  • 1. Data: 2010-02-09 21:53:39
    Temat: Wolny zawód a działalność gospodarcza i podatek
    Od: "Piter S." <p...@p...onet.pl>

    Chcę wykonywać wolny zawód udzielając lekcji na godziny. Pracuję również na
    umowę w szkole (odprowadzany jest ZUS).
    1. Czy muszę rejestrować działalność gospodarczą (to wolny zawód)?
    2. Czy muszę mieć REGON?
    3. W jaki sposób moge rozliczać się z US (karta podatkowa, kpir - wolałbym
    książke przychodów i rozchodów ze względu na zmienna liczbę godzin
    korepetycji)?
    4. Czy muszę opłacać składki na ZUS (społeczne, zdrowotne)?

    --
    Piotrek

  • 2. Data: 2010-02-11 22:17:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 9 Feb 2010, Piter S. wrote:

    > Chcę wykonywać wolny zawód udzielając lekcji na godziny. Pracuję również na
    > umowę w szkole (odprowadzany jest ZUS).
    > 1. Czy muszę rejestrować działalność gospodarczą (to wolny zawód)?

    To pytanie (niekoniecznie do Ciebie) z mojej strony: czy takie cóś
    łapie się pod "działalność oświatową" o której mowa w art.13.2 PDoOF?
    O tu:

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2010-02-12 09:37:37
    Od: "Piter S." <p...@p...onet.pl>

    > To pytanie (niekoniecznie do Ciebie) z mojej strony: czy takie cóś
    > łapie się pod "działalność oświatową" o której mowa w art.13.2 PDoOF?
> [...]

    Ale udzielanie lekcji na godziny występują w pojęciu wolnego zawodu w
    ustawie o zryczałtowanym podatku.
    Mi chodzi o sytuację taką: mam 5 lekcji w miesiącu, każda po 30 zł więc 150
    zł. Podatek wg karty jest do zapłacenia (wliczony już w cenę lekcji), ale
    ubezpieczenie zdrowotne (ponad 200 zł) przewyższa przychód, więc jak to
    ominąć.
    Z jednej strony chcę robić to legalnie, a z drugiej zmusza się do "szarej
    strefy", no chyba że ktoś robi to hurtowo, ale mi zależy na jakości
    korepetycji a nie ilości.

    --
    Piotr

  • 4. Data: 2010-02-12 10:07:37
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    W dniu 12-02-2010 10:37, Piter S. pisze:
> [...]
    > 150 zł. Podatek wg karty jest do zapłacenia (wliczony już w cenę
    > lekcji), ale ubezpieczenie zdrowotne (ponad 200 zł) przewyższa przychód,

    W najgorszym wypadku zdrowotne odliczysz od innych przychodów w
    rozliczeniu rocznym. Zakładam, że takie masz, skoro nie płacisz społecznego.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 5. Data: 2010-02-14 11:07:48
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > Mi chodzi o sytuacj tak : mam 5 lekcji w miesi cu, ka da po 30 z wi c 150
    > z . Podatek wg karty jest do zap acenia (wliczony ju w cen lekcji), ale
    > ubezpieczenie zdrowotne (ponad 200 z ) przewy sza przych d, wi c jak to
    > omin .

    albo dolicz do ceny te ponad dwieście złotych (myślę, że nieopłacalne
    dla zleceniodawcy)
    albo przejdź na umowę o dzieło, najlepiej z przeniesieniem praw
    autorskich, pod tytułem np.przygotowanie autorskiego programu lekcji,
    czy coś w tym stylu, wtedy nawet masz koszty 50%, ale tak czy siak, to
    nie wiem jak z Vatem w tym przypadku jest, bo tu strasznie popie...ne
    interpretacje są...

    pozdrawiam
    s_13

  • 6. Data: 2010-02-14 14:18:24
    Od: "Piter S." <p...@p...onet.pl>

    > W najgorszym wypadku zdrowotne odliczysz od innych przychodów w
    > rozliczeniu rocznym. Zakładam, że takie masz, skoro nie płacisz
    > społecznego.

    No ale to się mija z celem, bo zarobię mniej niż zapłacę na ZUS (czy w ten
    sposób nie zachęca się do szerej strefy?). Chcę coś robić legalnie, płacić
    podatek, ale w ten sposób taka uczciwość jest nieopłacalna. Coś z tym można
    inaczej zrobić.

    --
    Piotr