  • 1. Data: 2008-01-22 19:18:15
    Temat: Wezwanie do zmiany wartości samochodu
    Od: rork <DZIERZY_WYWAL@TO_TLEN.PL>

    Witam,

    Zakupując samochód na giełdzie (sprzedającym był komis) lekkomyślnie
    zgodziłem się aby na fakturze VAT widniała kwota w 1000 PLN. W
    rzeczywistości zapłaciłem prawie 10 razy więcej. Około roku później
    dostałem wezwanie do Urzędu Kontroli Skarbowej w charakterze świadka
    przy okazji kontroli skarbowej powyższego komisu. Nie bardzo wiedząc jak
    wybrnąć z tej sytuacji zeznałem że faktycznie zapłaciłem 1000 zł a tak
    niska cena była spowodowana złym stanem technicznym pojazdu. Wczoraj
    dostałem pismo wzywające do "zmiany wartości wyrażonej w cenie
    określonej w fakturze VAT". Jeżeli faktury nie skoryguję to zostanie
    powołany biegły w celu określenia faktycznej wartości pojazdu w momencie
    jego nabycia.
    Pytanie moje jest takie co robić w razie gdyby komis nie zgodził się na
    skorygowanie faktury? Nabywca czy sprzedawca odpowiada za
    nieodprowadzony podatek? na fakturze VAT jest punkt że "nabywca jest
    zwolniony z opłaty skarbowej" ale czy to się również odnosi to tej
    brakującej kwoty? Nie za bardzo mam pomysł jak wybrnąć z tej sytuacji
    minimalizując własne straty. tym bardziej że na zaniżonej kwocie na
    fakturze nie zyskałem NIC, po prostu klasycznie się sfrajerzyłem :/ nie
    chciałbym brnąć w to za daleko...

    dzięki z góry za jakiekolwiek wskazówki.

    pozdr
    rork

  • 2. Data: 2008-01-22 21:47:12
    Temat: Re: Wezwanie do zmiany wartości samochodu
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    rork wrote:
> [...]
    > chciałbym brnąć w to za daleko...
    >
    > dzięki z góry za jakiekolwiek wskazówki.

    Zaraz.
    jak to dostałeś wezwanie do skorygowania faktury? Przecież to nie ty ją
    wystawiałeś. Nie rozumiem.

  • 3. Data: 2008-01-22 22:35:33
    Od: "Nagly Atak Spawacza" <s...@d...null>

    Urzad skarbowy chce cie wydymac badz twardy i nie daj sie zrobic , to typowa
    zagrywka US, a towar jest wart tyle ile jest sklonny zaplacic za niego
    nabywca.

  • 4. Data: 2008-01-23 00:28:14
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Nagly Atak Spawacza wrote:
    > Urzad skarbowy chce cie wydymac badz twardy i nie daj sie zrobic , to
    > typowa zagrywka US, a towar jest wart tyle ile jest sklonny zaplacic za
    > niego nabywca.

    czyli 10 tyś.

  • 5. Data: 2008-01-23 11:07:35
    Od: rork <DZIERZY_WYWAL@TO_TLEN.PL>

    witek pisze:

    > Zaraz.
    > jak to dostałeś wezwanie do skorygowania faktury? Przecież to nie ty ją
    > wystawiałeś. Nie rozumiem.

    zgadza się, fakturę wystawił komis więc jej skorygowanie może być
    możliwe tylko wtedy gdy zarówno komis jak i ja się w tym temacie dogadamy.
    moje pytanie brzmi czy powinnismy się dogadać i skorygować tą fakturę
    (czy po takiej korekcie UKS się nie przyczepi o wcześniejsze zeznania -
    to by była juz paranoja ale wolałbym się upoewnić )?
    inny scenariusz to taki że komis nie będzie chciał skorygować tej
    faktury. jakie wówczas pozostają mi możliwosci? czy mam odpisać że tej
    faktury nie skoryguję czy po prostu bez odzewu czekać aż kiedys się do
    mnie zgłosi biegły w celu okreslenia wartości pojazdu?
    a jesli juz ten biegły się zgłosi to kto zostanie obciążony kosztem
    wezwania biegłego i tym brakującym podatkiem? czy mogą dowalić jeszcze
    jakąś dodatkową karę?
    sorki że tak wiele pytań ale gubię się w tej sytuacji. jutro dostanę
    odpowiedź od komisu jak oni się zachowają i chciałbym być przygotowany
    na każdą sytuację...

    pozdr
    rork

  • 6. Data: 2008-01-23 12:57:34
    Od: <s...@a...pl>

    > zgadza się, fakturę wystawił komis więc jej skorygowanie może być możliwe
    > tylko wtedy gdy zarówno komis jak i ja się w tym temacie dogadamy.

    ??? Pierwsze słyszę.
    Skorygować fakturę trzeba, gdy faktura zawiera błąd. A czy zawiera? Jesli
    zapłaciłeś 10000zł, a wpisane jest 1000zł, to czy się dogadacie czy nie,
    komis ma obowiązek wystawić korektę. Fakt, że z dużym prawdopodobieństwem w
    czasie kontroli zostanie posądzony o probę oszustwa (zapewne słusznie).
    Jesli zapłaciłeś 1000zł, a faktura jest na 1000zł, to dlaczego sprzedawca ma
    wystawić korektę? Dlatego że US sobeie wymyślił? Dobre! Żadnych przesłanek
    do korekty nie ma. Ba, skorygowanie w takim przypadku byłoby zwyłym
    oszustwem (dane na f-rze byłyby nieprawdziwe).

    > (czy po takiej korekcie UKS się nie przyczepi o wcześniejsze zeznania - to
    > by była juz paranoja ale wolałbym się upoewnić )?

    No jesli podpisałeś taką fakturę na 1000zł, a zaplaciłeś 10000zł, to jednym
    słowem poświadczyłeś nieprawdę w dokumencie. Składanie fałszywych oświadczeń
    jest chyba w PL karalne.

    > inny scenariusz to taki że komis nie będzie chciał skorygować tej faktury.
    > jakie wówczas pozostają mi możliwosci? czy mam odpisać że tej faktury nie
    > skoryguję

    Ty mozesz jedynie skorygować w fakturze błędy np. w danych swoich lub
    sprzedawcy. Robisz to notą. Nie masz możliwosci skorygowania żadnych kwot.
    To moze tylko sprzedawca korektą faktury.

  • 7. Data: 2008-01-23 14:08:36
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

    > Urzad skarbowy chce cie wydymac badz twardy i nie daj sie zrobic , to typowa
    > zagrywka US, a towar jest wart tyle ile jest sklonny zaplacic za niego
    > nabywca.

    Urząd Skarbowy a i owszem chce go wydymać ale na jego własną prośbę i mało
    tego nawet się nie musi specjalnie starać by mu solidnie przykopać.
    "Bycie twardym " oznacza w tym przypadku ;
    - konieczność zapłaty podatku od różnicy pomiedzy ustaloną wartością rynkową a
    deklarowaną jako zapłaconą ,
    - zapłatę kosztu opinii biegłego

    A sytuacja wygląda tak ; komis zaniżył wartość transakcji na fakturze ,
    nabywca zapłacił wyższą kwotę niż wynika z faktury i ta właśnie kwota jest
    ceną "rynkową" , beneficjentami oszustwa są ; komis i wstawiajacy towar do
    komisu . Zeznając jako świadek w postepowaniu kontrolnym w komisie -
    uprzedzony o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań -
    potwierdziłeś nieprawdę tak samo jak komis i komitent. Urząd dał wiarę twoim
    zeznaniom i innych stron transakcji i uznał ,że to kupujący osiagnął dodatkowy
    dochód a nie komis i komitent.
    W tej sytuacji masz do wyboru ;
    1.Ustalić wartość rynkową samochodu na dzień zakupu z uwzględnieniem stanu
    technicznego i udokumentowanych nakładów jakie poniosłeś , od tej kwoty odjąć
    powiedzmy 20% i tak ustaloną wartość zadeklarować do us - jako rynkową i
    grzecznie zapłacić podatek ,
    2.Zgłosić do US ,że popełniłeś przestępstwo , ujawnić kwotę faktycznie
    zapłaconą i motywy jakimi się kierowałaś uczestnicząc w przestępstwie i
    grzecznie prosić o łaskę nie kierowania sprawy do postępowania karno
    skarbowego.
    Istnieje duża szansa na unikniecie kary .
    Istnieje szansa , że komisant i komitent obiją ci kości.
    Podatku nie zapłacisz bo zapłacą go beneficjenci - komis od faktycznej
    prowizji - komitent od różnicy przychodu i kosztów nabycia.

    Wybór należy do Ciebie , ale jak nie patrzeć - d. z tyłu.

    Pzdr- Kriss

  • 8. Data: 2008-01-23 22:05:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 23 Jan 2008, rork wrote:

    > zgadza się, fakturę

    Czy jesteś pewien, że US pytał o korektę FAKTURY?
    Czy też może o (podanie/zmianę/wycenę) *wartości* samochodu *z* faktury??
    Bo to zmienia postać rzeczy!
    IMO jak chcesz liczyć na rzeczowe komentarze, to podaj
    DOSŁOWNĄ treść wezwania z US. Wszelka radosna twórczość
    w zakresie ew. przekręcania słów oznacza wpuszczenie grupy
    w maliny (i uzyskanie komentarzy, które nijak mają się
    do tego o co chodzi USowi)
    Jest takie powiedzonko: "grupowicz dostaje odpowiedź na to
    o co pytał, nie na to o czym myślał"!
    :)

    > wystawił komis więc jej skorygowanie może być możliwe
    > tylko wtedy gdy zarówno komis jak i ja się w tym temacie dogadamy.

    Już wiesz że nie. Chyba, że "dogadamy" oznacza przyznanie się do
    przestępstwa lub popełnienie przestępstwa (jak zapłacono 1000
    i skorygowano do 10 000), jak Ci już pisali.

    > i tym brakującym podatkiem?

    Mi się wydaje, że doczytałeś coś, czego NIKT nie napisał :>
    Mało co, a popełniłbym ten sam kiks i równo oberwał od 'witka'
    (sam się pisze z małej) i Krissa :>

    Zauważ: *zapłacone* podatki to PCC (jeśli był przy *nabyciu*
    przez komis) oraz VAT (przy *sprzedazy* przez komis).

    Natomiast podatek, który opisuje Kriss to jest podatek DOCHODOWY.
    Od tego, że "ktoś dostał coś nie płacąc lub płacąc mniej niż
    powinien" (tak, w .pl od tego JEST podatek :>). Tak samo, jakby
    ktoś zarobił w pracy, grając na giełdzie lub wynajmując
    mieszkanie.

    Mam po prawdzie do tego zastrzeżenie: skoro danie samochodu
    bez zapłaty byłoby darowizną, to danie "częściowo bez zapłaty"
    byłoby darowizną części samochodu (ściślej: udziału w samochodzie),
    a tym samym podatek (o którym pisze Kriss) dotyczyłby darowizny
    (a nie dochodu), więc trzeba by się posługiwać terminem
    "darowiznę" zamiast "dochód" :))

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2008-01-23 22:53:35
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > a tym samym podatek (o którym pisze Kriss) dotyczyłby darowizny
    > (a nie dochodu), więc trzeba by się posługiwać terminem

    Gotfryd litości - widać ,że nie masz czasu . Jaka darowizna - "częsciowa' w
    realizacji umowy komisu. Nie ja pas-uję - nie mam siły. Pzdr- Kriss

  • 10. Data: 2008-01-24 09:25:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 23 Jan 2008, Kriss wrote:

    > Gotfryd litości - widać ,że nie masz czasu . Jaka darowizna - "częsciowa'

    Tak.

    > w realizacji umowy komisu.

    Nie, kto napisał że "w realizacji komisu"?
    Darowizny dokonanej OBOK komisowej sprzedaży udziału w wartości
    samochodu.

    > Nie ja pas-uję - nie mam siły.

    Proste: rodzaj zawartej umowy *nie określa* jej prawnego znaczenia.
    Zgadza się?
    Jeśli zawrzemy umowę pożyczki a zatytułujemy ją "umowa komisu", to dla
    prawa ta umowa będzie umową pożyczki, a nie umową komisu.

    I po kolei.
    Jak umowę darowizny zatutułujemy "komis", to nie będzie ona wcale
    komisem, lecz darowizną.

    Ba, jak w wyniku ustaleń stanu faktycznego wyjdzie, że na tej
    umowie są de facto dwie umowy :> to trzeba ją dokładnie tak
    potraktować, a nie upraszczać sobie "że to komis bo w tytule
    stoi komis".

    No i teraz patrzymy w przepisy.
    Nieodpłatne przekazanie rzeczy lub prawa majątkowego jest darowizną,
    i wcale nie wymaga aby CAŁOŚĆ rzeczy lub prawa była przekazana
    nieodpłatnie, bo przepis stanowi:

    Art. 888
    § 1. Przez umowę darowizny darczyńca zobowišzuje się do bezpłatnego
    œwiadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majštku.

    Pasuje?
    Czy można podarować *udział w wartosci* samochodu? (chyba nie
    zaprzeczysz :))

    Jeśli więc rzecz, do której *można* przekazać udział majątkowy,
    zostanie przekazana w ten sposób, że cześć jej wartości jest
    przekazywana odpłatnie, to mamy:
    - udział w wartości rzeczy, który został *sprzedany* (a ściślej,
    przekazany umową komisu)
    - resztę udziału w wartości rzeczy, która została *podarowana*

    Nie widzę "nieodpłatnego świadczenia" w rozumieniu art. 11 PDoOF,
    bo "bezpłatne świadczenie kosztem majątku" (888 KC) jest
    wykluczone z podatku dochodowego w art.2.1.3 PDoOF.

    "Nieodpłatnym świadczeniem" w którym mowa w art. 11 PDoOF pozostają
    jedynie świadczenia nie odbywające się kosztem *majątku* (gotowego,
    przekazywanego jako rzecz lub prawo), lecz odbywające się
    innym kosztem dającego - np. tzw. "wkładu pracy", czyli w praktyce
    usługi.

    Co najwyżej wartość prowizji nie pobranej przez komis może mieć
    taki charakter, bo rzeczywiście jest to nieodpłatne świadczenie nie
    odbywające się "kosztem majątku", tu masz rację i trzeba się
    zgodzić.

    IMO nie można powoływać się na to, że komis nie wypełnił dyspozycji
    "świadczenia kosztem swojego majątku", bo komis nie sprzedaje
    "swojego majątku" lecz komitent (i co najwyżej *on* darował kupującemu
    wrtość udziału w samochodzie) za pośrednictwem komisu.

    Co Ci się nie podoba???
    :O

    Moim zdaniem - albo uznajemy, że US nie ma prawa do określania
    wartości transakcji, jeśli rzeczywiście odbyła się ona za 1000 zł
    i US nie ma dowodu przeciwnego (a "wezwanie" US ma charakter
    zastraszenia do złożenia zeznań niekorzystnych dla stron), albo,
    jeśli US takie prawo ma, to mamy darowiznę udziału w wartosci
    samochodu w wysokości powiedzmy 9000 zł (przyjąwszy, że US
    uzna 10 000 zł za "własciwą wartość auta").

    Na deser dodam, że wcale by mnie nie zdziwiło, jakby US przyjął
    tezę o zaliczeniu owych 9000 zł do "nieodpłatnego świadczenia",
    ale to spowodowane byłoby faktem że więcej podatku da się
    wyrwać tą drogą :P

    pzdr, Gotfryd