  • 1. Data: 2004-05-28 05:43:12
    Temat: Wcześniejsze ropoczęcie działalności.
    Od: Marcin Jurczuk <s...@U...stars.eu.org>

    Witam.
    Czy mając wpisaną datę rozpoczęcia działalności na 15/06/2004 i tak
    zgłoszoną do US i ZUS - mogę zacząć wystawiac rachunki (nie jestem
    VAT'owcem) przed tym terminem ?? Co mi grozi za wystawienie np dwóch
    rachunków za usługę np na 2000 PLN dwa tygodnie (01/06/2004) przed tą
    datą ?

    --
    Regards ...
    spock at stars.eu.org

  • 2. Data: 2004-05-28 07:44:47
    Temat: Re: Wcześniejsze ropoczęcie działalności.
    Od: "weronika" <w...@w...pl>

    Wg mnie kiepsko;) skoro wystawiłeś rachunek sprzedaży, przed dniem
    zarejestrowania dzialalności, oznacza to że prowadziłeś ją bez zezwolenia-
    wpisu do ewidencji ( czyt. szara strefa;)) a to sie dobrze nie kojarzy ;(
    weronika

  • 3. Data: 2004-05-28 08:00:11
    Od: Marcin Jurczuk <s...@U...stars.eu.org>

    weronika spłodził co następuje:

> [...]
    > wpisu do ewidencji ( czyt. szara strefa;)) a to sie dobrze nie kojarzy ;(
    Wpis do ewidencji jest z dniem 12/04/2004 czyli rachunek wystawiłem 2
    tygodnie po wpisie, 2 tygodnie przed "oficjalnym" startem - dlatego się
    pytam. US ZUS już wiedzą, że mam firmę, tylko że zaczęła działać "jakby"
    wcześniej :)
    --
    Regards ...
    spock at stars.eu.org

  • 4. Data: 2004-05-28 09:04:33
    Od: "lvik" <l...@o...pl>

> [...]
    > tygodnie po wpisie, 2 tygodnie przed "oficjalnym" startem - dlatego się
    > pytam. US ZUS już wiedzą, że mam firmę, tylko że zaczęła działać "jakby"

    sam teraz zakładałem DG i pani w urzędzie miejskim mi dała rade taka że
    jeżeli sie nie wie dokładnie kiedy wystartujemy to lepiej jest podać date np
    za rok a potem tylko zmienić termin rozpoczęcia (25 zł)

    Z tego co wiem nie można wystawić faktury przed terminem rozpoczęcia DG wiec
    albo wystawisz ją z póżniejszą datą albo zmien wpis do ewidencji 25 zł ;)

  • 5. Data: 2004-05-28 09:10:39
    Od: Marcin Jurczuk <s...@U...stars.eu.org>

    lvik spłodził co następuje:

> [...]
    >
    > Z tego co wiem nie można wystawić faktury przed terminem rozpoczęcia DG
    > wiec albo wystawisz ją z póżniejszą datą albo zmien wpis do ewidencji 25

    Swietnie tylko, że ta zmiana to wizyta w urzędzie miejsckim, urzędzie
    statystycznym, US, ZUS czyli to samo chodzenie co przy zakładaniu - chore
    (

    --
    Regards ...
    spock at stars.eu.org

  • 6. Data: 2004-05-28 12:17:40
    Od: "lvik" <l...@o...pl>

    > Swietnie tylko, że ta zmiana to wizyta w urzędzie miejsckim, urzędzie
    > statystycznym, US, ZUS czyli to samo chodzenie co przy zakładaniu - chore

    co do Urzędu Miejskiego i US to tak
    ale do
    US, ZUS idziesz dopiero jak zaczynasz ificjalnie działalność
    ja tam jeszcze nie byłem zaczynam działalność od 1.8.2004 wiec sie pojawie
    tam najwcześniej w końcu lipca, a może i nie jak dam papiery do biura
    rachunkowego

  • 7. Data: 2004-05-28 13:51:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 28 May 2004, Marcin Jurczuk wrote:
    [...]
    >+ VAT'owcem) przed tym terminem ?? Co mi grozi za wystawienie np dwóch
    >+ rachunków za usługę np na 2000 PLN dwa tygodnie (01/06/2004) przed tą
    >+ datą ?

    Na początek rozpoczęcie postępowania karnoskarbowego :] (testowałem
    na sobie, w jednym z "papierów" do US machnąłem się w dacie :])
    Nie wiem kto ściga za niedopełnienie rejestracji w EDG (policja,
    wydział do przestępstw gospodarczych ??)
    A co ZUS wymyśli to nie wiem. Ale na końcu postępowania coś z "karne"
    w nazwie pewnie się znajdzie :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 8. Data: 2004-05-28 20:36:59
    Od: "weronika" <w...@w...pl>

    "Marcin Jurczuk" napisał w wiadomości
> [...]
    > tygodnie po wpisie, 2 tygodnie przed "oficjalnym" startem - dlatego się
    > pytam. US ZUS już wiedzą, że mam firmę, tylko że zaczęła działać "jakby"
    Wpis do EDG to nic innego jak tzw zgłoszenie deklaratywne- tzn- DEKLARUJESZ,
    że rozpoczniesz dzialalnosc z dniem..... ( w Twoim przypadku 15-06?) czyli
    niestety... to co robisz do tej daty to 'czarna samowolka' ;) ale nie zabiją
    Cię.. spoko- PG tym się nie interesuje. Co do Zus-u - jesli wyszloby to na
    jaw np w trakcie kontroli- zażadają zapłaty skladek za okres od dnia
    wystawienia pierwszego rachunku + odsetki. US zrobiłby by ci krzywde gdybys
    deklarowal sie jako vatowiec i np przed deklarowanym terminem wystawil komus
    Fakture Vat ( kontahent nie moze jej wtedy odliczyc), ale skoro wybrales
    zwolnienie z vat... Moim zdaniem najwazniejsze zebys wystawiony rachunek
    wykazal w rozliczeniu podatku dochodowego ( ryczałt? KPR?), bo w DG odkrecic
    i zmienic termin na zezwoleniu na wczesniejszy raczej sie nie da. A nie
    mozesz po prostu dogadac sie z kontrahentem i wycofac trefny rachunek a
    wystawic mu z data 15-06??
    weronika

  • 9. Data: 2004-05-29 06:30:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 28 May 2004, weronika wrote:
> [...]
    >+ Fakture Vat ( kontahent nie moze jej wtedy odliczyc), ale skoro wybrales

    ...to powiadasz że art. 56§4 i art 80 KKS nie istnieją ?
    Hm... to nie wiem dlaczego US swojego czasu :) podjął postępowanie
    przeciwko mnie :] (fakt że źle wpisałem datę do dokumentu i odkręcanie
    polegało na złożeniu pisemnych wyjaśnień - ale...to nie VAT a prowadzenie
    DG [a raczej "podejrzenie" było powodem !)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 10. Data: 2004-05-29 09:40:07
    Od: "weronika" <w...@w...pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" napisał:
> [...]
    > polegało na złożeniu pisemnych wyjaśnień - ale...to nie VAT a prowadzenie
    > DG [a raczej "podejrzenie" było powodem !)

    Chyba dla nikogo nie jest nowiną, że 'na kazdego się znajdzie paragraf';) -
    i oczywiscie nie neguję istnienia przepisów karno-skarbowych i ustawy o DG
    mogących miec zastosowanie w przypadku opisanym przez Marcina. Czarne
    scenariusze możemy tutaj mnożyć- tylko po co? Osobiscie uwazam ( podkreslam,
    ze to wylacznie moja opinia), ze wszczynanie kontroli skarbowej w przypadku
    podmiotów dopiero rozpoczynających dzialalnosc jest stosunkowo rzadkie. W
    przypadku samoujawnienia popełnionych błędów przed wszczęciem postepowania
    przez urzad- podatnik moze skorzystać skorzystac z instytucji tzw 'czynnego
    żalu' (vide ordynacja podatkowa +KKS)- co wielokroc chroni przed
    konsekwencjami karno-skarbowymi. Sytuacja się komplikuje gdy
    nieprawidłowosci odkryje US np po 2 latach od rozpoczęcia działalności :],
    dlatego warto samemu zadbać od poczatku o tzw porządek w papierach.
    Moim zdaniem - jesli chodzi o przypadek Marcina- najkorzystniejsze byłoby
    wycofanie niefortunnego rachunku i sporzadzenie nowego z właściwą
    datą.Pytanie czy jego odbiorca już go wpisał sobie w koszty- wtedy może byc
    niechętny do robienia korekty PIT/CIT ?, ale jesli jest to ryczaltowiec- to
    nie powinno byc to dla niego problemem. Piszę to jedynie w oparciu o
    umieszczone info- faktycznie sprawa może miec tzw 'drugie dno' - pozdrawiam
    weronika:)