  • 1. Data: 2003-02-25 11:46:51
    Temat: ZUS, osoba wspolpracujaca i swiadczenia
    Od: Jakub Słocki <j...@s...net.nospam>

    Mam proste (?) pytanie. Co prawda nie bezposrednio chodzi o podatki,
    ale...

    Jesli moja zona stalaby sie osoba wspolpracujaca, to rozmumiem, ze musze
    placic za nia podobnie jak za siebie ZUSowe rzeczy.

    Ale teraz pytania:
    1. Czy musze formalnie okreslac co ona wykonuje (cos w rodzaju zakresu
    obowiazkow)
    2. Czy koszty ZUSowe jej wchodza w KUP?
    3. Czy w przypadku choroby, ciazy, wypadku itd. traktowana jest
    normalnie jako pracownik? Czyli otrzymuje odpowiednie swiadczenia

    Planujemy dziecko, wiec jesli bedzie osoba wspolpracujaca, to po jakims
    czasie i tak przestanie - czy to oznacza ze bedzie miec prawo do urlopu
    macierzynskiego i swiadczen z tym zwiazanych?

    Chyba tyle na poczatek :)

    Jesli komus nie chce sie wyjasniac zawilosci, a jest w stanie wskazac
    akty prawne, sprobuje sie z nich wywiedziec.

    Pozdrawiam,
    Jakub Slocki

  • 2. Data: 2003-02-25 12:34:42
    Temat: Re: ZUS, osoba wspolpracujaca i swiadczenia
    Od: "Małgorzatka+" <m...@i...pl>

    Użytkownik "Jakub Słocki" <j...@s...net.nospam> napisał w wiadomości

    O ile wiem to :

    > 1. Czy musze formalnie okreslac co ona wykonuje (cos w rodzaju zakresu
    > obowiazkow)
    NIE
    > 2. Czy koszty ZUSowe jej wchodza w KUP?
    TAK
    > 3. Czy w przypadku choroby, ciazy, wypadku itd. traktowana jest
    > normalnie jako pracownik? Czyli otrzymuje odpowiednie swiadczenia
    Traktowana jest jak osoba prowadzaca dzialalnosc - czyli w przypadku choroby
    otrzymuje zasilek chorobowy (nie placi za ten czas skladek), a po urodzeniu
    dziecka zasilek macierzynski. NIE przysluguje ani urlop ani zasilek
    wychowawczy. Po zakonczeniu urlopu macierzynskiego osoba wspolpracujaca musi
    sie wyrejestrowac, bo jesli tego nie zrobi bedziesz musial znowu oplacac za
    Nia pelne skladki.

    Jesli sie myle niech ktos mnie poprawi, ale mowie z wlasnego doswiadczenia
    wiec chyba OK.
    Pozdrawiam serdecznie,
    Malgorzatka

  • 3. Data: 2003-02-25 12:45:43
    Od: "Małgorzatka+" <m...@i...pl>

    > TAK

    Sama sie poprawie bo oto co wlasnie wyczytalam:

    Składki na ubezpieczenie zdrowotne nie są kosztem uzyskania przychodu.
    Art. 23 ust. 1 pkt. 58 UPDOF
    Ale mozna je odliczyć w ramach limitu 7,75 od podatku.

    I teraz musze sprawidzic czy ja u siebie czegos w zeszlym roku nie
    namieszalam :(
    Malgorzatka

  • 4. Data: 2003-02-25 12:55:37
    Od: Jakub Słocki <j...@s...net.nospam>

    In article <b3foia$3n2$1@atlantis.news.tpi.pl>,
    m...@i...pl says...

    > Sama sie poprawie bo oto co wlasnie wyczytalam:
    >
    > Składki na ubezpieczenie zdrowotne nie są kosztem uzyskania przychodu.
    > Art. 23 ust. 1 pkt. 58 UPDOF
    > Ale mozna je odliczyć w ramach limitu 7,75 od podatku.

    To akurat rozumiem - generalnie chodzi mi o zasade czy tak jak w
    przypadku wlasciciela DG :)

    K.

  • 5. Data: 2003-02-25 15:54:28
    Od: "Agata" <s...@o...pl>

    > To akurat rozumiem - generalnie chodzi mi o zasade czy tak jak w
    > przypadku wlasciciela DG :)
    >
    > K.
    Generalnie tak ale ubezp. zdrowotnego nie odlicza się w PIT-5 za osobę
    współpracującą.
    Agata

  • 6. Data: 2003-02-25 18:12:03
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > Generalnie tak ale ubezp. zdrowotnego nie odlicza się w PIT-5 za
    osobę
    > współpracującą.
    > Agata

    Uważasz, że art 27b to wyklucza?
    A jeśli uważam, że można odliczyć, to gdzie się mylę?

    CEZ

  • 7. Data: 2003-02-26 09:29:07
    Od: Jakub Słocki <j...@s...net.nospam>

    In article <b3gbm4$qqu$1@atlantis.news.tpi.pl>, c...@i...pl
    says...

    > osobę
    >
    > Uważasz, że art 27b to wyklucza?
    > A jeśli uważam, że można odliczyć, to gdzie się mylę?

    O ile sie orientuje to mozesz odliczyc (chodzi caly czas o osobe
    wspolpracujaca), ale dopiero w rocznym rozliczeniu - mam racje?

    K.

  • 8. Data: 2003-02-26 11:07:40
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > O ile sie orientuje to mozesz odliczyc (chodzi caly czas o osobe
    > wspolpracujaca), ale dopiero w rocznym rozliczeniu - mam racje?

    A dlaczego tylko w rocznym, a nie na bieżąco?

  • 9. Data: 2003-02-26 11:11:33
    Od: Jakub Słocki <j...@s...net.nospam>

    In article <b3i76d$i6s$1@atlantis.news.tpi.pl>, c...@i...pl
    says...

    > A dlaczego tylko w rocznym, a nie na bieżąco?

    Bo w jaki sposob? Skoro PIT5 jest wyliczeniem odprowadzanych zaliczek z
    dochodu Twojego - nie mozesz cudzych rzeczy (osoby wspolpracujacej) do
    niego wprowadzac. W rocznym - rozliczacie sie wspolnie, wpisujesz sume
    odprowadzanych zaliczek do wysokosci 7.75% po stronie zony i zmniejszasz
    o tyle potadek.

    Ale ja to biore na rozum, a wiadomo, ze w naszym systemie to raczej nie
    najlepsze podejscie.

    K.

  • 10. Data: 2003-02-26 11:41:35
    Od: "cef" <c...@i...pl>

> [...]
    zaliczek z
    > dochodu Twojego - nie mozesz cudzych rzeczy (osoby wspolpracujacej)

    Jakie obce rzeczy?
    Zgodnie z art 27b odliczam składki zapłacone
    bezpośrednio przez podatnika (prowadzącego DG)
    W końcu to ja jestem płatnikiem tych składek.
    To co? może na ubezpieczenie społ. (od dochodu)
    też mam czekać do końca roku?

    Na mój rozum to osoba współpracująca
    nie ma żadnego dochodu
    ani podatku.