  • 11. Data: 2004-10-27 22:30:47
    Temat: Re: ZUS i chorobowe
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 27 Oct 2004, livia wrote:
    [...]
    >+ >Chyba że ma się "znajomą firmę" i zatrudnia się (celem sprzątania
    >+ >powierzchni 2mx2m) na 1/16 etatu (na przykład) bo PRACOWNIK to
    >+ >jest pan i już po 1 miesiącu przysługuje mu "zaliczenie"... :>
    >+ >Jak to zwykle u nas :[
    >+ >Chyba nie pokręciłem z tym że może być <minmalna płaca (głowy
    >+ >nie dam !).
    >+
    >+ Tak ale w tym przypadku z L-4 można korzystać jedynie ze stosunku pracy, czyli
    >+ tej 1/16 E. A w dalszym ciągu trzeba płacić zusowi pełną danine z działąlności.

    Zgoda.

    >+ Dopiero po 6 miesiącach masz prawo do chorobowego z działalności.

    Podałem za mało danych, sam sobie jestem winien :(
    Już tłumaczę.

    Raz czasu skończyłem pracę jako "normalny pracownik" (znaczy
    pensja przekraczająca minimum). Od następnego dnia prowadziłem
    DG z ZUSem "chorobowym".
    Czy prawdą jest ze "zachowałem cięgłość ubezpieczenia" ?

    Czyli że byłem ubezpieczony "od pierwszego dnia" - z tego
    tytuły że *wcześniej* *nabyłem* (daaaawno temu :)) prawa
    do ub.chor. ze stosunku pracy ?

    Załóżmy że pracowałbym (przed przejściem na DG) na 1/16
    etatu "minimalnego".
    Czy przy takim "przejściu" RÓWNIEŻ zachowałbym "ciągłość" ?
    A jeśli nie - to dlaczego ?

    >+ Jeśli jednak zarabiasz minimalną Polską, to jesteś zwolniony z płacenia zusu
    >+ 51 i 53 z działalności. A więc i tak zwolnienie masz jedynie ze stosunku pracy.
    >+ A ZUS-52 dalej płacisz w całosci.

    Ale nie to byłem celem manewru.
    Prowadzi ktoś DG. "Bez chorobowego".
    Zatrdunia się na 1/16 "minimalnego etatu".
    Po miesiącu ma "chorobowe" ze stosunku pracy, tak czy nie ?
    No to KOŃCZY stosunek pracy po 2 miesiącach.
    Na dzień następny ubezpiecza się chorobowo w ZUS z tytułu
    DG, czyli WYREJESTROWYJE i PONOWNIE REJESTRUJE - ale już
    "z chorobowym".
    Zachowuje "ciągłość" czy nie, a jeśli nie - to dlaczego ?

    (no, chyba że NIE zachowywał jeśli zaczynał i ja byłem
    przez pół roku w błędzie !)

    >+ ZUS-52 płacimy pełną skłądkę ze wszystkich rodzająw działalności jakie
    >+ prowadzimy i miejsc naszej pracy. W ten sposób możemy nawet płącić 5 skłądek z
    >+ dzialąlności, 3 z umów zlec.,4 z umów o dzieło i 3 z umowy o pracę.

    To nie podlega dyskusji.
    Chodzi mi o podstawę prawną utraty "ciągłości chorobowego"
    w zaprezentowanym przypadku.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 12. Data: 2004-10-28 07:56:02
    Od: b...@p...onet.pl

    > Czy prawdą jest że pracownik na 1/16 etatu uzyska ub. chorobowe
    > po 1 miesiącu płacenia składek ?

    Tak.
    To samo na umowie zlecenie.
    > Czy równoczesne prowadzenie DG może coś tu zmienić ?
    > W szczególności - przy "zmiana tytułu" poprzez zarejestrowanie
    > (*ponowne* jak to w ZUSie) DG od następnego dnia po skończeniu
    > umowy o pracę pracownika który *miał* ubezpieczenie chorobowe
    > nie starczy żeby "zachować ciągłość" ?
    >
    > pozdrowienia, Gotfryd

    Nie starczy.
    Trzeba się zarejestrować w ZUS najpóźniej tego samego dnia, w którym została
    zakończona umowa o pracę, wtedy jest kontynuacja, co w praktyce oznacza że DG
    musi być założona wcześniej.
    Etat czy 1/16 nie ma znaczenia

  • 13. Data: 2004-10-28 09:43:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 28 Oct 2004 b...@p...onet.pl wrote:

    >+ > Czy prawdą jest że pracownik na 1/16 etatu uzyska ub. chorobowe
    >+ > po 1 miesiącu płacenia składek ?
    >+
    >+ Tak.
    >+ To samo na umowie zlecenie.
    [...]
    >+ Trzeba się zarejestrować w ZUS najpóźniej tego samego dnia

    Acha. Przyjmuję korektę :) Ale dziwnie brzmi: czyżby przy np.
    umowie o pracę też musiała być "zakładka" dla zachowania
    ciągłości ?? Nie ma jakichś paru dnia (na Sylwestra i Nowy
    Rk na przykład) ? :)

    [...]
    >+ Etat czy 1/16 nie ma znaczenia

    Thx. O to mi szło. Czyli "dało by się" :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 14. Data: 2004-10-28 10:11:27
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > Acha. Przyjmuję korektę :) Ale dziwnie brzmi: czyżby przy np.
    > umowie o pracę też musiała być "zakładka" dla zachowania
    > ciągłości ?? Nie ma jakichś paru dnia (na Sylwestra i Nowy
    > Rk na przykład) ? :)

    Jest zakładka. 30 dni ;-)
    Po tylu dniach od końca ostatniego opłaconego okresu wygasa ciągłość
    ubezpieczenia.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 15. Data: 2004-10-30 20:15:36
    Od: Andrzej Kłos <a...@k...wp.pl>

    Dnia 04-10-28 00:30, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał :

    > To nie podlega dyskusji.

    czy aby napewno zawsze płacimy ubezpieczenie zdrowotne z umów o dzieło?

    andy_nek

  • 16. Data: 2004-10-30 20:31:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 30 Oct 2004, Andrzej Kłos wrote:
    [...]
    > + czy aby napewno zawsze płacimy ubezpieczenie zdrowotne z umów o dzieło?

    Oczywiście że nie (nie licząc "UoD dla pracodawcy").
    Potakiwanie jak widać bywa niezdrowe :[ - thx !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)