  • 51. Data: 2003-11-14 10:29:48
    Temat: Re: VAT we wspolnocie
    Od: "Marek" <d...@p...com>

    Wątek wlecze się a nic nowego się nie pojawia.
    Dlatego spróbuję małego podsumowania.
    Zrobię to z punktu widzenia dużej wspólnoty, która chce korzystać ze
    zwolnienia określonego w Art. 14. 1 ustawi o PTU.

    Wspólnotę tworzy ogół właścicieli lokali w danej nieruchomości.
    Wspólnota nie posiada odrębnego od właścicieli lokali majątku.
    Jednak zgodnie z UoWL jest odrębnym podmiotem gospodarczym.
    Jak każdy podmiot podlega rejestracji VAT.
    Może wybrać zwolnienie. Jednak po przekroczeniu wartości sprzedaży 10000
    euro, zwolnienie straci.
    Wszystko co wspólnota kupuje na potrzeby nieruchomości wspólnej nie jest
    odsprzedawane.
    W tym wypadku wspólnota nie jest pośrednikiem i nie występuje sprzedaż dla
    właścicieli lokali.
    I następny przypadek: zakup dla poszczególnych właścicieli z dostawą do
    lokali, które są odrębną własnością.
    W szczególności chodzi o dostawę wody, energii cieplnej i wywóz nieczystości
    z tych lokali.
    Wspólnota musi kupować i odsprzedawać dla właścicieli ww media wtedy gdy nie
    ma możliwości zawarcia umów przez właścicieli bezpośrednio z dostawcami
    mediów czy usług bądź jest taka wola właścicieli.
    Wówczas niewątpliwie wspólnota staje się Sprzedawcą i gdy wartość sprzedaży
    przekroczy 10000 euro traci zwolnienie.

    Największy obrót wystąpi przy zakupie i sprzedaży energii cieplnej.
    Pozostałe media tylko w bardzo dużych wspólnotach spowodują przekroczenie
    progu zwolnienia.
    Ale czy faktycznie energię cieplną da się odsprzedać właścicielom
    poszczególnych lokali?
    Żeby ją sprzedać musimy określić jej ilość i mieć możliwość odcięcia dostawy
    właścicielowi lokalu, który nie chce jej kupić.
    Nie można sprzedawać komuś kto nie chce nabywać.
    Wynika z tego, że w większości budynków z minonej epoki nie da się tego
    zrealizować i należy traktować że energię cieplną wspólnota kupuje na
    potrzeby nieruchomości wspólnej. Jest tak w wypadku gdy instalacja c.o. jest
    nierozdzielna i wchodzi w skład nieruchomości wspólnej. Proszę zwrócić
    uwagę, że nawet w przypadku odcięcia grzejników w jednym lokalu, ciepło
    będzie dostarczane do niego przez nieizolowane przegrody. Jest uchwała SN z
    28 sierpnia 1997 r., sygn. akt III CZP 36/97, OSNC z 1998 r. nr 1, poz. 4. w
    sprawie właściciela lokalu, który odłączył się od instalacji c.o.
    Oto fragment: "Współwłasnością objęte są także urządzenia służące do
    ogrzewania poszczególnych lokali oraz całego budynku, jeżeli budynek
    wyposażony jest w jednolity system ogrzewania. Instalacja grzewcza jest
    urządzeniem nie służącym wyłącznie do użytku właścicieli lokali i korzystają
    z niej wszyscy właściciele lokali zarówno w ten sposób, że ciepło
    doprowadzane jest do przedmiotu ich własności, jak i ogrzewane są wspólne
    części budynku. Składnikiem tzw. współwłasności przymusowej są zarówno
    elementy instalacji znajdujące się poza poszczególnymi lokalami, jak i
    elementy znajdujące się w wydzielonych lokalach."

    Nie należy jednak zapominać, że wpólnota nie musi wybierać zwolnienia i gdy
    jest tak jej (właścicielom) wygodnie zostaje płatnikiem VAT w dowolnym
    momencie. A jakie to rodzi skutki to Gotfryd najlepiej opowie :-)

    Marek

  • 52. Data: 2003-11-14 16:26:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 14 Nov 2003, Marek wrote:
    [...]
> [...]
    >+ poszczególnych lokali?
    >+ Żeby ją sprzedać musimy określić jej ilość [...]

    Nieprawda. Można "sprzedawać ryczałtem".
    Wyobraź sobie że ja za dostęp do Intenetu płacę stałą stawkę,
    niezależnie czy w nocy HTTRACK lub Chomik coś ciągną czy nie.
    A NASK kiedyś rozliczał "od megabajta" i u niektórych dostawców
    takie limity również są.

    Dalszy tekst (SN) znam, ale przyznam że nie przeczytałem przy
    dyskusji :] uzasadnienia i nie zwróciłem uwagi na ową "współwłasność".
    Rzeczywiście, fakt powołania się na "wspólność" zmienia
    postać rzeczy... uznaję !
    W układzie w którym opłata będzie proporcjonalna do udziału
    we własności rzeczywiście nie ma jak się przyczepić :] :),
    zgadza się z zasadami K.C. ("każdy płaci swoją część").

    Acz założenie "głupich podzielników" zmieni postać rzeczy :)

    [...]
    >+ Nie należy jednak zapominać, że wpólnota nie musi wybierać zwolnienia i gdy
    >+ jest tak jej (właścicielom) wygodnie zostaje płatnikiem VAT w dowolnym
    >+ momencie. A jakie to rodzi skutki to Gotfryd najlepiej opowie :-)

    Komu, grupowiczom ?? Większość VATowcy :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 53. Data: 2003-11-14 21:39:58
    Od: "Marek" <d...@p...com>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...
    [....]
    > Acz założenie "głupich podzielników" zmieni postać rzeczy :)

    Niby dlaczego? Podzielniki jak sama nazwa wskazuje służą do podziału części
    kosztów a nie do określenia ilości pobranej energii. To taki trochę bardziej
    skomplikowany ryczałt. A energia dalej jest dostarczana do nieruchomości
    wspólnej (patrz uchwała SN)

    Marek

  • 54. Data: 2003-11-14 22:26:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    >+ kosztów a nie do określenia ilości pobranej energii. To taki trochę bardziej

    W poprzednim poście uznałem że poddaję się wobec argumentu że każdy płaci
    według *udziału* we wspólnocie :), a nie wobec płacenia "ryczałtu".

    Może fakt że powołałem się na ryczałt protestując wobec *innego*
    twojego twierdzenia (że "żeby sprzedać trzeba określić ilość")
    cię zmylił - ale poproszę o nie wiązanie obu osobnych odpowiedzi
    do osobnych cytatów :)

    Ad rem:
    Oczywiście, wchodzę na śliski grunt :), ale IMHO jeśli rozliczenie
    nie spełnia warunków opisanych w art. 207 KC, to możemy sobie
    wybrać:
    - albo uznajemy że ktoś tu komuś coś daruje :]
    - albo uznajemy że dzielimy *jakoś* wg zużycia - i mamy *jakiś*
    składnik który jest sprzedażą...

    >+ A energia dalej jest dostarczana do nieruchomości
    >+ wspólnej (patrz uchwała SN)

    Oczywiście :) ale wtedy z 207KC wynika ów "udział w stosunku"...

    Z góry zeznaję że trzeba *mocno* się trzymać litery prawa żeby
    bronić takiej argumentacji :), ale patrząc na wyroki które
    w różnych sprawach zapadały... może da się obronić ;)
    Mam na myśli: "w razie czego może się udać obronić USowi
    zarzut wobec potencjalnego podatnika - wspólnoty".

    pozdrowienia, Gotfryd