  • 1. Data: 2009-09-21 09:56:13
    Temat: Własna DG a praca u kogoś.
    Od: "Grzes" <p...@o...pl>

    Witam,

    Mam pytanie dotyczące możliwości pracy u kogoś przez osobę
    prowadzącą własną działalność.

    Historia z życia.
    Sytuacja jest taka:
    Osoba X prowadzi sklep (1 osobowa DG, płaci ZUS tylko
    zdrowotny, pracuję jeszcze na etacie > min. wyn brutto)

    Chciałaby, żeby pomagała jej w sklepie córka (zamężna już),
    która prawadzi własną DG (płaci cały ZUS, to jest jej podstawowe zajęcie).

    Pytanie brzmi, czy córka może pomagać jej w sklepie, sprzedawać
    gdy matki nie ma w domu ?
    Czy wiąże się to z jakimś zatrudnienim, umową oraz odprowadzaniem
    kolejnych składek?
    Czy dla córki wiąże się to też z czymś ?
    Chce jej pomagać bezpłatnie (ma taką możliwość).

    Trochę to skomplikowane, ale życie napisało taką sytuację i nie wiem
    gdzie je ewentualnie pokierować po poradę lub co doradzić.

    pozdr
    Grzegorz
    ps. proszę ewentualnie o wskazówki gdzie u kogo szukać odpowiedzi?

  • 2. Data: 2009-09-21 10:08:51
    Temat: Re: Własna DG a praca u kogoś.
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Grzes" <p...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Czy wiąże się to z jakimś zatrudnienim, umową oraz odprowadzaniem
    > kolejnych składek?
    > Czy dla córki wiąże się to też z czymś ?
    > Chce jej pomagać bezpłatnie (ma taką możliwość).

    Jesli nei mieszka we wspolnym gospodarstwie domowym to raczej nie da rady
    jako osoba wspolpracujaca.
    Jaka corka ma DG? - zeby bylo wszystko legalnie to moze po prostu na
    zasadzie kontraktu miedzy przedsiebiorcami?
    Jesli matka i corka maja zasady ogolne to jakiekolwiek wynagrodzenie by nie
    bylo i tak bedzie dla obu pan suma sumarum neutralne podatkowo (dochodowy i
    ew.VAT zaplaci corka, w koszty wrzuci i VAT pomniejszy matka) - byle by
    tylko jego kwota nie odbiegala od standardow :)
    To tak na pierwszy rzut oka- znawca ze mnei slaby, to i mylic sie moge :)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 3. Data: 2009-09-21 10:32:31
    Od: "Grzes" <p...@o...pl>

> [...]
    > matka) - byle by tylko jego kwota nie odbiegala od standardow :)
    > To tak na pierwszy rzut oka- znawca ze mnei slaby, to i mylic sie moge

    Dziękuję za pierwsze wskazówki ;)

    Dla większej jasności napiszę więcej szczegółów.
    Matka i córka mieszkają oddzielnie.
    Matka - na ryczałcie, córka - ryczałt, VAT.

    Chodzi o to, żeby w praktyce córka mogła pomóc ze 2 razy w tygodniu
    "stanąć" w sklepie legalnie (bez wynagrodzeni o ile się da, i dodatkowych
    obciążeń
    typu kolejne ZUS-y, podatki itp).

    Kwestia jak to zgodnie z prawem/podatakmi zrobić?

    pozdr
    Grzegorz