  • Data: 2004-06-19 11:48:59
    Temat: Re: Umowa najmu/użyczenia, a lokal spółki cywilnej
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sat, 19 Jun 2004, Konrad vel Legislator wrote:

    >+ > >+ A dlaczego jawna eliminuje problem?
    [...]
    >+ Eliminuje, bo jest podmiotem prawa i wspolnik moze z nia zawrzec umowe np.
    >+ uzyczenia czy pozyczki etc.

    Mhm.

    >+ W przypadku spolki cywilnej jak dla mnie jest trudne
    >+ do wyobrazenia, moze mam zbyt ograniczona wyobraznie.

    A nie nie. Ja wcale nie powiedziałem że wspólnik może udzielić
    pożyczki S.C. albo że S.C. moża zaciągnąć pożyczkę.
    Ale jakoś komplikacji nie widzę: w końcu jak panowie X i Y
    ("spółkowicze" S.C.) zaciągają pod szyldem S.C. (czyli "w celu
    gospodarczym") pożyczkę w banku to zaciągają.

    I nie widzę znaczącej różnicy wobec przypadku kiedy to wspólnik
    B pożycza pieniądze u wspólnika A "w celu gospodarczym pod szyld" !
    Owszem, pewien problem jest - jeśli chodzi o "podwyższenie majątku
    spółki". Ale on (problem) występuje IMHO tylko jeśli coś się chce
    spółce przekazać...znaczy "wciągnąć do majątku" !!
    I sądzę że w przypadku S.J. sprawa wcale nie jest mniej skomplikowana...
    Źle myślę ?
    Wiem że źle myślę - bo problemem jest określenie co wchodzi w skład
    majątku spółki. Postawię sprawę tak: S.C. nie ma "kasy w kasie".
    Trzeba zapłacić VAT. Czy jeśli wspólnik zapłaci ów VAT z własnych
    pieniędzy to trzeba zmieniać umowę spółki i dopisywać wysokość
    wpłaty do umowy ? ;) A kiedy to US zedrze przymusowo ów VAT
    z konta osobistego wspólnika - to też trzeba ?
    Bo jeśli nie... ;)
    Albo inaczej: w wyniku dokonania transakcji S.C. uzyskuje
    zysk. Czy to jest zysk spółki ? Czy wspólnicy mogą kupić
    "do spółki" za usyskany zysk Mercedesa ? I czy ów Merc
    będzie wchodził w skład majątku spółki czy nie ?
    A co jak już wzięcli ów zysk z kasy - *i zwrócili* ? :)

    IMHO cały dylemat rozbija się o jedno z FAQ dotyczącego DG prowadzonej
    przez osobę fizyczną - mianowicie przez fakt że majątek rzeczowy
    (towary, materiały, środki trwałe...) *mają* swoje wyróżnione
    przeznaczenie (jako "przeznaczone dla DG") zaś pieniądze... pieniądze
    ich NIE MAJĄ. Samochód w 1-os DG lub też S.C. *może* być "firmowy"
    ale może być "osobisty" - i *tak samo* może być w S.C. (chyba że
    ktoś potrafi mi wyjaśnić jaka jest przeszkoda prawna żeby dwie
    osoby nabyły na współwłasność samochód - ewentualnie co wadzi jeśli
    te dwie osoby *przypadkiem* :) prowadzą również wspólnie S.C.).

    Po prostu: przy wkładzie do firmy będącej osobą prawną pożycza
    się tej osobie prawnej. Przy S.C. pożycza się *wspólnikowi*
    i to tylko *jego* część ! Wspólnika A umawia się z B że włożą
    do kasy 8000 zł, po 4000 zł każdy, wygląda to tak że A przynosi
    8000 zł, 4000 pożycza B - po czym B wkłada owe 4kzł do kasy...

    Zastrzegam że na pytanie o "podwyższenie majątku" odpowiedzieć
    się nie podejmuję, jak mi ktoś przekonująco wyłoży że jeśli
    S.C. zostanie zamknięta, po zamknięciu US wykryje że VATu nie
    zapłacono i ściągnie z konta wspólnika (bądź od każdego wspólnika
    "jego część") - i takie ściagnięcie spowoduje konieczność zmiany
    umowy (no bo "podwyższono wartość spółki" :)) to będę musiał się
    poddać :)

    >+ Dla lepszego zilustrowania

    A nie nie. Proszę nie sugerować że sugerowałem jakoby spółce
    cywilnej dało się pożyczyć pieniądze. Myślę że w razie czego
    google mnie trochę obroni tym co pisałem gdzieś w 2002r przy
    dyskusjach o problemach z "włożeniem do S.C." jakiegoś majątku :)

    Ja tylko nie widzę różnicy między zawarciem umowy ze spółką będącą osobą
    prawną a zawarciem takiej samej umowy ze wspólnikiem: jeden pożycza/
    sprzedaje/daruje innemu !

    Tu umowa "ludź-firma", tu umowa "ludź-ludź".
    Papieru tyle samo.
    Jedyne co wadzi - to patrzenie na transakcję *jakby* to S.C.
    coś pożyczała, wystarczy tak NIE patrzeć :)

    >+ Nie wydaje się, aby wspólnik [spółki cywilnej],
    >+ który w istocie rzeczy nie tyle
    >+ wyzbywa się własności do końca, co dopuszcza
    >+ do tego prawa innych wspólników,
    >+ musiał także występować po drugiej stronie tej czynności.

    Dokładnie tak, IMHO :)

    [...]
    >+ Wg mnie po prostu spolka jawna jest stworzona do wspolnego prowadzenia
    >+ dzialalnosci gosp. przez kilka osob, a niestety spolka cywilna raczej sie do
    >+ tego nie nadaje, bo sprawia wiele problemow w praktyce.

    IMHO... niekoniecznie :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)