  • 1. Data: 2004-05-18 20:45:18
    Temat: Zerowy dochód == zerowe koszty? PIT-36
    Od: "Arkadiusz Lipiec" <a...@g...pl>

    Dostałem dzisiaj pismo z US, w którym zakwestionowano moje zeznanie PIT-36 za
    ubiegły rok. Do grudnia wszystkie wyliczenia były w porządku, w grudniu
    założyłem własną DG, jednak nie wystawiłem żadnej faktury (pełna księgowość).
    Było kilkaset złotych kosztów które ująłem w zeznaniu rocznym jako KUP. W pole
    dochód z pozarolniczej działalności wpisałem zgodnie z prawdą wartość 0.

    No i tu zaczęły się schody. Pisemko z US kwestionuje właśnie koszty z DG, z
    uwagi na to, że dochód wyniósł zero (czyli nie było...). Stąd rodzi się moje
    pytanie:

    - czy US ma prawo twierdzić, że nie może uwzględnić KUP bo dochód za zeszły
    rok był 0 (ale przecież do cholery działalność była założona w grudniu to co -
    od razu muszę generować dochód)? Mam wszystkie dokumenty potwierdzające koszty
    i prawidłowo rozliczoną KPiR za 2003 r. (mały podatnik, remanent, kilometrówkę
    itd.). Osobiście nie byłem w US bo byłaby awantura (kilkaset złotych piechotą
    nie chodzi - niestety biurwa nie podała podstawy prawnej swojej decyzji więc
    będę się kłócił chociaż o to.

    - Z moich dociekań wynika, że zgodnie z obowiązującą ustawą o podatku doch/od
    osób fizycznych art. 24 punkt 2, przychód z działalności = dochód - koszty.
    Nie ma do rzeczy nic czy dochód był 0 czy 100000. Skutki prawne są takie, że
    jak są Koszty to należy mi się zwrot podatku (właśnie o to chodzi w tym
    pisemku - bo US nie chce zwrócić niczego)

    Zaznaczam, że DG była założona z pełną świadomością, staram się składać
    wszelkie deklaracje w terminie i płacić podatki i inne ZUS-y (dopóki nie
    podwyższą - to wtedy niestety zamykam działalność jak wielu moich znajomych),
    ale to mnie po prostu wkurzyło. Czy US ma jakieś podstawy prawne aby sobie ot
    tak odmówić zwrotu podatku? Jaka to może być podstawa? Nie mam ochoty
    podarować naszemu kochanemu skarbowi państwa tych kilkuset zł. Dla mnie to
    dużo, a oni to po prostu przejedzą...

  • 2. Data: 2004-05-18 22:28:29
    Temat: Re: Zerowy dochód == zerowe koszty? PIT-36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 18 May 2004, Arkadiusz Lipiec wrote:
    [...]
> [...]
    >+ jak są Koszty to należy mi się zwrot podatku (właśnie o to chodzi w tym
    >+ pisemku - bo US nie chce zwrócić niczego)

    No to sorry.
    Chyba źle wyłożyłeś stanowisko USu: sprawy są DWIE i ODDZIELNE.
    Jedno to uznanie za koszt.
    Warunkiem jest poniesienie kosztu "w celu uzyskania przychodu".
    Sądzę że już przejrzałeś to i owo - jak nie to szukaj "uprawdopodobnić",
    "prawdopodobne" i pochodnych - jeśli wydatki MIAŁY SZANSE (realne)
    przynieść dochód, mało - jak do PRZYNIOSŁY (np. rok później) to
    nie sądzę żeby dało się utrzymać zarzuty.

    Ale ty NAJWYRAŹNIEJ obciążyłeś kosztami z DG przychody *z pracy* !
    A *tego* - to już robić NIE WOLNO !
    Każdy rodzaj DOCHODU rozlicza się ODDZIELNIE, czyli ODDZIELNIE
    liczy różnicą "przychód minus koszt", i z wszystkich tych przychodów
    z których był DOCHÓD płaci się podatek !
    Straty TEŻ się wykazuje, ale NIC się z nimi w danym roku nie robi: jak
    w 2003 miałeś stratę w DG, to w 2004, 2005,...2008 może je "topić"
    (ale stopniowo, max połowę w roku !) w koszty.

    Wygląda na to, że:

    >+ ale to mnie po prostu wkurzyło.

    ...niesłusznie.

    >+ Czy US ma jakieś podstawy prawne aby sobie ot
    >+ tak odmówić zwrotu podatku?

    Powiem ci coś innego:
    - piszesz: "(pełna księgowość)" NA PEWNO prowadzisz PK ?
    *SAM* ??
    Bo jak nie sam to napisałbyś "a księgowa mi na to powiedziała..." !
    - niezbyt jasno (jak dla mnie) objaśniasz *czego* przyczepił się
    US: raz piszesz że "zaliczenia w koszt" (słownie: "kwestionuje
    właśnie koszty z DG" a drugi raz "należy mi się zwrot podatku"
    co NIE MOŻE mieć związku ze stratą, a JEDYNIE z próbą odliczenia
    straty z DG od innych dochodów, IMO. A "uznanie za koszt"
    oraz "prawo odliczenia straty" to dwie RÓŻNE rzeczy !

    Biorąc to powyżej pod uwagę, spytam dyskretnie: a pokazałeś swoje
    "papiery" jakiemuś doradzcy podatkowemu ?
    Sugeruję że ja co nieco poczytałem "na początek" (w tym zwyczajowe
    3000++ postów z grupy) a i tak pani z biura zaskoczyła mnie na
    pierwszej stronie KPiR...

    >+ Jaka to może być podstawa?

    Sądzę że już wiesz :]
    Przeczytaj art. 8 ustawy !

    >+ Nie mam ochoty
    >+ podarować naszemu kochanemu skarbowi państwa tych kilkuset zł. Dla mnie to
    >+ dużo, a oni to po prostu przejedzą...

    Żeby przejedli... na zdrowie... ale "przedzwonią" ;>

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 3. Data: 2004-05-18 23:07:49
    Od: "Arkadiusz Lipiec" <a...@g...pl>

    > No to sorry.
    > Chyba źle wyłożyłeś stanowisko USu: sprawy są DWIE i ODDZIELNE.
    > Jedno to uznanie za koszt.

    To nie podlega wątpliwości. KUP zgodnie z wszelkimi znakami na niebie i ziemi
    i ustawą....

    > Warunkiem jest poniesienie kosztu "w celu uzyskania przychodu".

    Ok.

    > Ale ty NAJWYRAŹNIEJ obciążyłeś kosztami z DG przychody *z pracy* !
    > A *tego* - to już robić NIE WOLNO !

    Było w osobnej rubryce PIT-36. Przychody z pozarolniczej działalności. Wydaje
    mi się, że to nie jest koszt z pracy...

    > Każdy rodzaj DOCHODU rozlicza się ODDZIELNIE, czyli ODDZIELNIE
    > liczy różnicą "przychód minus koszt", i z wszystkich tych przychodów
    > z których był DOCHÓD płaci się podatek !

    To wiem.

    > Straty TEŻ się wykazuje, ale NIC się z nimi w danym roku nie robi: jak
    > w 2003 miałeś stratę w DG, to w 2004, 2005,...2008 może je "topić"
    > (ale stopniowo, max połowę w roku !) w koszty.

    Dzięki, teraz już wiem o co urzędnice chodziło. Nie mogę od tak sobie od
    przychodu z innych źródeł odjąć koszty i stwierdzić, że to obniża podstawę
    opodatkowania - mam rację?

    > Powiem ci coś innego:
    > - piszesz: "(pełna księgowość)" NA PEWNO prowadzisz PK ?
    > *SAM* ??

    Tak, niestety. Inaczej po co bym się wgryzał w podatki? Warto znać prawo (jak
    mówią starożytni górale - nieznajomość prawa szkodzi)

    > właśnie koszty z DG" a drugi raz "należy mi się zwrot podatku"

    No bo jeśli obniżam podstawę opodatkowania tym kosztem... to wychodzi zwrot....

    > co NIE MOŻE mieć związku ze stratą, a JEDYNIE z próbą odliczenia
    > straty z DG od innych dochodów, IMO. A "uznanie za koszt"
    > oraz "prawo odliczenia straty" to dwie RÓŻNE rzeczy !

    Dzięki. Mea culpa.

    > Biorąc to powyżej pod uwagę, spytam dyskretnie: a pokazałeś swoje
    > "papiery" jakiemuś doradzcy podatkowemu ?

    Prawdę mówiąc nie. Ale mam w rodzinie księgową :)

    > Żeby przejedli... na zdrowie... ale "przedzwonią" ;>

    Niestety - i nawet nie ma jak z tym walczyć. Tak już się człowiek przyzwyczaił
    do samowolki urzędniczej, że od razu się nóż w kieszeni otwiera na wszelkie
    "domniemane" niesprawiedliwości.

    Pozdrowienia i jeszcze raz dzięki...
    Aluś

  • 4. Data: 2004-05-19 06:05:55
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik "Arkadiusz Lipiec" <a...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:c8e504$4km$1@inews.gazeta.pl...

    > Tak, niestety. Inaczej po co bym się wgryzał w podatki? Warto znać prawo
    (jak
    > mówią starożytni górale - nieznajomość prawa szkodzi)

    Pewnie pani w US nie podobało się,
    że prowadzisz KPiR a nie KH :-)

  • 5. Data: 2004-05-19 06:31:28
    Od: KrzysiekPP <k...@o...pl>

    > Było kilkaset złotych kosztów które uj?łem w zeznaniu rocznym jako KUP. W pole
    > dochód z pozarolniczej działalno?ci wpisałem zgodnie z prawd? warto?ć 0.

    To w Bilgoraju ? ;-)

  • 6. Data: 2004-05-19 08:54:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]
    >+ Było w osobnej rubryce PIT-36. Przychody z pozarolniczej działalności. Wydaje
    >+ mi się, że to nie jest koszt z pracy...

    Oczywiście. I pic polega na tym że wykazuje się tam tylko przychody
    które przyniosły dochody :)

    [...]
    >+ Dzięki, teraz już wiem o co urzędnice chodziło. Nie mogę od tak sobie od
    >+ przychodu z innych źródeł odjąć koszty i stwierdzić, że to obniża podstawę
    >+ opodatkowania - mam rację?

    Dokładnie tak.

> [...]
    >+ Tak, niestety. Inaczej po co bym się wgryzał w podatki? Warto znać prawo (jak
    >+ mówią starożytni górale - nieznajomość prawa szkodzi)

    Mi chodziło o PK. Niczym dziwnym nie jest samodzielne prowadzenie KPiR,
    ale prowadzenie "podwójnej księgowości" (rachunkowej osobno i podatkowej
    osobno) to IMHO jest horror, którym można się zajmować o ile nie
    zajmujesz się czym innym. Krótko mówiąc, jeśli nie znasz zasad rozliczania
    strat i *rzeczywiście* prowadzisz PK - to chyba nie ja jeden z grupowiczów
    postawię na marny koniec twój :] (jako przedsiębiorcy).

    Jestem NIEMAL przekonany, że nie wiesz co piszesz i że NIE prowadzisz
    PK. Powiedz mi kiedy uznajesz za koszt zakup towarów handlowych a będziemy
    mądrzejsi :) (na PK taki zakup jest kosztem dopiero w momencie
    sprzedaży).
    Powiedz jeszcze kiedy zgłaszałeś do US zamiar prowadzenia ksiąg
    handlowych ?

    [...]
    >+ > Biorąc to powyżej pod uwagę, spytam dyskretnie: a pokazałeś swoje
    >+ > "papiery" jakiemuś doradzcy podatkowemu ?
    >+
    >+ Prawdę mówiąc nie. Ale mam w rodzinie księgową :)

    Ostrożnie, nie dlatego żebym sugerował że "się nie zna".
    Jest wysoce prawdopodobne że ma do czynienia z pełną księgowością
    właśnie i jeśli moje podejrzenia co do tego co ty prowadzisz są
    słuszne są prawdziwe... to będą różnice :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 7. Data: 2004-05-19 13:57:24
    Od: "Arkadiusz Lipiec" <a...@g...pl>

    > to chyba nie ja jeden z grupowiczów
    > postawię na marny koniec twój :] (jako przedsiębiorcy).

    Dzięki za wyrazy wsparcia...

> [...]
    > PK. Powiedz mi kiedy uznajesz za koszt zakup towarów handlowych a będziemy
    > mądrzejsi :) (na PK taki zakup jest kosztem dopiero w momencie

    Nie prowadzę zakupu towarów handlowych - (firma usługowa). Co nie przeszkadza
    mi mieć KUP, jeśli chcesz wiedzieć. Także w EŚT nie mam w tej chwili nic co
    by przekraczało ustawowe 3500, także nie amortyzuję niczego...
    Po raz kolejny dziękuję za niewiarę w to co ktoś mówi.

    > Powiedz jeszcze kiedy zgłaszałeś do US zamiar prowadzenia ksiąg
    > handlowych ?

    W momencie rejestracji. Przy składaniu deklaracji VAT-R. Metoda kasowa, MP.

    Aluś

  • 8. Data: 2004-05-19 13:57:48
    Od: "Arkadiusz Lipiec" <a...@g...pl>

  • 9. Data: 2004-05-19 13:59:45
    Od: "Arkadiusz Lipiec" <a...@g...pl>

    > To w Bilgoraju ? ;-)

    Uhm.. Ale się stamtąd powoli wynoszę ze wszystkimi papierami. Już mi na ZUS-
    ie nieźle "pomogli", że aż musiałem odkręcać to w Warszawie...

    Aluś

  • 10. Data: 2004-05-19 14:50:42
    Od: KrzysiekPP <k...@o...pl>

    > Uhm.. Ale się stamt?d powoli wynoszę ze wszystkimi papierami. Już mi na ZUS-
    > ie nieĽle "pomogli", że aż musiałem odkręcać to w Warszawie...

    Ja niedlugo tez ... odbior domu mam, ale jak sobie pomysle ...
    3 tablice rejestracyjne, dwa dowody rejestracyjne, prawo jazdy, dowod
    osobisty, banki, urzedy, energetyka ... z 500 zl jak nic.