  • 1. Data: 2004-02-14 08:10:25
    Temat: ZUS w koszty do KPiR
    Od: Wojciech Nowogrodzki <w...@w...strefa.pl>

    Witam,

    Było na grupie, tylko chciałem się upewnić, czy się nic nie zmieniło,
    czy ubezpieczenia społeczne i FP (w pełnych kwotach) wpisuję sobie w
    koszty (14. rubryka)?
    Ub zdrowotne odliczam od podatku, ale tylko 7.75% podstawy.
    Chodzi o samodzielne prowadzenie działalności gospodarczej i
    opodatkowanie na zas. ogólnych.

    pozdrawiam,
    Wojtek

  • 2. Data: 2004-02-14 09:33:06
    Temat: Re: ZUS w koszty do KPiR
    Od: "ela" <l...@w...pl>

    Użytkownik "Wojciech Nowogrodzki" <w...@w...strefa.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Ub zdrowotne odliczam od podatku, ale tylko 7.75% podstawy.
    > Chodzi o samodzielne prowadzenie działalności gospodarczej i

    tak

  • 3. Data: 2004-02-14 10:15:10
    Od: "Tomek" <t...@g...pl>

    "ela" napisała

    > tak

    No nie do końca tak...
    1. Fundusz Pracy owszem (najlepiej jako dowód wewnętrzny)
    2 .Jeśli chodzi o "Ubezpieczenia społeczne" to proponuję dokładniej
    przestudiować deklarację PIT-5.
    W części E.1 Odliczenia od dochodu, pkt1...(narastająco od początku roku)

    Tomek

  • 4. Data: 2004-02-14 10:28:04
    Od: Wojciech Nowogrodzki <w...@w...strefa.pl>

    Tomek wrote:
> [...]
    > przestudiować deklarację PIT-5.
    > W części E.1 Odliczenia od dochodu, pkt1...(narastająco od początku roku)

    Tak, znam również opcję wykazania tego w PIT-5, ale raczej będę się
    kosztował w KPiR.

    Czy można znacie jeszcze jakieś podstawy prawne zaliczania tego w
    koszty, jeśli takie są?

    Tak, czy inaczej dziękuję za odpowiedzi.

  • 5. Data: 2004-02-14 11:13:49
    Od: bromden <b...@g...pl.geen.spam>

    > 2 .Jeśli chodzi o "Ubezpieczenia społeczne" to proponuję dokładniej
    > przestudiować deklarację PIT-5.

    Przestudiujmy dokładniej PIT-5, pole E.1
    "Składki, określone w przepisach o sys. ub. społ., (...) jeżeli nie
    zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (...)",

    --
    bromden[at]gazeta.pl

  • 6. Data: 2004-02-14 14:55:20
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik "bromden" <b...@g...pl.geen.spam> napisał w
    wiadomości news:c0kvt3$kc6$1@absinth.dialog.net.pl...

    > Przestudiujmy dokładniej PIT-5, pole E.1
    > "Składki, określone w przepisach o sys. ub. społ., (...) jeżeli nie
    > zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (...)",

    Nie wydaje mi się, żeby formularze były źródłem prawa :-)
    Gdyby minister w rozporządzeniu
    umieścił na deklaracji zapis, że można odliczyć miesięcznie
    potrójną składkę, to niczego by to nie zmieniło.
    Raczej jest na to jakiś zapis w ustawie -
    pewnie w art 26 [ub gdzieś obok, gdzie mowa o ustalaniu dochodu
    [może ktoś poszuka ;-)]

  • 7. Data: 2004-02-17 08:48:14
    Od: "KRYSTYNA" <k...@w...pl>

    Z tego co mi wiadomo od tego roku nie mozna zaliczać w koszty składek na
    ubezpieczenia społeczne, jedynie fundusz pracy, pozostale składki należy
    rozliczać w deklaracji PIT 5 w terminie ich zapłaty mówi o tym art. 26 pkt 2
    ustawy o pdof, który obecnie ma brzmienie:
    2) składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie
    ubezpieczeń społecznych (Dz. U. nr 137, poz. 887, z późn. zm.):
    a) zapłaconych w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenia
    emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim
    współpracujących,

    a w zeszłym roku brzmiał następująco:
    2) składek, określonych w przepisach o systemie ubezpieczeń społecznych:
    a) zapłaconych bezpośrednio na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe,
    chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim współpracujących, jeżeli nie
    zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów,

    brak zastrzeżenia, jeśli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów
    świadczy o tym, że nie mozna ich już zaliczać w te koszty tylko powinne byc
    rozliczane w deklaracji PIT 5.

  • 8. Data: 2004-02-17 10:33:07
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik "KRYSTYNA" <k...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    przychodów
    > świadczy o tym, że nie mozna ich już zaliczać w te koszty tylko

    Ale za to jest Art 26.13a więc raczej nic się nie zmieniło

  • 9. Data: 2004-02-18 12:48:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 17 Feb 2004, KRYSTYNA wrote:

    >+ Z tego co mi wiadomo od tego roku nie mozna zaliczać w koszty składek na
    >+ ubezpieczenia społeczne, [...]
    >+ a w zeszłym roku brzmiał następująco:
    [...]
> [...]
    >+ brak zastrzeżenia, jeśli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów
    >+ świadczy o tym, że nie mozna ich już zaliczać w te koszty

    IMHO takie postawienie sprawy jest sprzeczne z zasadą że za koszt wolno
    uznać wszystko co spełnia wymogi art.22 i nie jest nigdzie indziej
    (w szczególności w art.23, ale nie tylko) z kosztów wykluczone.
    Po to żeby uznać za KUP rachunek za telefon mam szukać w ustawie
    zapisu stanowiącego "rachunku z telefon coś tam wolno (np. odliczać
    lub nie odliczać) chyba że rachunek za telefon uznano za KUP" ?
    No bo jeśli ZUS nie wolno zaliczać w koszty "dlatego iż nie
    napisano" to faktury za telefon również.
    Albo coś mi z logiką szwankuje :)

    Jeszcze dla porządku: oczywiście nie wolno jednocześnie odliczyć
    od podstawy *i* uznać za KUP, ale na to znajdzie się inna podstawa :)

    Niemniej - nie mam nic rozliczaniu na PIT-5, sam tak rozliczam :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)