eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiUmowa najmu/użyczenia, a lokal spółki cywilnej › [Wnioski i dalsze pytania] Re: Umowa najmu/użyczenia, a lokal spółki cywilnej
  • Data: 2004-06-20 08:10:17
    Temat: [Wnioski i dalsze pytania] Re: Umowa najmu/użyczenia, a lokal spółki cywilnej
    Od: Paweł Niezbecki <s...@p...acn.wawa> szukaj wiadomości tego autora

    Paweł Niezbecki<s...@p...acn.wawa>
    news:cautp9$2lgo$1@mamut1.aster.pl:

    > [crosspost na pl.soc.prawo.podatki/pl.soc.prawo]
    >
    > Zakładam spółkę cywilną z siedzibą w moim mieszkaniu i muszę jako
    > spółka zawrzeć ze sobą umowę najmu albo użyczenia lokalu :)
    [...]

    Załóżmy, że dla świętego spokoju (i NIPu) zawrzemy umowę najmu, w której
    jako osoba fizyczna wystąpię jako Wynajmujący,
    a spółka cywilna, której jestem wspólnikiem, wystąpi jako Najemca.

    Jakie będą sumaryczne konsekwencje podatkowe takiego rozwiązania?

    O ile dobrze rozumiem, to:
    - czynsz stanowi koszt spółki (czyli w połowie mój, bo jest nas dwoje
    wspólników) i jednocześnie mój przychód jako osoby fizycznej
    - w związku z tym obniża dochód do opodatkowania spółki i powiększa mój
    przychód (o tę samą kwotę, przy stawce podatku 19%)
    (czyli wypadkowy skutek podatkowy jest zerowy, następują natomiast
    niepotrzebne przepływy pieniężne, z konta spółki na moje prywatne, i z
    mojego prywatnego na prywatne konto wspólniczki /bo zwracałbym jej połowę
    kwoty czynszu zapłaconego przez "spółkę", po pomniejszeniu o należny podatek
    od moich dochodów z tego tytułu)
    - dochodów z najmu nie łączę z dochodami z DG w ramach spółki cywilnej tylko
    opodatkowuję je na zasadach ogólnych (i na innym formularzu)
    - ktoś tu napisał, o ile dobrze pamiętam, że w koszty spółki nie można
    wliczyć części kosztów eksploatacji wynajmowanego ode mnie mieszkania -
    właściwie nie rozumiem dlaczego, przecież spółka w wynajmowanym mieszkaniu
    korzysta z mediów
    - jak z podatkiem od nieruchomości? czy można zastrzec w umowie najmu
    przeznaczenie części wynajętego lokalu na potrzeby działalności gospodarczej
    spółki i tylko od tej części płacić podatek po stawkach dla lokali
    użytkowych? jeśli nie i trzeba go płacić od całości powierzchni - kto go
    opłaca? spółka czy ja jako właściciel mieszkania? czyj to jest koszt?

    czy dobrze to rozumiem i czy muszę jeszcze pamiętać o jakichś konsekwencjach
    podatkowych lub okolicznych?

    p.