  • 1. Data: 2005-02-15 13:55:19
    Temat: Vat - pytania
    Od: "Vei" <g...@g...pl>

    Witam,

    Ostatnio mam sporo pytan i sukcesywnie prosze o pomoc.
    Tym razem chodzi o VAT,
    Prowadze DG i czesc moich uslug jest zwolniona z VAT (uslugi edukacyjne), a
    czesc dzialalnosci (handel) - przewaznie opodatkowana stawka 22%.

    Teraz pytania.
    1) Zalozmy, ze prowadze tylko dzialalnosc opodatkowana. Vat nalezny wychodzi mi
    z tego, co sprzedalam. Vat naliczony natomiast z zakupu towarow handlowych. To
    dosc latwe - bo obliczam roznice i wychodzi ile powinanm odprowadzic do US. Ale
    czy Vat nalezny moge pomniejszyc o VAT wynikajacy z Wydatkow (kosztow) - kolumna
    15 w KPIR? Czy moze Vat, ktory zapalcilam juz "kupujac" koszty (rachunki za
    tel, jak zakup wyposazenia itd. itp) wliczam rowniez w koszty w danym miesiacu?

    2) I teraz zakladamy, ze prowadze dzialalnosc opodatkowana i zwolniona. Co sie
    dzieje z VATEM, ktory pochodzi z zakupu kosztow? Wliczam go w koszty w danym
    miesiacu, ale jakos proporcjonalnie? Wg czego te proporcje obliczyc? Moze wg
    przychodu ze sprzedazy towarow i uslug?

    Czekam na odp.

    Pozdrawiam,

    Vei

  • 2. Data: 2005-02-17 20:59:56
    Temat: Re: Vat - pytania
    Od: "mdruda" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Vei" <g...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    danym
    > miesiacu, ale jakos proporcjonalnie? Wg czego te proporcje obliczyc? Moze

    Odpowiedz na twoje pytania zawiera art. 90-93 ustawy o VAT. Zakupy dotyczace
    sprzedazy opodatkowanej i zwolnionej wylicza sie tzw struktura jesli nie
    mozna ich bezposredno przyporadkowac do rodzaju wykonywanej dzialannosci, a
    w przypadku zakupow kosztowych trudno to rozdzielic. Wyliczasz proporcje za
    rok poprzedni i stosujesz ja przez caly rok biezacy a na koniec korygujesz
    do wielkosci rzeczywistej za rok biezacy. Taka formula istnieje juz od
    01.05.2004r, wiec prowadzac dzialanosc musiales/as tak rozliczac VAT juz w
    2004r.
    M.B.

  • 3. Data: 2005-02-18 15:05:40
    Od: "Vei" <g...@g...pl>

> [...]
    > do wielkosci rzeczywistej za rok biezacy. Taka formula istnieje juz od
    > 01.05.2004r, wiec prowadzac dzialanosc musiales/as tak rozliczac VAT juz w

    Witam ponownie,
    Dzieki za odpowiedz. VATowcem (z wlasnej i nieprzymuszonej woli) jestem od 1
    stycznia 2005. Wczesniej prowadzilam dzialalnosc zwolniona z VAT, a handel od
    listopda 2004. Ale na VAT zdecydowalam sie dopiero od tego roku, dlatego mam
    problem z proporcjami, bo nie mam podstaw do ich wyliczneia.

  • 4. Data: 2005-02-18 15:05:47
    Od: "Vei" <g...@g...pl>

  • 5. Data: 2005-02-19 20:03:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 18 Feb 2005, Vei wrote:
    [...komuś...]
> [...]
    >+ listopda 2004. Ale na VAT zdecydowalam sie dopiero od tego roku, dlatego mam
    >+ problem z proporcjami, bo nie mam podstaw do ich wyliczneia.

    Odpowiedź jest w ustawie - może wydać się śmieszna :)
    Ale *szacuje się* i szacunki... uzgadnia z naczelniekiem US :)
    Oczywiście naczelnik może do "uzgodnień" upoważnić innego
    pracownika US :), niemniej...
    ++++
    8. Podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu,
    o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym
    był niższy niż 30 000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego
    podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję
    wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu
    skarbowego, w formie protokołu.
    ----

    --
    pozdrowienia, Gotfryd