  • 1. Data: 2012-01-23 00:03:18
    Temat: Zakup na firme - uzytek prywatny
    Od: "MIX-NET" <hk@.pl>

    1. Zakupilem cos na firme (bo np. inaczej sie nie dalo), ale z towaru bede
    korzystal prywatnie. Czy mam obowiazek ksiegowania takiej faktury, czy moge
    ja wywalic do kosza.

    2. Zakupilem cos na firme za granica z zerowa stawka vat (bo mam
    zarejstrowany nip-eu). Uzytek bedzie prywatny. Czy musze to ksiegowac w celu
    naliczenia polskiego podatku vat, mimo ze bede korzystal z tego prywatnie?
    Co mowi prawo. Na chlopski rozum nie zaksiegowanie takiej faktury, to
    wykorzystywanie firmy (nipu-eu) do prywatniej korzysci naterialnej. Z
    drugiej strony ksiegujac taka fakture towar wchodzi mi na stan. Co potem?
    Mam go sobie samemu sprzedac? Jezeli trzeba taka fakture ksiegowac, to jakie
    sankcje groza za brak takiej faktury? No i jak niby beda wiedziec, ze takowa
    faktura miala byc? Beda kontrolowa angielska firme i krzyzowo rowniez mnie?
    Jakos nie umiem sobie tego wyobrazic.

    MIX-NET
    Marcin Zdebik
    http://www.mix-net.pl/

  • 2. Data: 2012-01-23 14:13:57
    Temat: Re: Zakup na firme - uzytek prywatny
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    MIX-NET wrote:

    > 1. Zakupilem cos na firme (bo np. inaczej sie nie dalo), ale z towaru
    > bede korzystal prywatnie. Czy mam obowiazek ksiegowania takiej
    > faktury, czy moge ja wywalic do kosza.

    Możesz zgubić itp

> [...]
    > zarejstrowany nip-eu). Uzytek bedzie prywatny. Czy musze to ksiegowac
    > w celu naliczenia polskiego podatku vat, mimo ze bede korzystal z

    Musisz naliczyć VAT.

> [...]
    > korzysci naterialnej. Z drugiej strony ksiegujac taka fakture towar
    > wchodzi mi na stan. Co potem? Mam go sobie samemu sprzedac?

    Przekazanie na potrzeby własne.

> [...]
    > faktury? No i jak niby beda wiedziec, ze takowa faktura miala byc?
    > Beda kontrolowa angielska firme i krzyzowo rowniez mnie? Jakos nie

    Słabiutka wyobraźnia. Nie musza nawet robić krzyżowej.
    Jakiś tam dostęp do danych europejskich jest - nie wiem czy do wszystkich
    i jak dokładny, ale mechanizm jest bardziej porównaczwczy.
    Czyli jeśli jakiś numer NIP jest wykazany gdzieś w deklaracji, to
    jeśli oni Cię pokażą na VAT UE, to będzie widać, że Ty ich nie ująłeś.

  • 3. Data: 2012-01-24 09:48:52
    Od: "MIX-NET" <hk@.pl>

> [...]
    > Czyli jeśli jakiś numer NIP jest wykazany gdzieś w deklaracji, to
    > jeśli oni Cię pokażą na VAT UE, to będzie widać, że Ty ich nie ująłeś.

    Czyli nie ma co kombinowac i kupowac na firme, jak ma byc uzywane do celow
    prywatnych, tym bardziej, ze VAT w wiekszosci krajow jest nizszy? Czy moze
    firma z luksemburga majaca 15% vat, doliczy mi 8% wyrownojac vat? Wyjdzie na
    to samo. Mowie teraz o zakupie prywatnym.

    MIX-NET

  • 4. Data: 2012-01-24 10:32:41
    Od: "Nixe" <n...@n...pl>

    Użytkownik "MIX-NET" <hk@.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > firma z luksemburga majaca 15% vat, doliczy mi 8% wyrownojac vat? Wyjdzie
    > na to samo. Mowie teraz o zakupie prywatnym.

    Szczerze mówiąc nie bardzo rozumiem Twój tok kombinowania :)
    Kupowałam w zeszłym roku w Niemczech pewną rzecz do biura i wzięłam na to
    fakturę.
    Identyczną rzecz kupiłam dodatkowo dla siebie, prywatnie i dostałam na to
    paragon fiskalny.
    Za obie rzeczy zapłaciłam dokładnie tą samą kwotę brutto.
    Zatem w którym miejscu osiągasz korzyść kupując coś na fakturę, ale do
    użytku prywatnego, jeśli tej faktury w ogóle nie ewidencjonujesz? A może to
    ja źle rozumuję? :)

    N.

  • 5. Data: 2012-01-24 10:41:25
    Od: "Nixe" <n...@n...pl>

> [...]
    > Czyli jeśli jakiś numer NIP jest wykazany gdzieś w deklaracji, to
    > jeśli oni Cię pokażą na VAT UE, to będzie widać, że Ty ich nie ująłeś.

    No nie ujął. I co w związku z tym?
    Jakie miałby z tego tytułu ponieść konsekwencje?

    Gorzej w drugą stronę, gdyby ujął fakturę, która de facto nie istnieje.
    Nas US sprawdza tylko w tę stronę. Czyli od czasu do czasu każą sobie
    przywieźć_fizyczne_faktury z UE w celu udowodnienia, że faktycznie takie
    zostały wystawione przez kontrahenta zagranicznego. Bo na deklaracji można
    sobie przecież dowolne bzdury powypisywać. Zapytałam się kiedyś, czy nie
    maja do licha ciężkiego jakiegoś systemu sprawdzającego bezpośrednio samego
    kontrahenta, czy faktycznie wystawił faktury, zamiast zmuszać nas do wożenia
    tych faktur. Otóż niby mają, a niby nie, ale on nie zawsze zdaje egzamin i
    wolą w ten sposób. Przypuszczam, że system ów polega na tym, że pania Basia
    Skarbowa musiałaby zadzwonić/napisać wprost do kontrahenta i dogadać się z
    nim w języku innym niż polski, a to przerasta możliwości pani Basi.

    N.

  • 6. Data: 2012-01-24 11:35:53
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Nixe wrote:

    > No nie ujął. I co w związku z tym?
    > Jakie miałby z tego tytułu ponieść konsekwencje?

    Skoro kupił bez VAT, to powinien
    naliczyć polski VAT - ma obowiązek.
    A konsekwencje takie same jak dla zwykłej
    sprzedaży nie naliczysz VAT.

  • 7. Data: 2012-01-24 11:36:57
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Nixe wrote:

> [...]
    > Zatem w którym miejscu osiągasz korzyść kupując coś na fakturę, ale do
    > użytku prywatnego, jeśli tej faktury w ogóle nie ewidencjonujesz? A

    Ale on nie płaci tyle samo. On kupuje w cenie netto
    i usiłuje ominąć kwotę podatku.

  • 8. Data: 2012-01-24 11:39:07
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    MIX-NET wrote:

    > Czyli nie ma co kombinowac i kupowac na firme, jak ma byc uzywane do
    > celow prywatnych, tym bardziej, ze VAT w wiekszosci krajow jest
    > nizszy?

    Tak właśnie będzie i ja tak bym zrobił.

    Czy moze firma z luksemburga majaca 15% vat, doliczy mi 8%
    > wyrownojac vat?

    A co ich obchodzi nasz VAT?
    Sprzedają za swoje brutto i koniec.

  • 9. Data: 2012-01-24 12:11:30
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2012-01-24, Nixe <n...@n...pl> wrote:

    [...]

    > To może inaczej - dlaczego wobec tego ja zapłaciłam tyle samo, pomimo tego,
    > że raz na fakturę, a raz na zwykły paragon? Pomyłka sprzedawcy? Na fakturze
    > stawka VAT była 0%, a kwota netto/brutto była identyczna jak kwota brutto na
    > paragonie (tu z kolei oczywiście odpowiednio niższe było netto).
    > Zresztą nie bardzo rozumiem, w jaki sposób miałoby to być inaczej sprzedane.
    > Czy jeśli na fakturę, to sprzedawca sprzeda taniej? (bo bez VAT?) Powinien
    > sprzedać taniej?

    Odpowiedź: to zależy. Zależy co, kiedy, bezpośrednio/zdalnie itp.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 10. Data: 2012-01-24 12:14:37