  • 11. Data: 2008-01-15 21:49:57
    Temat: Re: Wymiana usługi za towar?
    Od: Wojtek Malina <w...@g...pl>

    Użytkownik Piotrek napisał:

    > Mówisz i masz ;-)
    >
    > "Zlecam napisanie 4 opowiadań na temat ..... w objetosci ..... stron w
    > terminie do ......
    >
    > W zamian za wykonane dzieło wynagrodzenie to laptop ..... o wartosci
    > 3500 brutto.
    >
    > Laptop zostanie przekazany po podpisdaniu umowy, jako narzedzie
    > wykonania dzieła, a po odbiorze dziela przejdzie na wlasnosc autora...."
    >
    > Specjalnie się nie napracowałem, prawda? ;-)

    No nie ;)

    Tylko ja pytalem,czy US sie do tego nie przyp... li :)

  • 12. Data: 2008-01-15 21:56:52
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Wojtek Malina wrote:

    > No nie ;)
    >
    > Tylko ja pytalem,czy US sie do tego nie przyp... li :)

    Jeśli podatki zostaną prawidłowo rozliczone to dlaczego ma to zrobić.

    Spójrz sobie (między innymi) do ustaw, które wymieniałem.
    Jak najbardziej znajdziesz tam pojęcie "należność określana w naturze" i
    pochodne.

    Piotrek

  • 13. Data: 2008-01-15 22:25:57
    Temat: Re: [OT] Re: Wymiana usługi za towar?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 15 Jan 2008, t...@o...pl wrote:

    > A mnie tak naszło - czy polscy przedsiębiorcy nie powinni się między sobą
    > rozliczać w złotówkach?

    Rozliczać tak, i zrobił to, podając wartość notebooka w złotówkach.
    To czy zapłata *o wartości* 3500 zł zostanie dokonana w wekslach,
    marchewkach czy złotówkach jest już drugorzędne, nie licząc ew. ograniczeń
    jak chodzi o pytanie czy może byc dokonana w dolarach :)

    > druga strona tak samo. Jeśli coś w tym jest, to gdzie jest haczyk - czy jest
    > jakiś konkretny przepis
    > który "uniewinniałby" w takiej sytuacji strony,

    Nie, zapłatę trzeba oddzielić od należności.
    Należność jest w złotówkach, zapłata w notebookach :)

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2008-01-15 22:35:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 15 Jan 2008, Wojtek Malina wrote:

    > No nie ;)
    >
    > Tylko ja pytalem,czy US sie do tego nie przyp... li :)

    Zależy *do czego*.
    Już wyjaśniam, co prawdopodobnie podejrzewasz :) bardzo słusznie
    zresztą, tylko chyba ująć nie potrafisz.

    Otóż tego notebooka kupiłeś, pewnie odliczając VAT, prawda?
    I teraz chcesz go *wydać* w roli *zapłaty*.
    A ta zapłata, skoro ten komu go wydajesz nie wystawia f-r, najwyraźniej
    nie jest opodatkowana VAT, prawda?
    No to przeznaczasz go na cel nieopodatkowany.
    I już masz z górki: należy zwrócić VAT odliczony przy nabyciu, oczywiście
    *jeśli* był odliczony (bo notebook mógł z góry być przeznaczony dla
    czynności nieopodatkowanej, a wtedy pewnie wyjdzie że VATu nie należało
    odliczyć, a wiec i nie trzeba zwracać - zastrzegam, że pod tym kątem
    "nowej" ustawy, tej z 2004 :> nie analizowałem, a teraz nie chce mi
    sie czytać bo rano mi intercity ucieknie :>, niemniej pewnie tak zostało).

    Więc jak notebook miał 3500 zł brutto, to należy go wydać (w roli
    zapłaty wartej 3500 zł) oraz odprowadzić VAT *w wysokości odliczonej
    przy zakupie*, żeby jeden z drugim nie wpadł na pomysł że kupi
    notebooka wartego 5500 zł i da "w roli zapłaty wartej 3500 zł" :)
    Jak był zakupiony za 3500 zł to 631 zł "wraca do Skarbu" i wszyscy
    są zadowoleni!

    Poza oczywiście stronami transakcji, które myślały sobie, że obejdą
    VAT który wykonawca dzieła musiałby zapłacić, jakby zamiast kupować
    notebooka za 2868 zł plus VAT dostał go "w roli zapłaty" :P
    *On* musi zapłacić ten VAT! (a zamawiający dzieło odprowadzić go
    do US, z wynagrodzenia wykonawcy).

    pzdr, Gotfryd

  • 15. Data: 2008-01-15 22:46:48
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Gotfryd Smolik news wrote:
    > Należność jest w złotówkach, zapłata w notebookach :)

    A co - Twoim zdaniem - stoi na przeszkodzie, żeby należność określić od
    razu na przykład w marchewkach?

    Pytam w kontekście art 29. ust. 3 (VAT)

    Piotrek.

  • 16. Data: 2008-01-16 08:31:33
    Od: Wojtek Malina <w...@g...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > *On* musi zapłacić ten VAT! (a zamawiający dzieło odprowadzić go
    > do US, z wynagrodzenia wykonawcy).

    No i mam jasnosc. Podpisac trzeba zwykla umowe o dzielo na kwote 3500
    brutto. I po bólu. :) I podatki mniejsze.

  • 17. Data: 2008-01-16 08:36:12
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 15 Jan 2008 23:35:30 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Otóż tego notebooka kupiłeś, pewnie odliczając VAT, prawda?
    > I teraz chcesz go *wydać* w roli *zapłaty*.
    > A ta zapłata, skoro ten komu go wydajesz nie wystawia f-r, najwyraźniej
    > nie jest opodatkowana VAT, prawda?

    Ja tam nic nie wiem, ale zapytam głupio: dlaczego dostawa towaru
    (notebooka) przez płatnika VAT jest nieopodatkowana? Mam wrażenie, że z
    jakiegoś powodu uważasz, że zapłata towarem jest czymś innym niż barter.
    Przy barterze byłoby po prostu obustronne wystawienie faktur/rachunków. W
    tym konkretnym wypadku wykonawca dzieła wystawia rachunek, dostawca
    notebooka fakturę VAT.

> [...]
    > notebooka za 2868 zł plus VAT dostał go "w roli zapłaty" :P
    > *On* musi zapłacić ten VAT! (a zamawiający dzieło odprowadzić go

    Proszę o wyjaśnienia do moich wątpliwości..

  • 18. Data: 2008-01-18 20:15:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 16 Jan 2008, jureq wrote:

    > Ja tam nic nie wiem, ale zapytam głupio: dlaczego dostawa towaru
    > (notebooka) przez płatnika VAT jest nieopodatkowana?

    Przyznam, że sprawie opodatkowania miewam nieprawidłowy odruch
    uznania, że "podatnik może" (wiedząc, iż *przeznaczy* zakup
    na cel nieopodatkowany nie odliczyć VAT przy zakupie).

    Jeśli chodzi o to, iż uważasz, że podatnik VAT będzie *musiał*
    VAT doliczyć, to wychodzi że najpierw go odliczy a następnie
    doliczy (na FW).
    Po przejrzeniu aktualnej ustawy wychodzi mi, że masz rację - jeśli
    notebook został "zaliczony do majątku przedsiębiorstwa" (czyli
    np. był uznany za towar handlowy), to jest przymus opodatkowania.

    Znaczy skutek ten sam (VAT trzeba wykazać na FW i zwrócić
    do US), tylko wtopiłem na określeniu "nieopodatkowania", mea culpa!

    Pasuje?

    pzdr, Gotfryd