  • 1. Data: 2002-03-16 14:18:51
    Temat: Re: ZASADY ODLICZANIA ULGI UCZNIOWSKIEJ W 2002 ROKU
    Od: "Ryszard G" <r...@p...fm>

    Użytkownik "JACUNIO" <j...@c...pl> napisał w wiadomości
    news:a70fs5$s32$1@okapi.ict.pwr.wroc.pl...
    > Witam wszystkich!!!!
    > Prowadzę równolegle działalność opodatkowaną na zasadach ogólnych i
    w formie
    > ryczałtu. W ramach działalności opodatkowanej na zasadach ogólnych
    > otrzymałem decyzją U.S. ulgę z tytułu wyszkolenia uczniów.
    Wykorzystałem ją
    > odliczając łączną kwotę w części w PIT-36 i w pozostałej części w
    PIT_28
    > (łączne odliczenie w obu PIT-ach stanowi sumę przyznanej ulgi) U.S.
    > zakwestionował prawo do odliczenia tejże ulgi w PIT-28 twierdząc, że
    skoro
    > nabyłem prawo do ulgi w ramach działalności opodatkowanej na
    zasadach
    > ogólnych to mam prawo do odliczenia tylko od podatku opłacanego na
    zasadach
    > ogólnych. Czy U.S. ma rację, a jeżeli tak to w oparciu o jakie
    przepisy
    > prawa podatkowego?

    Witam
    Od kilku lat odliczam ulgi tak samo jak ty. Nigdy nie było obiekcji ze
    strony US a wynikające z deklaracji nadpłaty były zwracane.
    Zresztą, tak wynikało to z treści decyzji o przyznaniu mi ulgi.

    Ulga uczniowska była zapisana w rozporządzeniu wykonawczym z dnia
    24.03.1995 do ustawy PDOF
    Przyznam, że za 2001 rok miałem wątpliwości co do takiego sposobu
    odliczania.

    Z ustawy PDOF
    Art. 27c. (88) 1. Podatnicy, uzyskujący przychody wymienione w art. 10
    ust. 1 pkt. 3, mogą korzystać z ulgi polegającej na obniżeniu podatku
    dochodowego z tytułu szkolenia uczniów, zwanej dalej "ulgą
    uczniowską".
    15. Jeżeli podatnik w okresie korzystania z ulgi uczniowskiej zmieni
    formę opodatkowania i jest opodatkowany w sposób określony w ustawie o
    zryczałtowanym podatku dochodowym, nie wykorzystaną część ulgi w
    podatku dochodowym odlicza od podatku pobieranego w formie ryczałtu od
    przychodów ewidencjonowanych lub w formie karty podatkowej.

    Ustawa z 20.11.1998 o zryczałtowanym podatku dochodowym ...
    art.53
    1. Podatnicy, o których mowa w art. 2 ust 1 pkt. 2, oraz uzyskujący
    przychody wymienione w art. 6 ust. 1, mogą korzystać z ulgi z tytułu
    szkolenia uczniów polegającej na obniżeniu zryczałtowanego podatku
    dochodowego, zwanej dalej "ulgą uczniowską".
    15. Jeżeli podatnik w okresie korzystania z ulgi uczniowskiej zmieni
    formę opodatkowania i jest opodatkowany w sposób określony w ustawie o
    podatku dochodowym, nie wykorzystaną część ulgi w zryczałtowanym
    podatku dochodowym odlicza od podatku dochodowego.

    Wynika z tego, że przeniesione z dniem xxxxx ulgi uczniowskie z
    rozporządzenia do ustaw obowiązują tylko w ramach podatku określonego
    daną ustawą.
    Przyznane ulgi w ramach jednej z nich obowiązują "w drugim podatku"
    tylko po zmianie formy opodatkowania.
    IMHO, jeżeli ulgi były przyznane na podstawie ustawy PDOF ( a nie
    rozporządzenia ), to w tym przypadku urząd skarbowy ma rację.

    pozdrawiam
    Ryszard

  • 3. Data: 2002-03-17 14:45:21
    Od: "Ryszard G" <r...@p...fm>

> [...]

    podatku dochodowym, nie wykorzystaną część ulgi w zryczałtowanym
    podatku dochodowym odlicza od podatku dochodowego.

    Wynika z tego, że ulgi uczniowskie, przeniesione ustawą z dnia
    09.11.2000 o zmianie ustawy pdof, z rozporządzenia do tych ustaw