  • 1. Data: 2009-06-29 06:44:27
    Temat: Zakup internetowy w Izraelu a cła, podatki itp.
    Od: Patryk Włos <p...@i...peel>

    Witam

    Chcę sobie kupić za granicą komputer - za granicą, od Izraelskiej firmy,
    albowiem w Polsce nikt takiego akurat sprzętu nie sprzedaje.

    Przygotowałem się już psychicznie, że do ceny producenta trzeba doliczyć
    jakieś cła, podatki itp.

    Wartość komputera 305 USD, zastanawiam się nad zakupem 1 i 2 sztuk.
    Tutaj link na wszelki wypadek: http://www.fit-pc2.com/order/order.html

    Pytania są takie:

    - jakie konkretnie będą opłaty (orientacyjna wysokość)?

    - kiedy konkretnie, komu i w jaki sposób trzeba je uregulować?

    - na jakie jeszcze utrudnienia się przygotować na tle okradania mnie
    przez państwo? (trzeba gromadzić jakieś dokumenty, gdzieś
    zanosić/wysyłać/deklarować?)

    - czy któraś z opłat jest zależna od czegoś, na co ja mogę mieć realny
    wpływ? (jakieś deklaracje itp.)

    Patryk

  • 2. Data: 2009-06-29 06:55:21
    Temat: Re: Zakup internetowy w Izraelu a cła, podatki itp.
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

> [...]
    > zanosić/wysyłać/deklarować?)
    >
    > - czy któraś z opłat jest zależna od czegoś, na co ja mogę mieć realny

    Googluj za "zakup aparatu foto za granica" czy cos podobnego.

    Co do oplat do dolicz pi*oko 30% do ceny zakupu.

  • 3. Data: 2009-06-29 10:09:00
    Od: Tomek Głowacki <t_gl_nospam_wyalto@wytnijto_o2.pl>

    Patryk Włos pisze:

    > Pytania są takie:
    >
    > - jakie konkretnie będą opłaty (orientacyjna wysokość)?

    Sprawdź w taryfie: http://isztar.mf.gov.pl:7080/taryfa_celna/web/main_P

    :)

    > - kiedy konkretnie, komu i w jaki sposób trzeba je uregulować?

    Regulujesz agentowi celnemu firmy wysyłkowej, która ci pakę dostarczy,
    jeśli takowego posiada, bądź bezpośrednio na miejscu w UC jak paczka na
    cło trafi poprzez rutynową kontrolę i jest tam do odbioru. Zwykle w
    pierwszym przypadku jesteś informowany, że cło jest do zapłacania,
    trzeba złożyć oświadczenie o zawartości, następnie firma kurierska
    oczekuje wpłaty na konto (bardzo to sprawnie idzie) i potem paczkę
    wypuszcza do ciebie. Ja miałem przyjemność z FedExem i UPS - szybko,
    krótko, sprawnie i bez problemów.

    > - na jakie jeszcze utrudnienia się przygotować na tle okradania mnie
    > przez państwo? (trzeba gromadzić jakieś dokumenty, gdzieś
    > zanosić/wysyłać/deklarować?)

    Nie demonizuj bez sensu, po prostu zwykła procedura. Jak wpadnie na cło
    (bo może równie dobrze nie wpaść) to płacisz cło i podatek VAT (liczony
    od wartości towaru PLUS kosztów przesyłki, to ważne!). Dokumenty to
    tylko twoje oświadczenie o zawartości i wartości przesyłki, na podstawie
    którego zwykle paczka jest "wyceniana". Potem dostajesz glejt pt.
    "dopuszczenie do obrotu dla importera" czy coś takiego z rozpiską co i
    ile cię kosztowało i na jakiej podstawie.

    > - czy któraś z opłat jest zależna od czegoś, na co ja mogę mieć realny
    > wpływ? (jakieś deklaracje itp.)

    Tak, na koszty wysyłki :) Im niższe, tym mniej dostaniesz w plecy na VAT
    na miejscu.

    Kombinowanie z zaniżaniem wartości jest takie sobie, nie każdy
    sprzedawca się na to zgadza a i potem jak przy rutynowej kontroli
    (otwarcie paczki) zostaniesz wezwany, to zwykle musisz tłumaczyć się
    bardziej i nie jest już tak przyjemnie. Choć celnik != policjant, więc
    kultura jakby nieco lepsza.

    Pozdr,
    Tomek

  • 4. Data: 2009-06-29 10:41:27
    Od: Patryk Włos <p...@i...peel>

> [...]
    > oczekuje wpłaty na konto (bardzo to sprawnie idzie) i potem paczkę
    > wypuszcza do ciebie. Ja miałem przyjemność z FedExem i UPS - szybko,

    I jeszcze bardzo ważne pytanie:

    Załóżmy, że zdarzy się konieczność reklamacji - i np. producent przyśle
    nowy egzemplarz.

    Co wtedy? Od nowa cło, czy już nie?

    --
    Zobacz, jak się pracuje w Google:
    http://pracownik.blogspot.com

  • 5. Data: 2009-06-29 11:01:50
    Od: Tomek Głowacki <t_gl_nospam_wyalto@wytnijto_o2.pl>

    Patryk Włos pisze:

    > I jeszcze bardzo ważne pytanie:
    >
    > Załóżmy, że zdarzy się konieczność reklamacji - i np. producent przyśle
    > nowy egzemplarz.
    >
    > Co wtedy? Od nowa cło, czy już nie?

    Nie miałem przyjemności jeszcze reklamować towaru kupionego poza UE,
    więc nie wiem, ale pewnie w razie czego glejt od UC ci wystarczy (ten
    który dopuszcza towar). Musisz go po prostu gdzieś zachować.

    Dodatkowo, można paczkę odpowiednio oznaczyć, co może ale nie musi
    ułatwić celnikom pracę ;)

    Pozdr,
    Tomek

  • 6. Data: 2009-06-29 11:44:16
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Patryk Włos wrote:

    > I jeszcze bardzo ważne pytanie:
    >
    > Załóżmy, że zdarzy się konieczność reklamacji - i np. producent przyśle
    > nowy egzemplarz.
    >
    > Co wtedy? Od nowa cło, czy już nie?

    Jest (było) coś takiego jak odprawa czasowa.

    Wprawdzie w takim przypadku nie muszą być spełnione przesłanki do jej
    stosowania (wysyłasz inny egzemplarz niż Ci odsyłają), ale przynajmniej
    u mnie nikt nie sprawdzał numerów seryjnych sprzętu.
    Ale było to kilka lat temu - może coś się zmieniło.

    Najlepiej zadzwoń do Urzędu Celnego i dopytaj.

    Piotrek