł i
    niewiele z lektury wyniosłem. Będę polecał masochistom.
    Tak, czytałem gazety. Na chwilę rozjaśniły ciemność, ale kolejne lektury
    wzajemnie się wykluczały i zasłona znów opadła... AAAAA!

    Do rzeczy.
    Mam VAT-UE, prowadzę sprzedaż usług niematerialnych, między innymi na teren
    UE. Nabywam też powyższe z UE i spoza. Metoda rozliczeń kasowa (kwartalne
    VAT-7K).
    Pytania brzmią:

    1) Sprzedaję usługę niematerialną zagranicznemu odbiorcy prywatnemu (osobie
    fizycznej), będącemu obywatelem kraju UE. Kto i komu ile VATu?
    Moje wrażenie: Odbiorca zapłaci VAT wg naszej stawki VAT, po przekroczeniu
    10kEUR limitu wg stawki VAT swojego kraju, a mnie czeka wątpliwa przyjemność
    rejestracji i rozliczania się z VAT tamże. W efekcie po roku będę się
    rozliczał w kilkunastu krajach na raz. Fajnie :/

    2) Jak wyżej, ale sprzedaję usługę niematerialną zagranicznej firmie,
    posiadającej siedzibę na terenie UE. Kto i komu ile VATu?
    Moje wrażenie: Odbiorca musi dokonać samonaliczenia VAT (0%? więcej?), ja
    traktuję tę sprzedaż tak, jakbym dostał 22% VAT (którego tak naprawdę nie
    mam, bo istnieje tylko "wirtualnie") i o tyle mogę sobie odliczyć przy
    VAT-7K od VAT należnego. A jeśli rzeczywiście mam prawo do odliczenia tego
    "wirtualnego" VAT, to jak to ewidencjonować...? Bo przecież na fakturze...
    no właśnie, a co na fakturze? (patrz pytania kolejne)

    3) Sprzedaję usługę niematerialną komukolwiek poza teren UE (czyli również
    poza Polskę). Kto i komu ile VATu?
    Moje wrażenie: Dotychczas 0% (eksport usług), a teraz... zwolnione? A może
    dalej 0%?

    4) Wystawiam fakturę za usługę opisaną w pytaniu 2 (firmie w UE). Jak
    wpisywać VAT - 0%? Zostawić puste pola? A jeśli muszę wystawić fakturę VAT z
    podaniem kwoty VAT, a faktura jest w EUR... to jak podać kwotę VAT?
    Jednocześnie w EUR i PLN? Czy trzeba odwoływać się do "VI dyrektywy"
    mówiącej o samonaliczaniu VAT (Rzeczpospolita, 23.03.2004 - "zgodnie z VI
    dyrektywą faktury dokumentujące transakcje, z tytułu których podatek
    rozliczany jest przez nabywcę, powinny zawierać odniesienie do właściwego
    przepisu VI dyrektywy, regulacji krajowej lub jakiejkolwiek informacji, że
    dana usługa podlega mechanizmowi samoobliczenia VAT przez nabywcę.)

    Powtórzę się... Aaaaa!!!
    Pomocy!

    z poważaniem,
    S.Z.

  • 2. Data: 2004-05-10 19:15:27
    Temat: Re: VAT w UE - usługi niematerialne
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik "Blumidoo" <s...@s...com> napisał
    w wiadomości news:c7ngal$s8i$1@korweta.task.gda.pl...
    > Aaaaa!
    > Tak, czytałem archiwum forum. Sumiennie.
    > Tak, czytałem ustawę. Z góry na dół i z dołu do góry.
> [...]

    Z tą sumiennością trochę przesadziłeś.
    Łżesz jak pies :-)
    Gdybyś przeczytał - znalazłbyś.
    W ostatnim miesiącu było kilkakrotnie
    Poszukaj pod kątem:
    nie podlegają/usługi niepodlegające VAT itp

  • 3. Data: 2004-05-11 20:36:30
    Od: "Blumidoo" <s...@s...com>

    > Z tą sumiennością trochę przesadziłeś.
    > Łżesz jak pies :-)

    Brzydko, nieładnie... :-(

    > Gdybyś przeczytał - znalazłbyś.
    > W ostatnim miesiącu było kilkakrotnie
    > Poszukaj pod kątem:
    > nie podlegają/usługi niepodlegające VAT itp

    Czytałem. Przeczytałem po raz kolejny. Niestety, albo nie ma tam odpowiedzi
    na moje problemy, albo po prostu nie łapię przepisów podatkowych.

    Mimo wszystko wciąż proszę o pomoc.

    z poważaniem,
    S.Z.