  • 1. Data: 2008-01-15 13:53:46
    Temat: Wymiana usługi za towar?
    Od: Wojtek Malina <w...@g...pl>

    Witam,

    Czy mozliwe jest podpisanie np. takiej umowy o wykonanie działa:

    Zlecam napisanie 4 opowiadań na temat ..... w objetosci ..... stron w
    terminie do ......

    W zamian za wykonane dzieło wynagrodzenie to laptop ..... o wartosci
    3500 brutto.

    Laptop zostanie przekazany po podpisdaniu umowy, jako narzedzie
    wykonania dzieła, a po odbiorze dziela przejdzie na wlasnosc autora....

    Czy US sie przyczepi? Mozna placic "w naturze"? Czy trzebga okreslac np.
    tak jak podalem wartosc laptopa? Moge ja okreslic, bo po prostu wezme i
    kupie wiec bede wiedzial ile zaplacilem i to bedzie ta wartosc?

    Pozdr
    WM

  • 2. Data: 2008-01-15 14:11:28
    Temat: Re: Wymiana usługi za towar?
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Wojtek Malina wrote:

    > Czy US sie przyczepi? Mozna placic "w naturze"? Czy trzebga okreslac np.
    > tak jak podalem wartosc laptopa? Moge ja okreslic, bo po prostu wezme i
    > kupie wiec bede wiedzial ile zaplacilem i to bedzie ta wartosc?

    Wpisz sobie do googl "umowa barterowa"

    Piotrek

  • 3. Data: 2008-01-15 17:27:25
    Od: Wojtek Malina <w...@g...pl>

    Użytkownik Piotrek napisał:

    > Wpisz sobie do googl "umowa barterowa"

    No dobrze, umowa barterowa okresla wymiane towarów i uslug, okresla sie
    kwote i firmy maja sie wymienic fakturami - czyli w moim przypoadku to
    nie jest to, co mnie interesuje bo jedna strona ani nie jest vatowcem
    ani nawet przedsiebiorca.

    Czyli co - nie moge?

  • 4. Data: 2008-01-15 17:35:15
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Wojtek Malina wrote:
> [...]
    > kwote i firmy maja sie wymienic fakturami - czyli w moim przypoadku to
    > nie jest to, co mnie interesuje bo jedna strona ani nie jest vatowcem

    I w czym to Twoim zdaniem przeszkadza, że jedna strona nie jest vatowcem
    ani nawet przedsiębiorcą?

    Hint: w dużym uproszczeniu ideą umowy barterowej jest wyeliminowanie
    pieniądza jako nośnika. Ale przecież to nie oznacza, że jeśli nie ma
    pieniądza to znikają podatki.

    Piotrek

  • 5. Data: 2008-01-15 18:07:08
    Od: Wojtek Malina <w...@g...pl>

    > I w czym to Twoim zdaniem przeszkadza, że jedna strona nie jest vatowcem
    > ani nawet przedsiębiorcą?

    Wszystkie wzory umow, ktore znalazlem zawierają:

    Par. 6
    1. Strony oświadczają, że są zarejestrowanymi podatnikami podatku od
    towarów i usług o numerze NIP:
    Zbywca - .......................................
    Nabywca - .....................................
    2. Strony upoważniają się wzajemnie do wystawienia faktury VAT
    dokumentującej zamianę towarów na podstawie niniejszej umowy, bez
    podpisów odbiorców faktury.

  • 6. Data: 2008-01-15 20:08:15
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Wojtek Malina wrote:

> [...]
    > 2. Strony upoważniają się wzajemnie do wystawienia faktury VAT
    > dokumentującej zamianę towarów na podstawie niniejszej umowy, bez

    Ale przecież barter istniał znacznie wcześniej niż wymyślono VAT :-)

    Zresztą stronami umowy może być dla tego przykładu firma ze US, a tam
    VAT nie ma.

    Generalnie jak się umówisz, tak masz.
    Idea jest taka, że towar wymieniasz na towar.

    Rozliczasz to w zależności od tego kto jest stroną umowy.
    Przejrzyj sobie ustawę o podatku od towarów i usług, ustawę o podatku
    dochodowym od osób fizycznych, ustawę o podatku od czynności cywilno
    prawnych.

    Tylko nie szukaj na siłę słowa barter.

    Umowa zamiany pomiędzy osobami fizycznymi, gdzie dla tego przykładu
    wymieniasz swoje cztery opowiadania na laptopa to też jest barter, a
    rozliczasz to zgodnie z art. 6 PCC

    W ustawie o podatku od towaru i usług stosowne zapisy masz w art. 29.

    W ustawie o podatku od osób fizycznych w art. 11.

    Zaczynasz "trybić", jak to czasami mawiają moje dzieci? :-)

    Piotrek

  • 7. Data: 2008-01-15 20:23:29
    Temat: [OT] Re: Wymiana usługi za towar?
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    A mnie tak naszło - czy polscy przedsiębiorcy nie powinni się między sobą
    rozliczać w złotówkach?
    Więc jeśli płacisz za cegłę kilogramem marchwii, to nie popełniasz czasami
    czynu zabronionego,
    druga strona tak samo. Jeśli coś w tym jest, to gdzie jest haczyk - czy
    jest jakiś konkretny przepis
    który "uniewinniałby" w takiej sytuacji strony, czy też prawo jest już tak
    nagmatwane i sprzeczne
    że jedynie zdrowy rozsądek chroni barterowców ?

    pozdr,
    tommyz

  • 8. Data: 2008-01-15 20:29:55
    Temat: Re: [OT] Re: Wymiana usługi za towar?
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    t...@o...pl wrote:
    > A mnie tak naszło - czy polscy przedsiębiorcy nie powinni się między
    > sobą rozliczać w złotówkach?

    No przecież w ustawie "o VAT" masz dla tego przykładu w art 29. ust. 3
    "Jeżeli należność jest określona w naturze, pod stawą opodatkowania jest
    wartość świadczenia obliczona na podstawie przeciętnych cen stosowanych
    w danej miejscowości lub na danym rynku w dniu wykonania świadczenia,
    pomniejszonych o podatek."

    Przy czym uwaga od nowego roku "przeciętna cena" została chyba
    zastąpiopna przez "wartość rynkową".

    Tak więc jak widać daje się.

    Piotrek

  • 9. Data: 2008-01-15 20:32:13
    Od: Wojtek Malina <w...@g...pl>

    Ja tylko potrzebuje zobaczyc wzor umowy jakiej potrzebuje i potem juz
    wszystko poleci z górki :)

  • 10. Data: 2008-01-15 20:37:33
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Wojtek Malina wrote:

    > Ja tylko potrzebuje zobaczyc wzor umowy jakiej potrzebuje i potem juz
    > wszystko poleci z górki :)

    Mówisz i masz ;-)

[...]

    Specjalnie się nie napracowałem, prawda? ;-)

    Piotrek