  • 1. Data: 2003-10-30 00:11:05
    Temat: Re: spadek - kiedy podatek?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 30 Oct 2003, Pat wrote:

    >+ Witam,
    >+ Mam postanowienie o nabyciu spadku.
    >+ Jest to udzial w nieruchomosci (dom+dzialka).
    >+ Natomiast praktycznie jest to tylko prawo gdyz nie moge
    >+ korzystac w zaden sposob z tej nieruchomosc (piekna historia

    IMO nieprawda, po prostu. W części wspólnej (nic nie wiemy
    czy są również częsci wydzielone :)) nikt nic nie może
    zrobić bez twojej zgody.

    >+ Na odwrocie postanowienia mam informacje ze w ciagu miesiaca od dnia
    >+ przyjecia spadku mam obowiazek zlozyc zeznanie podatkowe w US.
    >+ Czy oznacza to ze juz teraz (bez przeprowadzenia "fizycznego" podzialu)
    >+ place podatek?

    Ależ masz "udział". Nie "cztery pokoje w budynku" ale "ćwierć
    własności [czy ile tam] budynku". CAŁEGO.
    Oczywiście podział lokali jest możliwy, o ile jest możliwy fizycznie.
    Nawet jak "inni" nie są chętni to może tak zarządzić sąd - z tym
    polecam poczytać archiwa grupy .prawo ! Ale to "później"... Mógł
    spadkodawca podzielić, byłoby prościej.
    No i po podziale lokali pozostaje sprawa "częsci wspólnej" (w tym
    dach, ściany, instalacje) co w ramach darcia kotów może ci zapewnić
    i tak niezły ubaw :], tylko wpółczuć.

    >+ W jakiej wysokosci? Wartosc nieruchomosci to okolo 400tys, moj udzial to
    >+ 1/4.

    Oczywiście takie szczegóły jak podstawa nabycia spadku i "odległość
    rodzinna" od spadkodawcy (skąd mamy wiedzieć czy jesteś prawnuczkiem
    który dostał spadek w testamecie ? ;)) uważasz za nieistotne ;) ?
    Na twoje nieszczęście:
    USTAWA z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn
    jest odmiennego zdania ;)
    Zajrzyj na isip.sejm.gov.pl i poczytaj całość, polecam.
    A nuż oprócz suchych tabelek:
    +++++
    Art. 9. 1. (9)Opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę, od jednej
    osoby, własnoœci rzeczy i praw majštkowych o czystej wartoœci
    przekraczajšcej:
    1) (10)9 057 zł - jeżeli nabywcš jest osoba zaliczona do I grupy
    podatkowej,
    2) (11)6 838 zł - jeżeli nabywcš jest osoba zaliczona do II grupy
    podatkowej,
    3) (12)4 607 zł - jeżeli nabywcš jest osoba zaliczona do III grupy
    podatkowej.
    -----

    ...znajdziesz coś co pasuje do twojej sytuacji.
    Nie cytuję również tabelki ze skalą, bo z braku wiedzy coś
    za "grupa" trzebaby sporo przekleić a się "rozjeżdża"
    - w ustawie znajdziesz ile procent komu przypada...

    >+ Wiem ze w przypadku spadku bedacego domem/mieszkaniem mozna uniknac placenia
    >+ podatku,

    No, nie całkiem. Ale oprócz "kwoty wolnej" pojawia się *dodatkowa*
    kwota zwolniona. Niemniej - skoro ci i tak nie pomoże...

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 2. Data: 2003-10-30 05:45:49
    Temat: spadek - kiedy podatek?
    Od: "Pat" <n...@i...pl>

    Witam,
    Mam postanowienie o nabyciu spadku.
    Jest to udzial w nieruchomosci (dom+dzialka).
    Natomiast praktycznie jest to tylko prawo gdyz nie moge
    korzystac w zaden sposob z tej nieruchomosc (piekna historia w najblizszej
    rodzinie)
[...]
    ale pod warunkiem ze nie ma sie innego mieszkania. Niestety mam mieszkanie
    dzieki za wszystkie uwagi
    pozdrawiam