  • 1. Data: 2004-01-09 11:22:36
    Temat: ZUS - czy musze skladac DRA?
    Od: "Kubik" <k...@p...pl>

    Witam!

    Gdzieś niedawno przeczytałem, iż w przypadku gdy
    samodzielnie prowadzę DG i nikogo nie zatrudniam
    to nie ma obowiązku składania co miesiąc deklaracji DRA.
    Prawda to?

    Tak mi się to nasunęło, po dzisiejszej uwadze pani w ZUSie,
    która przypomniała, że "za styczeń również muszę obowiązkowo
    złożyć deklarację". Czy to o to właśnie chodziło, co wyżej?

    pozdrawiam
    Adam

  • 2. Data: 2004-01-09 12:03:00
    Temat: Re: ZUS - czy musze skladac DRA?
    Od: "Tomek" <t...@g...pl>

    Użytkownik "Kubik" <k...@p...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > która przypomniała, że "za styczeń również muszę obowiązkowo
    > złożyć deklarację". Czy to o to właśnie chodziło, co wyżej?

    http://www.zus.pl/niusy/k030326.htm

    a..
    1.. Zwolnienie osób prowadzących pozarolniczą działalność, opłacających
    składki za siebie i/lub osoby współpracujące, z obowiązku składania
    dokumentów rozliczeniowych
    2.. Począwszy od dokumentów rozliczeniowych składanych za kwiecień 2003 r.
    osoby prowadzące pozarolniczą działalność, opłacające składki za siebie
    i/lub osoby współpracujące (tj. osoby zgłoszone do ubezpieczeń z kodami
    tytułu ubezpieczenia rozpoczynającymi się cyframi 05 xx x x i 10 30 x x),
    zwolnione są z obowiązku składania dokumentów rozliczeniowych za kolejne
    miesiące, w przypadku gdy nic się nie zmienia w stosunku do danych
    wykazanych w ostatnio złożonym dokumencie. Zwolnienie dotyczy także tych
    sytuacji, gdy następuje zmiana w stosunku do poprzednich dokumentów, ale
    jest to zmiana będąca wynikiem zmiany minimalnej podstawy wymiaru składek.
    3.. Przykład 1
    Anna Kowalska jednoosobowo prowadzi działalność gospodarczą; z tytułu jej
    prowadzenia podlega ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu.
    Składki na ubezpieczenia opłaca w minimalnej wysokości. Ostatnią deklarację
    rozliczeniową ZUS DRA złożyła za marzec 2003 r. Począwszy od deklaracji
    rozliczeniowej za kwiecień 2003 r., pani Anna nie ma obowiązku składać
    deklaracji, pod warunkiem że nie nastąpiła żadna zmiana w stosunku do
    deklaracji za marzec 2003 r. Pani Anna nie będzie musiała także składać
    deklaracji, w sytuacji gdy nastąpi zmiana w stosunku do danych wykazanych w
    deklaracji za marzec 2003 r., ale będzie to zmiana spowodowana zmianą
    minimalnej podstawy wymiaru składek.
    4.. Przykład 2
    Andrzej Nowak jednoosobowo prowadzi działalność gospodarczą; z tytułu jej
    prowadzenia podlega wyłącznie ubezpieczeniu zdrowotnemu. Składkę na
    ubezpieczenie opłaca w minimalnej wysokości. Ostatnią deklarację
    rozliczeniową ZUS DRA złożył za marzec 2003 r. Począwszy od deklaracji
    rozliczeniowej za kwiecień 2003 r. pan Andrzej nie ma obowiązku składać
    deklaracji, pod warunkiem że nie nastąpiła żadna zmiana w stosunku do
    deklaracji za marzec 2003 r. Pan Andrzej nie będzie musiał także składać
    deklaracji, w sytuacji gdy nastąpi zmiana w stosunku do danych wykazanych w
    deklaracji za marzec 2003 r., ale będzie to zmiana spowodowana zmianą
    minimalnej podstawy wymiaru składek.
    5.. Przykład 3
    Stanisław Jezierski razem z żoną prowadzi działalność gospodarczą. Żonę
    pan Stanisław zgłosił do ubezpieczeń jako osobę współpracującą. Pan
    Stanisław, zarówno za siebie jak i za żonę opłaca składki od podstawy
    wymiaru wyższej niż minimalna wysokość (opłaca składki od podstawy 2500 zł).
    Co miesiąc składa komplet dokumentów rozliczeniowych, tj. deklarację
    rozliczeniową ZUS DRA oraz imienne raporty miesięczne (za siebie oraz za
    żonę); dokumenty złożył także za marzec 2003 r.. Począwszy od dokumentów
    rozliczeniowych za kwiecień 2003 r. pan Stanisław nie ma już obowiązku
    składać tych dokumentów, pod warunkiem że nie nastąpiła zmiana w stosunku do
    dokumentów rozliczeniowych za marzec 2003 r.
    6.. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 14 maja 2003 r.
    zmieniającym rozporządzenie w sprawie określenia wzoru bankowego dokumentu
    płatniczego składek, do których poboru zobowiązany jest Zakład Ubezpieczeń
    Społecznych (Dz.U. nr 89, poz. 827), osoba prowadząca pozarolniczą
    działalność, zwolniona z obowiązku składania dokumentów rozliczeniowych za
    dany miesiąc, w dokumencie polecenia przelewu/wpłaty gotówkowej, w polu
    "Deklaracja" wpisuje rok i miesiąc, którego wpłata dotyczy, zaś w polu "Nr
    deklaracji" wpisuje 01. Oznacza to, że płatnik, który jest zwolniony z
    obowiązku składania dokumentów powyższe pola wypełnia w następujący sposób,
    np.:
    1.. za kwiecień 2003 r.
    - 2003 04 01
    a.. za maj 2003 r.
    - 2003 05 01
    a.. za czerwiec 2003 r.
    - 2003 06 01

  • 3. Data: 2004-01-09 12:30:38
    Od: Jureq <j...@o...Xwalka.ze.spamemX.pl>

    Tomek wrote:

    > dokumencie. Zwolnienie dotyczy także tych sytuacji, gdy następuje
    > zmiana w stosunku do poprzednich dokumentów, ale jest to zmiana będąca
    > wynikiem zmiany minimalnej podstawy wymiaru składek.

    Ale w dokumentach za styczeń zmiana będzie wynikała nie ze zmiany
    minimalnej podstawy a ze zmiany stawki procentowej zdrowotnego. Wiec co
    z DRA za styczeń 2004? Czy ktoś to już wie?

  • 4. Data: 2004-01-09 12:40:27
    Od: "Piotr Kuliński" <a...@b...pl>

    > Ale w dokumentach za styczeń zmiana będzie wynikała nie ze zmiany
    > minimalnej podstawy a ze zmiany stawki procentowej zdrowotnego. Wiec co
    > z DRA za styczeń 2004? Czy ktoś to już wie?

    Ponoć nie trzeba (w moim dobrze poinformaowanym źródle tak mówią )

  • 5. Data: 2004-01-09 20:06:11
    Od: "latet" <n...@n...pl>

    > http://www.zus.pl/niusy/k030326.htm

    Z tego co tam jest napisane, to wynika, ze jednak
    w lutym (za styczen) DRA skladac trzeba.

    Ale sądze, ze jest to niedopatrzenie i ZUS nie bedzie
    tego wymagać. Mam nadzieje, ze na czas oglaszą
    odpowiedni komunikat na swojej stronie.

    Latet