  • 1. Data: 2004-01-04 14:57:03
    Temat: ZUS i działalność rozpoczęta w połowie miesiąca
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Rozpocząłem DG w połowie grudnia i co teraz mam zapłacić? Zdrowotne o ile
    pamiętam całe, a emerytalne i rentowe jakoś proporcjonalnie od dnia
    powstania obowiązku ubezpieczenia?

    I jak ZUS zaksięgować w KPiR? W miesiącu poniesienia kosztu (czyli w
    styczniu), a jak formalnie? Jakiś DW, czy co?

    Rozumiem, że można to robić w PIT-5, ale za grudzień PIT-5 nie składam,
    więc nie wiem, jak to ugryźć?
    --
    Samotnik

  • 2. Data: 2004-01-05 07:51:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 4 Jan 2004, Samotnik wrote:
    [...]
    >+ I jak ZUS zaksięgować w KPiR? W miesiącu poniesienia kosztu (czyli w
    >+ styczniu),

    Kiedyś Maddy tłumaczyła, jak się nazywa zasada ("rowne traktowanie"
    czy jakoś tak) w myśl której należałoby ZUS społeczny wpisywać jednakowo
    (czyli kasowo) zarówno do PIT jak i KPiR.
    Jak wyłożono - wyszło mi, że w zeszłym roku ZUS-FP zaksięgowałem
    źle bo też kasowo (a nie widać podstaw...).

    >+ a jak formalnie? Jakiś DW, czy co?

    "a to zależy". A jaki masz DOWÓD na ów koszt ?
    Ja korzystam z zapisu w rozp. ds. KPiR - skoro dowodami są
    "dowody opłat bankowych"... to wpisuję numer identyfikacyjny
    transakcji (banku elektronicznego, dyskusja czy taki numer
    nadaje się na "dowód" była już osobno ! :)).

    >+ Rozumiem, że można to robić w PIT-5, ale za grudzień PIT-5 nie składam,
    >+ więc nie wiem, jak to ugryźć?

    ...rozliczyć w rocznym. Jak nie masz straty "łącznej" (czyli wychodzi
    ci podatek do zapłacenia) to w sumie IMHO najprościej rozliczyć
    ZUS w PIT !

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)