  • 1. Data: 2009-06-26 17:26:35
    Temat: Zwrot odsetek - VAT
    Od: "Arti" <a...@i...pl>

    Witam,
    Zlozylem deklaracje - korekty zwiazane odliczaniem VAT od paliwa ( w zwiazku
    z dyrektywa UE co do samochodów cieżarowych z kratka i otrzymalem zwrot
    nadplaconego VAT-u za 2004 rok.Oczywiscie wpisalem to jako dochod w miesiacu
    otrzymania zwrotu.
    Po ok 0,5 roku otrzymalem jeszcze dodatkowo ( cyt tytul przelewu)
    OPROCENTOWANIE W WYS. ODSETEK ZA ZWLOKĘ Z PODATKU VATZA OK RES 05-12/2004R..
    Czy te odsetki rowniez powinienem potraktowac jako dochod?
    Dziekuje i pozdrawiam
    Arti

  • 2. Data: 2009-06-27 09:04:30
    Temat: Re: Zwrot odsetek - VAT
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 26 Jun 2009, Arti wrote:

> [...]
    > nadplaconego VAT-u za 2004 rok.Oczywiscie wpisalem to jako dochod w miesiacu

    Zaraz, powoli.
    Od kiedy zwrot nadpłaconego podatku jest przychodem do opodatkowania???

    Na mój rozum podwyższenie podstawy opodatkowania powinno powstać w ten
    sposób, że powinien zostać obniżony *koszt* podatkowy - znaczy że
    wartość VAT (jak rozumiem) została wliczona do kosztów i o tyle ten
    koszt jest zaniżony.

    > Po ok 0,5 roku otrzymalem jeszcze dodatkowo ( cyt tytul przelewu)
    > OPROCENTOWANIE W WYS. ODSETEK ZA ZWLOKĘ Z PODATKU VATZA OK RES 05-12/2004R..
    > Czy te odsetki rowniez powinienem potraktowac jako dochod?

    IMVHO nie, ale jednocześnie trzeba (o ile wyżej się nie mylę, i jest
    jak myślę, czyli ten VAT został niesłusznie zaliczony w KUP zamiast
    iść do odliczenia) będzie zapłacić odsetki od podatku dochodowego,
    zaniżonego wskutek zawyżonego KUP.
    Czyli korekta (obniżenie) KUP w deklaracji za 2004 rok, co skutkuje
    podwyższeniem dochodowego za 2004 i koniecznością dopłacenia
    podatku (za 2004, czyli z odsetkami).

    Zakładając, że zaliczenie VAT w KUP to ok. 1/5 wartości, tyle zwrotu
    trzeba będzie oddać w postaci dochodowego - tak z kwoty jak i z
    odsetek.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2009-06-27 21:48:11
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Zakładając, że zaliczenie VAT w KUP to ok. 1/5 wartości, tyle zwrotu
    > trzeba będzie oddać w postaci dochodowego - tak z kwoty jak i z
    > odsetek.

    Tylko skąd wogóle odsetki, skoro zwrot jest w trybie korekty deklaracji?
    Jeśli Arti zlożył normalną korektę, to nie powinny pojawić się odsetki.
    Ciekawe czy złożył też korektę PIT.

  • 4. Data: 2009-06-28 12:14:58
    Od: "Arti" <a...@i...pl>

    Chodzi mi o : Zgodnie z orzeczeniem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości
    (sygn. C-414/07), który uznał polskie przepisy za niezgodne z prawem
    wspólnotowym złożyłem wniosek o zwrot nadpłaconego podatku VAT za
    paliwo.Zgodnie z wieloma publikacjami można ten zwrot zaliczyc do przychodu
    w momencie otrzymania go aby nie dokonywać comiesiecznych korekt PIT-5 , czy
    rozliczenia rocznego.
    Tutaj
    http://www.pb.pl/Default2.aspx?ArticleID=645EF74A-14
    65-4D09-A1FA-81EFC4E1FF05
    Moje pytanie brzmi czy odsetki tez można /trzeba wliczyc do takiego
    uproszczonego rozliczenia tego przychodu.

  • 5. Data: 2009-06-28 15:38:14
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Arti wrote:
> [...]
    > zaliczyc do przychodu w momencie otrzymania go aby nie dokonywać
    > comiesiecznych korekt PIT-5 , czy rozliczenia rocznego.

    A jakiś konkretny przepis na to był wydany?
    Przecież nie oddali Ci na mocy artykułu z gazety
    nawet jeśli to byl Puls Biznesu :-)

    > Moje pytanie brzmi czy odsetki tez można /trzeba wliczyc do takiego
    > uproszczonego rozliczenia tego przychodu.

    Pewnie jak od każdego innego przychodu.

  • 6. Data: 2009-06-29 09:02:18
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

    Użytkownik "Arti" <a...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zwrot nadplaconego VAT-u za 2004 rok.Oczywiscie wpisalem to jako dochod w

    Jako przychód raczej ;)
    A tu pismo MF z 12 stycznia br.:

    W związku z pojawiającymi się wątpliwościami dotyczącymi skutków w podatku
    dochodowym wyroku Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich z dnia 22
    grudnia 2008 r. w sprawie C-414/07 Magoora, Ministerstwo Finansów uprzejmie
    informuje, że podatnicy, którzy w związku z tym wyrokiem dokonają odliczenia
    podatku od towarów i usług poprzez dokonanie korekty rozliczenia w tym
    podatku, nie są obowiązani do korygowania kosztów uzyskania przychodów w
    podatku dochodowym. Kwota zwrotu lub obniżenia podatku w części uprzednio
    zaliczonej do kosztów uzyskania przychodów będzie stanowiła przychód w
    podatku dochodowym w momencie otrzymania zwrotu. Wynika to wprost z art. 14
    ust. 2 pkt 7d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 12
    ust. 1 pkt 4f ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z
    którymi w przypadku obniżenia lub zwrotu podatku od towarów i usług zgodnie
    z odrębnymi przepisami, naliczony podatek od towarów i usług stanowi
    przychód w tej części, w której podatek uprzednio został zaliczony do
> [...]

    > 05-12/2004R..
    > Czy te odsetki rowniez powinienem potraktowac jako dochod?

    Nie - ani przychód ani dochód ;)

    Art. 21. 1. Wolne od podatku dochodowego są:

    111) oprocentowanie otrzymane w związku ze zwrotem nadpłaconych zobowiązań
    podatkowych i innych należności budżetowych, a także oprocentowanie zwrotu
    różnicy podatku od towarów i usług, w rozumieniu odrębnych przepisów

    pozdr,

    m.w.

  • 7. Data: 2009-06-29 10:19:09
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    my way wrote:

    > A tu pismo MF z 12 stycznia br.:

    A całość jaką ma sygnaturkę?
    Bo ja zaparkowałem sobie pisemko
    PT3/812/4/15//CZE/09/185 i ono jest z 13 lutego br
    adresowane wprawdzie do urzedów
    i tam ani słowa o takim sposobie rozliczen

  • 8. Data: 2009-06-29 10:28:06
    Od: "Emka" <e...@o...eu>

    "cef" <c...@i...pl> napisał

    > Tylko skąd wogóle odsetki, skoro zwrot jest w trybie korekty deklaracji?
    > Jeśli Arti zlożył normalną korektę, to nie powinny pojawić się odsetki.

    A dlaczego nie?
    W dużym skrócie - przez kilka lat US trzymał nienalażną mu kasę na swoim
    koncie. Nienależną, ale wpłaconą nie z winy wpłacającego, tylko błędnych
    przepisów prawa podatkowego. Skoro US trzymał, a mu się nie należało i
    dobrze o tym wiedział (a jak nie wiedział, to nieznajomość prawa szkodzi
    ;-), to z takiego tytułu przysługują podatnikowi odsetki. Dokładnie tak samo
    działa to w drugą stronę. Nie zapłacisz na czas podatku, to bulisz za to
    odsetki :)

    > Ciekawe czy złożył też korektę PIT.

    Nie ma potrzeby (MF tego nie wymaga).
    A zwrócona nadpłata VAT traktowana jest jako bieżący przychód.

    E.

  • 9. Data: 2009-06-29 10:34:54
    Od: "Emka" <e...@o...eu>

    Użytkownik "cef" <c...@i...pl> napisał

    > A jakiś konkretny przepis na to był wydany?

    Dyrektywa UE :)
    Tak się składa, że w tym akurat wypadku stety/niestety ma moc nadrzędną w
    stosunku do tego, co sobie lokalnie powymyślają nasze urzędasy z bożej
    łaski.

    E.

  • 10. Data: 2009-06-29 10:46:02
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

    > A całość jaką ma sygnaturkę?
    > Bo ja zaparkowałem sobie pisemko
    > PT3/812/4/15//CZE/09/185 i ono jest z 13 lutego br
    > adresowane wprawdzie do urzedów
    > i tam ani słowa o takim sposobie rozliczen

    http://www.mofnet.gov.pl/dokument.php?const=4&dzial=
    609&id=156494

    pozdr,

    m.w.