  • 1. Data: 2006-05-17 12:52:30
    Temat: WDT to czy export
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Mam taka sytuację - polska firma sprzedaje towary firmie brytyjskiej.
    Ale towar nie jedzie do Wielkiej Brytanii tylko do kilku innych krajów -
    3 z UE i 2 spoza UE.

    Jak potraktować taka fakturę na deklaracji VAT - jako eksport czy jako
    WDT? Podzielić (na fakturze jest oznaczone dla którego oddziału w jakim
    kraju które towary, do tego mam listy przewozowe i SADy, mogę co do
    sztuki udowodnić gdzie co pojechało) czy razem uznać za WDT.

    Nabywca i płatnik jest jeden, unijny - firma brytyjska.
    De facto nabywca brytyjski kupuje od nas wszystko i sprzedaje swoim
    oddziałom w innych krajach, tyle że my dostarczamy towar od razu do
    ostatecznego nabywcy.
    Czy to podpada pod transakcję trójstronną?

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 2. Data: 2006-05-19 08:01:46
    Temat: Re: WDT to czy export
    Od: Mieczysław <m...@o...pl>

    Dnia Wed, 17 May 2006 14:52:30 +0200, Maddy napisał(a):

> [...]
    > ostatecznego nabywcy.
    > Czy to podpada pod transakcję trójstronną?

    Pod transakcję trójstronną raczej nie - bo ona dotyczy tylko
    wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej ( Art. 135 ustawy o PTU ).

    Biorąc pod uwagę definicję eksportu określoną w art 2 ww ustawy :
    "8) eksporcie towarów - rozumie się przez to potwierdzony przez urząd celny
    wyjścia wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w
    wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4, jeżeli wywóz
    dokonywany jest przez:
    a) dostawcę lub w jego imieniu, lub

    b) nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub w jego imieniu;"

    należałoby to potraktować jako eksport tym bardziej że masz dokumenty SAD.
    Zwróć uwagę na zapis b) i końcówkę " ... w jego imieniu."

    --
    Mieczysław
    -----------

  • 3. Data: 2006-05-19 08:56:20
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Mieczysław napisał(a):

> [...]
    >
    > należałoby to potraktować jako eksport tym bardziej że masz dokumenty SAD.
    > Zwróć uwagę na zapis b) i końcówkę " ... w jego imieniu."

    Czyli powinnam w deklaracji VAT rozdzielić tą fakturę na część dostawy
    wewnątrzwspólnotowej i część będącą eksportem?
    Tak mi wychodziło na zdrowy rozum.
    Tylko zastanawiałam się jak to u siebie rozlicza Anglicy - w tej części
    dot. wywozu poza unię. Oni żadnych SADów nie dostaną.
    Ale w sumie to nie mój problem ;)

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 4. Data: 2006-05-19 12:30:20
    Od: Mieczysław <m...@o...pl>

    Dnia Fri, 19 May 2006 10:56:20 +0200, Maddy napisał(a):

    > Czyli powinnam w deklaracji VAT rozdzielić tą fakturę na część dostawy
    > wewnątrzwspólnotowej i część będącą eksportem?
    > Tak mi wychodziło na zdrowy rozum.

    Mnie takoż

    > Tylko zastanawiałam się jak to u siebie rozlicza Anglicy - w tej części
    > dot. wywozu poza unię. Oni żadnych SADów nie dostaną.
    > Ale w sumie to nie mój problem ;)

    Niby ich problem - ale sądzę że ich prawo jest mniej skomplikowane od
    naszego. Niestety nie znam brytyjskiego prawa podatkowego - znam trochęnie
    niemieckie i tam nie ma wielu głupich ( moim zdaniem) warunków
    uzależniających uznanie WDT lub eksportu od zbioru dokumentów.Tam po prostu
    wierzy się podatnikowi.

    Ale z drugiej strony - sam się zastanawiam gdyby sytuacja była odwrotna -
    Ty otrzymujesz taką fakturę na dostawy zrealizowane np.przez Anglików
    bezpośrenio do Rosji - tu już u nas kompletna klapa ... :((

    --
    Mieczysław