  • 1. Data: 2008-01-14 20:29:44
    Temat: Części zamienne
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Witam,

    Zastanawiam się czy dałoby się obronić podczas kontroli jednorazowe
    wpuszczenie w koszty części zamiennych typu płyty główne, procesory,
    pamięci, dyski, redundantne zasilacze, etc

    Chodzi o (rzeczywistą) sytuację dotyczącą farmy serwerów (kilka sztuk),
    które coś tam sobie przetwarzają.

    Ze względu na zapisy SLA w umowie z klientem mam jedynie kilka godzin na
    reakcję w przypadku problemów sprzętowych lub z oprogramowaniem.

    Nie mogę tych części traktować jako oddzielnego środka trwałego bo nim
    nie są.

    Nie chcę ich traktować jako materiałów do produkcji bo przede wszystkim
    nie chcę zamrażać całkiem sporej kasy, a poza tym to nie są materiały do
    produkcji.

    Analogicznie nie chcę doposażyć środków trwałych bo nie zamortyzuję tego
    jednorazowo (cena serwera przekracza 3500 plz), a poza tym te części
    mogą zostać wykorzystane w każdym z serwerów a nie w jakimś konkretnym.

    Tak więc wychodzi na to, że jedyne wyjście to wpuścić te części zamienne
    jednorazowo w koszty.

    Cena jednostkowa części zapasowej jest z przedziału 400 - 3000 plz
    (netto). Łączna wartość na poziomie kilkunastu tysięcy.

    Cze ktoś widzi jakąś pułapkę?

    Piotrek

  • 2. Data: 2008-01-14 21:23:02
    Temat: Re: Części zamienne
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Piotrek wrote:
> [...]
    >
    > Cena jednostkowa części zapasowej jest z przedziału 400 - 3000 plz
    > (netto). Łączna wartość na poziomie kilkunastu tysięcy.

    Nie napisałem najwazniejszego - prowadzę KPiR

    Piotrek

  • 3. Data: 2008-01-15 07:38:04
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 14 Jan 2008 21:29:44 +0100, Piotrek napisał(a):

> [...]
    >
    > Cena jednostkowa części zapasowej jest z przedziału 400 - 3000 plz
    > (netto). Łączna wartość na poziomie kilkunastu tysięcy.

    Tak, możesz to wpuścić jednorazowo w koszty.

    > Cze ktoś widzi jakąś pułapkę?

    Pułapka polega na przeprowadzeniu remanentu rocznego. Jeśli od tego czasu
    tych części nie zużyjesz, to musisz je w remanencie ująć i tym samym
    wylecą ci z kosztów. Sytuacja z nimi będzie więc identyczna jak
    z "materiałami do produkcji".

  • 4. Data: 2008-01-15 09:34:46
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    jureq wrote:

> [...]
    > tych części nie zużyjesz, to musisz je w remanencie ująć i tym samym
    > wylecą ci z kosztów. Sytuacja z nimi będzie więc identyczna jak

    Znam oczywiście konsekwencje sklasyfikowania części zamiennych jako
    materiałów do produkcji.

    Ale ja te dyski, zasilacze redundantne, etc traktuję raczej tak jak
    toner do drukarki, który wiadomo że po pewnym czasie się zużyje.

    Analogicznie dysk ma podany parametr MTBF (średni czas pomiędzy
    awariami) i zdrowy rozsądek nakazuje wymianę nawet sprawnego dysku zanim
    prawdopodobieństwo awarii stanie się niepokojąco duże.

    I dlatego zastanawiam się, z jakiego konkretnie przepisu wynika
    ewentualna konieczność traktowania części zamiennych tak jak materiałów
    do produkcji, a nie tak jak materiałów eksploatacyjnych których do
    remanentu rocznego nie wpisuję.

    Piotrek

  • 5. Data: 2008-01-15 18:20:17
    Od: "Andrew" <a...@p...pl>

    Piotrek wrote:

    > Nie napisałem najwazniejszego - prowadzę KPiR

    Najważniejsze jest to czym się zajmujesz. Ja zrozumiałem, że owe serwery
    serwisujesz (należą do klienta?). Jeśli tak to części zamienne są dla ciebie
    materiałami zużywanymi podaczas świadczenia usług i nalezy je wrzucać w
    koszty i wykazywac w remanencie. Jeżeli twoja działalność polagałaby np. na
    "usługach wymiany tonerów w drukarkach" to nawet tonery o których piszesz ze
    w remanencie ich nie wykazujesz - należałby je wykazać.
    Troche inna sytuacja byłaby gdyby twoja działalnosć dotyczyła czego innego a
    owe części służą zapewnieniu nieprzerwanej pracy Twoich serwerów. Wtedy
    moznaby raczej cześci puszczac w koszty i jako ze nie są to ani towary
    handlowe ani materiały, nie ujmowac w remanencie.

    Andrew

  • 6. Data: 2008-01-15 20:25:37
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Andrew wrote:
> [...]
    > moznaby raczej cześci puszczac w koszty i jako ze nie są to ani towary
    > handlowe ani materiały, nie ujmowac w remanencie.

    To jest dokładnie ten przypadek.

    Chociaż zakres działalności mam dość szeroki (generalnie "wszystko co
    się rusza"), to mówiąc "części zapasowe" miałem na myśli właśnie
    przypadek, kiedy pewne elementy zostały zakupione wyłącznie w celu
    zapewnienia nieprzerwanej pracy serwerów, na których są świadczone
    usługi dla klienta.

    Nie planuję tych elementów sprzedawać, nie planuję ich wykorzystywać do
    produkcji jakiegokolwiek wyrobu końcowego lub półproduktu.
    Planuję je wykorzystać jedynie do serwisowania *własnych* serwerów.

    Dlatego właśnie traktowanie tych elementów jako "materiałów do
    produkcji" wzbudza mój opór i to nie tylko dlatego, że zupełnie
    konkretną kwotę "zamrażam" w remanencie rocznym.

    Piotrek

  • 7. Data: 2008-01-15 20:41:55
    Od: "Andrew" <a...@p...pl>

    Piotrek wrote:

> [...]
    > produkcji" wzbudza mój opór i to nie tylko dlatego, że zupełnie
    > konkretną kwotę "zamrażam" w remanencie rocznym.

    http://www.twoja-firma.pl/artykuly/429,roczne-zeznan
    ie-podatkowe-i-remanent,2.htmlW takim razie jakoś ciężko mi dopasować części zamienne
    do czegoś co jest tuwymienione. Moim zdaniem śmiało mozesz traktowac części jako
    pozostałekoszty i w remanemtach nie ujmować.Andrew

  • 8. Data: 2008-01-15 22:52:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 15 Jan 2008, Piotrek wrote:

    > Ale ja te dyski, zasilacze redundantne, etc traktuję raczej tak jak toner do
    > drukarki, który wiadomo że po pewnym czasie się zużyje.

    Sprawdź w archiwum - chyba Maddy kiedyś pisała, że przy kontroli
    zwrócono jej niezobowiązująco uwagę, że jak ma "niezaczętą" paczkę
    papieru do drukarki (czy czegoś podobnego, ale chyba o papier
    poszło) to należy traktować ją jako "na magazynie" a nie
    "w zużyciu"!
    To po prawdzie AFAIK o PK chodziło, ale zasady nie zmienia: magazyn
    to magazyn, fakt że nie musi być na KPiR na bieżąco rozliczany jest
    uboczny.

    > Analogicznie dysk ma podany parametr MTBF (średni czas pomiędzy awariami)
    > i zdrowy rozsądek nakazuje wymianę nawet sprawnego dysku zanim
    > prawdopodobieństwo awarii stanie się niepokojąco duże.

    Więc w tym momencie dysk z urządzenia idzie na złom (a lepiej do
    sprzedaży na allegro, z rzetelną informacją i ceną parę złotych,
    za to bez problemu ze złomowaniem elektroniki :>) a dysk *z magazynu*
    przestaje być "materiałem" i staje się "materiałem zużytym do
    usługi"!

    > I dlatego zastanawiam się, z jakiego konkretnie przepisu wynika ewentualna
    > konieczność traktowania części zamiennych tak jak materiałów do produkcji,

    Wersja druga - części zamienne niby mogłyby być wyposażeniem.
    "Niby"
    Dlaczego?
    Ano dlatego, że wposażeniem będą jak będą używane...
    Jak ktoś ma "zapasowy" fotoaparat, komputer, UPS, ciągnik... ale *używa
    go* razem (naprzemiennie) z "podstawowym" to IMO zdecydowanie do remanentu
    nie idzie.
    Jak nowy dysk leży na półce i *czeka* na *użycie*... to IMO podpada
    pod "materiał" :(

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2008-01-15 23:08:57
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Gotfryd Smolik news wrote:
> [...]
    > nie idzie.
    > Jak nowy dysk leży na półce i *czeka* na *użycie*... to IMO podpada

    Czyli dla zachowania komfortu psychicznego należałoby rozpakować,
    sprawdzić czy działa i ewentualnie poużywac przez parę dni a następnie
    odłożyć na półkę.

    I w ten to cudowny sposób przemienić materiał w wyposażenie.

    Nawet mi się podoba ta koncepcja.

    Piotrek

  • 10. Data: 2008-01-18 20:18:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 16 Jan 2008, Piotrek wrote:

> [...]
    > półkę.
    >
    > I w ten to cudowny sposób przemienić materiał w wyposażenie.

    Ciekaw jestem komentarzy (szkoda że nie ma), ale tak mi wychodzi :)

    > Nawet mi się podoba ta koncepcja.

    :)
    Niewątpliwie, dla rzeczy w roli "towaru handlowego" jest to zapora
    przez dowolnym zaliczaniem w "nietowar", bo wartość handlowa takiego
    wyposażenia (używanego) jest niższa :)

    pzdr, Gotfryd