  • 1. Data: 2006-09-26 07:56:11
    Temat: Wspólne opodatkowanie i deklarowany próg podatkowy
    Od: o...@g...com

    Heja

    Mam nastepujace pytanie, a w swietle tego, ze uslyszalem juz
    dwie sprzeczne opinie, chcialbym zasiegnac Waszej porady. Otóz od
    2 lat rozliczam sie razem z zona, i deklaruje w swoim zakladzie
    pracy próg 19%, w który mimo wspólnego opodatkowania sie nie
    mieszcze - skutkiem czego zawsze mam doplate do podatku, która
    oczywiscie uiszczam na wiosne. Zastanawiam sie jednak, czy nie
    wyliczajac samemu momentu, w którym przekraczamy wspólnie próg 30%,
    i nie informujac o tym mojego zakladu pracy, tak zeby mógl
    zaczac naliczac wieksze zaliczki, nie naruszam prawa. Bylbym
    wdzieczny za porady.

    pozdrawiam,
    Lukasz Rewerenda

  • 2. Data: 2006-09-26 13:03:15
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    o...@g...com wrote:
> [...]
    > i nie informujac o tym mojego zakladu pracy, tak zeby mógl
    > zaczac naliczac wieksze zaliczki, nie naruszam prawa. Bylbym

    Dziwne.
    Bo to obowiązkiem zakładu jest zacząć potrącać ci (lub żonie) 30% w
    momencie kiedy dochód którejś osoby przekroczy próg podatkowy.
    I twoje informowanie o tym nie jest potrzebne.
    Więc jeśli tego nie robią to jest to ewidentnie wina księgowaj a nie twoja.
    Jak wspólnie przekraczacie próg, to indywidualnie też, więc tak czy siak
    to powinno wyjść i nikogo nie musisz o tym informować.

    W drugą stronę tak.
    Tzn, gdybyś np sam przekraczał próg i zakład pobierał ci 30%, a ty
    rozliczasz sie wspolnie i w efekcie nie wpadasz w ten próg, to możesz
    złożyć takie oświadczenie w zakładzie pracy, aby zaniechali poboru
    podatku na poziomie 30%.
    I wówczas gdy twoja sytuacja sie zmieni, np. żona zaczęła pracować /
    więcej zarabiać, albo nie rozliczacie się dalej wspolnie, to wówczas
    masz obowiązek poinformować zakład o zmianie, aby powrócili do
    naliczania właściwego podatku.

    Jeżeli żadnego takiego oświadczenia nie składałeś, to nie musisz nic
    robić. Może po za faktem, szepnięcia księgowej, że jak będzie miała
    kontrolę i się tego dopatrzą to jej się ciepło zrobi, bo to płatnik
    odpowiada za właściwe naliczanie zaliczek..

    Zakładam, że żadne z was działalności gospodarczej nie prowadzi a
    pracujecie jedynie na etat.

  • 3. Data: 2006-09-26 14:08:52
    Od: o...@g...com

> [...]
    > odpowiada za właściwe naliczanie zaliczek..
    >
    > Zakładam, że żadne z was działalności gospodarczej nie prowadzi a

    Dziekuje za wyczerpujące wyjaśnienia. Faktycznie, składałem
    oświadczenie o zaniechaniu poboru podatku w wyższym progu - i
    księgowość nalicza konsekwentnie owe 19%. Żona nie składała
    takiego oświadczenia, tak więc jej naliczają normalnie. Zastanawiam
    się, czy rzeczywiście mam obowiązek odwołać owe oświadczenie w
    momencie w którym oboje w sumie już wpadamy w inny próg - czy też
    fakt, że pokryję różnicę dopiero wraz z rozliczeniem załatwia
    sprawę zgodnie z prawem.

    pozdrawiam,
    Łukasz Rewerenda

  • 4. Data: 2006-09-26 23:19:42
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    o...@g...com wrote:
> [...]
    > momencie w którym oboje w sumie już wpadamy w inny próg - czy też
    > fakt, że pokryję różnicę dopiero wraz z rozliczeniem załatwia

    masz obowiązek odowołać, ale nie wiem czy jest jakiś paragraf na to co
    będzie jak nie odwołasz.

    (updof)

    Art 32

    1c. W razie faktycznej zmiany stanu upoważniającego do obniżki zaliczek
    lub utraty
    możliwości do opodatkowania dochodów zgodnie z art. 6, podatnik jest
    zobowiązany
    poinformować o tym płatnika; w tym przypadku od miesiąca następującego
    po miesiącu, w którym podatnik przestał spełniać warunki do obniżki
    zaliczek,
    zaliczki są pobierane według zasad określonych w ust. 1.

  • 5. Data: 2006-09-27 20:35:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 26 Sep 2006, witek wrote:

    > masz obowiązek odowołać, ale nie wiem czy jest jakiś paragraf na to co będzie
    > jak nie odwołasz.

    Hm... może to poniżej?
    +++ KKS +++
    Art. 56. § 1. Podatnik, który składajšc organowi podatkowemu,
    innemu uprawnionemu organowi
    lub płatnikowi deklarację lub oœwiadczenie, podaje nieprawdę
    ^^^^^^^^^^^^^^
    lub zataja prawdę
    albo nie dopełnia obowišzku zawiadomienia o zmianie objętych
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    nimi danych, przez co naraża podatek na uszczuplenie, podlega
    karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia
    wolnoœci, albo obu tym karom łšcznie.
    § 2. Jeżeli kwota podatku narażonego na uszczuplenie jest małej
    wartoœci, sprawca czynu zabronionego okreœlonego w § 1
    podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych.
    § 3. Jeżeli kwota podatku narażonego na uszczuplenie nie przekracza
    ustawowego progu, sprawca czynu zabronionego okreœlonego w § 1
    podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe.
    § 4. Karze okreœlonej w § 3 podlega także ten podatnik, który
    mimo ujawnienia przedmiotu lub podstawy opodatkowania nie składa
    w terminie organowi podatkowemu lub płatnikowi deklaracji lub
    oœwiadczenia.
    ---

    ??

    > Art 32
    > 1c. W razie faktycznej zmiany stanu [...]
    > podatnik jest zobowiązany poinformować o tym płatnika; [...]

    Na mój gust "kryteria" są wyczerpane...

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2006-09-27 21:54:32
    Od: m...@g...com

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > nimi danych, przez co naraża podatek na uszczuplenie, podlega
    > karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia

    Ale on nie podatek naraża na uszczuplenie, tylko zaliczkę. Podatek wyjdzie
    dokładnie tyle ile ma wyjść.

    p. m.

  • 7. Data: 2006-09-28 00:17:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 27 Sep 2006, m...@g...com wrote:

    > Ale on nie podatek naraża na uszczuplenie, tylko zaliczkę. Podatek wyjdzie
    > dokładnie tyle ile ma wyjść.

    Obawiam się że US może się nie zgodzić z tym punktem widzenia :(

    § 30. Użyte w rozdziale 6 kodeksu okreœlenia, a w szczególnoœci: [...]
    [...dużo cięcia...]
    z tym że okreœlenie "podatek" oznacza również zaliczkę na podatek, ratę
    podatku, a także opłaty oraz inne niepodatkowe należnoœci budżetu państwa
    o podobnym charakterze daninowym; [...]
    ---

    Art. 56 jest w rozdziale 6.

    pzdr, Gotfryd