  • 1. Data: 2003-10-26 22:23:26
    Temat: Wyjątki od nowego podatku liniowego 19% dla DG
    Od: "latet" <N...@p...onet.pl>

    Witam,

    Jak to ma dokladnie byc, z tym jednolitym podatkiem 19%
    dla firm od nowego roku? W mediach trąbią ogólnikowo,
    że nie będzie on dotyczył firm świadczących usługi na rzecz
    byłego pracodawcy. Czy ta nowa ustawa precyzuje pojecie
    "bylego pracodawcy"?. (chodzi mi np. o czas (rok) przejscia
    z etatu na DG?).

    I jak to jest (tzn. jak ma byc) dokladnie z tym wyłączeniem
    samozatrudniaczy z dobrodziejstwa podatku liniowego?
    Czy fakt swiadczenia uslug dla bylego pracodawcy bedzie
    uniemozliwial opodatkowanie liniowe 19% dochodów
    także z innych zrodel przychodu? Coś w stylu podatkowej
    kary za przejscie na DG?
    A moze bedzie sie to rozdzielać? I co miesiac dwa oddzielne
    PIT-y (czy tam CIT-y, nie znam sie), jeden dla dochodow
    ze swiadczenia na rzecz bylego pracodawcy, drugi
    dla pozostalych? ;-) No chyba nie....
    Czy juz wiadomo jak bedzie?

    No, ale przynajmniej samozatrudnienie zostalo wreszcie
    uzanane za (prawie) normalną dzialanosc gospodarczą,
    tylko obarczoną progami podatkowymi, których
    przekroczenie i tak mi raczej nie grozi ;-)

    Dziekuje i pozdrawiam,

    latet

  • 2. Data: 2003-10-26 23:46:02
    Temat: Re: Wyjątki od nowego podatku liniowego 19% dla DG
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 26 Oct 2003, latet wrote:

> [...]
    >+ byłego pracodawcy. Czy ta nowa ustawa precyzuje pojecie
    >+ "bylego pracodawcy"?. (chodzi mi np. o czas (rok) przejscia

    Po pierwsze treść dopiero poszła do Sejmu.
    Jest dostępna na stronie Sejmu, spróbuj poczytać...
    Jako mniemam - będzie tak jak w podatku ryczałtowym, a tam
    jest tak że jeśli w poprzednim lub bieżącym roku podatkowym
    miałeś z jakąś firmą umowę o pracę, to umowa/faktura z nią
    pwoduje "wylot" na zasady ogólne.

    O, znalazłem:
    ++++++
    3. Wyboru sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, nie
    mogš dokonać podatnicy rozpoczynajšcy działalnoœć samodzielnie
    lub w formie spółki nie majšcej osobowoœci prawnej, z zastrzeżeniem
    ust. 4, jeżeli podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników przed
    rozpoczęciem działalnoœci w roku podatkowym lub w roku poprzedzajšcym
    rok podatkowy wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego
    stosunku pracy czynnoœci wchodzšce w zakres działalnoœci
    podatnika lub spółki.
    W przypadku gdy podatnik lub
    spółka dokona sprzedaży towarów lub uzyska przychody ze œwiadczenia
    usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, traci w roku
    podatkowym prawo do opodatkowania w sposób okreœlony w art.
    30c i jest obowišzany do złożenia właœciwych deklaracji o wysokoœci
    dochodu osišgniętego od poczštku roku i wpłacenia zaliczek obliczonych
    przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art.
    27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległoœci [...]
    -----

> [...]
    >+ Czy fakt swiadczenia uslug dla bylego pracodawcy bedzie
    >+ uniemozliwial opodatkowanie liniowe 19% dochodów

    Jakich "innych źrodeł" ?
    "źródłem" w tym znaczeniu jest "kategoria przychodu".
    Umowy o pracę, zleceń "osobistych" czy dochodów z odsetek
    niewątpliwie ten przepis dotyczył nie będzie.
    I nie czepiać się proszę o owe odsetki: *celowo* pokazuję
    jako kategorię podatku *dochodowego* który *na zasadach
    ogólnych* nie ma nic wspólnego z dochodami z pracy czy DG.
    Patrz wyżej: jedna umowa dla "byłego pracodawcy" i wylot.
    Plus odsetki :)

    [...]
    >+ A moze bedzie sie to rozdzielać? I co miesiac dwa oddzielne
    >+ PIT-y (czy tam CIT-y, nie znam sie), jeden dla dochodow
    >+ ze swiadczenia na rzecz bylego pracodawcy, drugi
    >+ dla pozostalych? ;-) No chyba nie....

    Cała DG łącznie. Zdziwiłbym się jakby kolejną komplikację
    do ustawy zdecydowano się wprowadzić dla "ułatwienia życia
    naciągaczom" ;) (bez urazy poproszę, to jest oficjalny
    ton wobec "przechodzących na DG z powodów podatkowych")

    >+ Czy juz wiadomo jak bedzie?

    Nie, bo *formalnie* Senat może jeszcze ustawę wywrócić
    poszewką na zewnątrz. Prezydent podpisze to będziemy
    dywagować. Nawet wtedy może pójść *jeszcze jedna* noweli-
    zacja ustawy. Do zrobienia, przynajmniej rozporządzenia
    to rząd już przed wejściem w życie zmieniał :)

    >+ No, ale przynajmniej samozatrudnienie zostalo wreszcie
    >+ uzanane za (prawie) normalną dzialanosc gospodarczą,

    W którym miejscu ??
    To skreślono "z wyjątkiem działaności określonej w art. 13" ?
    ....czytam....czytam....
    Ty, RZECZYWIŚCIE !!!!
    +++++++
    7) w art. 13 pkt 8 i 9 otrzymujš brzmienie:
    „8) przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub
    umowy o dzieło, uzyskiwane wyłšcznie od:
    [...tu to co było....]
    - z wyjštkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych
    w ramach prowadzonej przez podatnika działalnoœci gospodarczej oraz
    przychodów, o których mowa w pkt 9,
    -------
    No, gratulacje. Ciekawe czy to rząd czy posłowie poprawili :)

    Inna sprawa że styl taki jak w ustawie o VAT: wyłączenie
    od wyłączenia :)
    Ale niech będzie, "brytyjskim naukowcom" zostanie trochę
    treści do analizy ;) (to pod kątem czytelności tekstu).

    BTW:
    Informuję tych co jeszcze nie oglądali, że lista zmian
    do ustawy o PDoOF liczy 53 strony (*pięćdziesiąt trzy
    strony*), nawet jeśli ok. 1/3 z tego to są "skreśla się
    artykuł numer" oraz komentarze "zmiany tekstu zostały
    ogłoszone..." to zostaje 40 stron dopisków i poprawek.

    Cieszycie się ?
    Będzie zajęcie dla grupy .podatki ;) ;> !

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2003-10-27 09:28:57
    Od: "latet" <N...@p...onet.pl>

    > Patrz wyżej: jedna umowa dla "byłego pracodawcy" i wylot.
    > Plus odsetki :)

    Dzieki, dokladnie o to mi chodzilo.

    Ja przeszedlem z etatu na DG w 2002 r. wiec nowa ustawa
    dotyczaca roku 2004 (i zahaczajaca tym zastrzeżeniem o poprzedni),
    juz mnie nie dotyczy. Bo juz sie balem, ze osłowie wstawią tam
    "jesli kiedykolwiek wcześniej pracował na rzecz...." ;-))

    > To skreślono "z wyjątkiem działaności określonej w art. 13" ?
    > ....czytam....czytam....
    > Ty, RZECZYWIŚCIE !!!!

    Nie sprawdzalem tego, ale przeczuwalem, ze to skreslili,
    no bo albo albo - albo wciaz nie wiadomo czy samozatrudnienie
    to DG, albo jednak jest to DG, tylko ograniczone co do progow....
    Milo, ze potwierdzasz - ze trochę logiki przedostało się do ustawy ;-)
    (co nie zmienia wrażenia, ze poslowie to w wiekszosci debile :-)).

    Pozdrawiam,

    latet