  • 1. Data: 2015-03-13 16:51:16
    Temat: Wybór biura rachunkowego
    Od: j...@g...com

    1. Ogólna zasada jest taka, że kontrola skarbowa odbywa się zwykle tam gdzie
    przechowywane są dokumenty firmy. Jeżeli w biurze rachunkowym, to kontrola pewnie
    będzie w siedzibie biura (to byłoby dla mnie dogodne, bo nie chcę ściągać urzędników
    do mieszkania, w którym mam siedzibę firmy). Tylko pytanie, czy kontrola będzie w
    biurze, jeżeli biuro rachunkowe jest w innej miejscowości, oddalonej o wiele
    kilometrów od miasta w którym jest siedziba mojej firmy i Urzędu Skarbowego?

    2. Nie ukrywam, że zależy mi bardzo, żeby biuro rachunkowe w całej rozciągłości
    reprezentowało moją firmę przed urzędami (bo ja nie mam na to czasu i nerwów). Na co
    zwrócić uwagę jeszcze przed podpisaniem umowy z biurem, żeby się upewnić że tak na
    pewno będzie? Jakich domagać się od nich upoważnień, które powinienem złożyć w
    urzędach, żeby mogli mnie reprezentować (UPL-1 czy coś w tym stylu)? Czego powinienem
    jeszcze wymagać od biura w tej kwestii (np. żeby na wszystkich deklaracjach był numer
    telefonu księgowego, a nie mój)?

    3. Czy przejście z jednego biura rachunkowego do drugie to dużo zachodu?

    4. Wiem, że to pewnie jest kwestia konkretnej umowy z biurem, ale czy można wymagać
    od biura, żeby doradzało klientowi? Np. u mnie w biurze odpowiadają na pytania
    związane z kosztami, deklaracjami, itd. ale z przychodami już nie jest tak wesoło,
    np. kiedyś zapytałem ich jak rozliczyć się ze sprzedaży usług elektronicznych poza
    granicę kraju, to udzielili bardzo zdawkowej odpowiedzi i powiedzieli, że oni za
    przychody nie odpowiadają. A może to ja za dużo wymagam i powinienem o takie rzeczy
    pytać doradcy podatkowego, a nie mojego biura?

  • 2. Data: 2015-03-14 18:30:45
    Temat: Re: Wybór biura rachunkowego
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2015-03-13 o 16:51, j...@g...com pisze:
    > 1. Ogólna zasada jest taka, że kontrola skarbowa odbywa się zwykle tam gdzie
    przechowywane są dokumenty firmy.

    Zrobimy kontrolę w siedzibie. Proszę zgromadzić dokumenty.
    (nie będzie tego dużo, bo pewnie za dany okres)

    > 2. Nie ukrywam, że zależy mi bardzo, żeby biuro rachunkowe w całej rozciągłości
    reprezentowało moją firmę przed urzędami

    Pełnomocnictwo plus opłata skarbowa

    > 3. Czy przejście z jednego biura rachunkowego do drugie to dużo zachodu?

    Jak ktoś lubi sobie organizować księgowość w innej miejscowości, to któż
    lepiej oceni czy to dużo zachodu czy nie? :-)

    > 4. Wiem, że to pewnie jest kwestia konkretnej umowy z biurem, ale czy można wymagać
    od biura, żeby doradzało klientowi?

    Można, ale biuro jest od księgowania. Nawet powiedziałbym, że znam
    takie, które robią rozliczenie tak jak potrafią lub myślą, że jest
    poprawnie, a jak przyjdzie ktoś i powie, że to źle
    to zrobią korekty. W każdej kwestii, którą kiedyś poruszałem w biurach
    okazywało się, że
    jestem znacznie lepiej zorientowany niż oni, więc oczekiwanie porady
    jest bezsensowne.
    Z tego co widzę obecnie to za wiele się nie zmieniło.

  • 3. Data: 2015-03-16 12:56:06
    Od: j...@g...com

    5. Tak jak wcześniej napisałem, w moim aktualnym biurze powiedzieli mi, że oni nie
    odpowiadają za przychody. Więc tak się zastanawiam, czy różnice kursowe powinienem
    samemu obliczyć, czy powinno to zrobić biuro? Różnica kursowa może być przecież
    przychodem lub kosztem dla firmy :)

    6. Czy jest jakaś ogólna zasada, że Urzędy Skarbowe są bardziej przyjazne firmom w
    małych lub dużych miastach? Albo może czy jest jakiś ranking najbardziej przyjaznych
    firmom Urzędów Skarbowych w Polsce? :)
    Pytam się o to, ponieważ zastanawiam się, czy przy wybieraniu biura rachunkowego
    warto brać pod uwagę takie rzeczy :)

  • 4. Data: 2015-03-16 15:06:55
    Od: m <m...@g...com>

    W dniu 16.03.2015 o 12:56, j...@g...com pisze:
> [...]
    > czy różnice kursowe powinienem samemu obliczyć, czy powinno to zrobić
    > biuro? Różnica kursowa może być przecież przychodem lub kosztem dla

    Wydaje mi się że mieli na myśli że nie odpowiadają za klasyfikację
    przychodów. W zasadzie nie powinni tez odpowiadać za kwalifikację
    kosztów, tj. czy coś się na koszt nadaje czy nie, powinni księgować to
    co im każesz.

    Jakby się okazało że masz im sam liczyć różnice kursowe, to zmień biuro.

    p. m.

  • 5. Data: 2015-03-16 15:49:10
    Od: adam <a...@w...pl>

    > Można, ale biuro jest od księgowania.
    (...)

    Czy tylko od księgowania? Biura rachunkowe to były wieki temu, dziś to
    są raczej kancelarie podatkowe, prowadzą je doradcy podatkowi.
    Oczywiście zakres usług może być różny.

  • 6. Data: 2015-03-16 17:17:27
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik "adam" <a...@w...pl> napisał w wiadomości

    > (...)
    >
    > Czy tylko od księgowania? Biura rachunkowe to były wieki temu, dziś to są
    > raczej kancelarie podatkowe, prowadzą je doradcy podatkowi. Oczywiście
    > zakres usług może być różny.

    Biura rachunkowe są nadal.
    No i przecież rozmawiamy o jakiejś marnej KPiR.
    Jak chcesz za nią zapłacić tyle co za pełne ksiegi w kancelarii
    z opcją doradzania, to proszę, choć to tez nie gwarantuje niczego.

  • 7. Data: 2015-03-16 19:15:14
    Od: j...@g...com

    W dniu poniedziałek, 16 marca 2015 15:06:57 UTC+1 użytkownik m napisał:

> [...]
    > przychodów. W zasadzie nie powinni tez odpowiadać za kwalifikację
    > kosztów, tj. czy coś się na koszt nadaje czy nie, powinni księgować to

    Chyba masz rację. Dlatego w kwestii klasyfikacji przychodów i ewentualnie
    kwalifikację kosztów warto poradzić się doradcy podatkowego (dobrego) i zapytać o to
    jaki będzie PKD, PKWiU, jaki podatek.

    > Jakby się okazało że masz im sam liczyć różnice kursowe, to zmień biuro.
    >
    > p. m.

    Miałem poczekać do końca roku (bo podobno wtedy jest dobry moment na zmianę biura),
    ale jeżeli się tak okaże, to nie będę czekał :)

    Ogólnie rzecz biorąc, aby biuro obliczyło różnice kursowe, wystarczy przesłać im
    informację jaką kwotę w złotych otrzymałem na firmowy rachunek bankowy prowadzony w
    złotych (ile de facto zarobiłem) oraz ewidencję sprzedaży bezrachunkowej (ile na
    bieżąco księgowałem)?
    Wydaje mi się, że takie informacje wystarczą do obliczenia różnicy kursowej:

    https://groups.google.com/forum/#!topic/pl.soc.prawo
    .podatki/qspxircdeZk

  • 8. Data: 2015-03-17 11:25:29
    Od: adam <a...@w...pl>

    W dniu 2015-03-16 o 17:17, cef pisze:

> [...]
    > Jak chcesz za nią zapłacić tyle co za pełne ksiegi w kancelarii
    > z opcją doradzania, to proszę, choć to tez nie gwarantuje niczego.

    To ja bym omijał takie biura. Czy to będzie "marna" KPiR czy
    "prestiżowa" KH, to problem jest w przepisach, a nie w wypełnianiu
    tabelek. Przepisy mamy ponoć najbardziej skomplikowane w Europie, do
    tego potrzeba dobrego fachowca. A jak człowiek jest dobry w tej
    dziedzinie, to ograniczy się tylko do wklepywania danych?

  • 9. Data: 2015-03-17 20:13:26
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > To ja bym omijał takie biura.

    To chyba musiałbyś omijac wszystkie

    Czy to będzie "marna" KPiR czy
    > "prestiżowa" KH, to problem jest w przepisach, a nie w wypełnianiu
    > tabelek.

    Prowadziłem do niedawna oddział zagranicznemu przedsiębiorcy
    i nie było chętnych do prowadzenia KH poniżej 800zł -
    pełny przekrój czynności. Dodatkowo jak każda działalność miała swoje
    niuanse,
    które rozstrzygać trzeba było na poziomie interpretacji.
    Na podobnym poziomie skomplikowania (w sensie typów operacji)
    oddałbym swoją KPiR do biura
    (bo z zatrudnionymi sobie nie radzę) i tu bez problemu do 350 PLN.

    Przepisy mamy ponoć najbardziej skomplikowane w Europie, do
    > tego potrzeba dobrego fachowca. A jak człowiek jest dobry w tej
    > dziedzinie, to ograniczy się tylko do wklepywania danych?

    To tak nie działa. Każdy fachowiec pytany o cokolwiek istotnego
    innego niż standardowe "wklepywanie" musi zajrzeć
    do przepisów i je przestudiować pod kątem danego przypadku.
    Ocenić go można po wnioskach do jakich dojdzie.
    Istota przerobu w biurze rachunkowym, to jednak wklepywanie.

  • 10. Data: 2015-03-18 09:12:58
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 17-03-15 o 20:13, cef pisze:

> [...]
    > Ocenić go można po wnioskach do jakich dojdzie.
    > Istota przerobu w biurze rachunkowym, to jednak wklepywanie.
    W wypadku biura jest jednak nadzieja, ze już się spotkali z podobnym
    przypadkiem - choćby u innego podatnika - i wiedzą jak to zrobić.