  • 1. Data: 2008-12-29 13:04:56
    Temat: Zlecenia <200zł ryczałtem??
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    http://www.rp.pl/artykul/158126,240570_Male_zlecenia
    _opodatkowane_ryczaltem__.html

    Ktoś wie który to przepis i czy obowiązywał w 2006/7/8 ?

    Jeśli dobrze rozumiem artykuł w takich przypadkach nie stosuje się
    KUP 20% (i 50%?), ale nie napisali skąd to wynika,

    Miałem kilku takich podwykonawców i normalnie prosiłem o rachunek
    z naliczonym KUP - nie wiem czy odkręcać czy to dopiero od 2009 obowiązuje.

    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 2. Data: 2008-12-29 13:13:36
    Temat: Re: Zlecenia <200zł ryczałtem??
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 29-12-2008 o 14:04:56 Tomek <t...@o...pl> napisał(a):

    > http://www.rp.pl/artykul/158126,240570_Male_zlecenia
    _opodatkowane_ryczaltem__.html

    > Ktoś wie który to przepis i czy obowiązywał w 2006/7/8 ?

    Ok, mam, dopiero na ISIPie znalazłem:

    Art. 30.1.5a) z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 lub 5-9, jeżeli suma
    należności
    określonych w umowie lub w umowach zawartych z osobą niebędącą
    pracownikiem płatnika z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie
    od tego samego płatnika kwoty 200 zł - w wysokości 18% przychodu,

    Czyli jeśli będzie 200zł, to nie obowiązuje 20% KUP, a jak 201, to z 20%
    KUP.
    Ktoś wie kto to wymyślił i po co?

    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 3. Data: 2008-12-29 23:46:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 29 Dec 2008, Tomek wrote:

    _opodatkowane_ryczaltem__.html

    > Ok, mam, dopiero na ISIPie znalazłem:

    Na gofinie też jest.
    Tam są obie wersje ustawy - "na dziś" i "na nowy rok".

    Nie obowiązywał ostatnio :), ale był poprzednio (nie pamiętam czy
    akurat do 2005, niemniej był).

> [...]
    > od tego samego płatnika kwoty 200 zł w wysokości 18% przychodu,
    >
    > Czyli jeśli będzie 200zł, to nie obowiązuje 20% KUP,

    Hm... napisali "przychodów".

    > Ktoś wie kto to wymyślił i po co?

    Nie wiem, może p.Palikot wie...?
    Przecież to bez sensu - gość wyda połowę na bilety a nie może policzyć KUP.

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2008-12-30 07:54:33
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 30-12-2008 o 00:46:08 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

    > Na gofinie też jest.
    > Tam są obie wersje ustawy - "na dziś" i "na nowy rok".
    > http://www.przepisy.gofin.pl/5,36,28354,7.html

    Aha, ok,

    > Nie wiem, może p.Palikot wie...?
    > Przecież to bez sensu - gość wyda połowę na bilety a nie może policzyć
    > KUP.

    Do tego ja jako płatnik muszę pilnować kolejnego wyjątku.
    Od tych nowelizacji dostałem już mętliku, za dużo chaotycznych
    zmian na raz. Zauważyłeś że w 2008 r. 7 razy nowelizowali updofa?
    Kociokwiku można dostać. Dobrze że VATu tak nie uprzyjaźniają.

    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 5. Data: 2008-12-30 09:08:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 30 Dec 2008, Tomek wrote:

    > Zauważyłeś że w 2008 r. 7 razy nowelizowali updofa?

    Zauważyłem :(, gofin oznacza kolejne aktualizacje.
    Do takiego celu polecam - tylko linki mają "numeryczne", co nie pozwala
    łatwo odnaleźć starych odwołań w historii (jak np. na
    prawo-nieruchomości).

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2009-01-02 19:09:15
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Zagwozdka: jak teraz pobierać ten podatek??

    1/2/2009 wypłacam 150zł z opcją że do końca miesiąca
    może jeszcze drugie 150zł wypłacę. Jeśli pobiorę podatek
    ryczałtem i wypłacę potem te drugie 150zl, to będzie
    do korekty pierwszy rachunek i trzeba będzie gościowi dopłacić
    18% z nieuwzględnionego wcześniej KUP.

    Czy czegoś nie widzę czy naprawdę komuś się nudziło ??

    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 7. Data: 2009-01-02 19:44:13
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-01-02, Tomek <t...@o...pl> wrote:
> [...]
    > 18% z nieuwzględnionego wcześniej KUP.
    >
    > Czy czegoś nie widzę czy naprawdę komuś się nudziło ??

    A ja sobie patrzę do ustawy:

    ------------
    Art. 22

    [...]

    9. Koszty uzyskania niektórych przychodów określa się:

    [...]

    4) z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4, 6 i 8 - w wysokości 20%
    uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu
    pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na
    ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o
    których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), których podstawę wymiaru
    stanowi ten przychód, [...]

    10. Jeżeli podatnik udowodni, że koszty uzyskania przychodów były wyższe
    niż wynikające z zastosowania normy procentowej określonej w ust. 9 pkt
    1-4, koszty uzyskania przyjmuje się w wysokości kosztów faktycznie
    poniesionych.
    -------------

    No ale żeby mieć zrozumienie co mówi art. 13, to skaczemy:

    -------------
    Art. 13. Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której
    mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się:

    [...]

    8) przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub
    umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

    a) osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej
    i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej
    niemającej osobowości prawnej,
    b) właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są
    wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo
    administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla
    potrzeb związanych z tą nieruchomością

    - z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w
    ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności
    gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9,
    -------------

    Ja tu limitów 200 zł NIE WIDZĘ, ale sam powinieneś sprawdzić u żródła.
    Ja sobie tylko luźno dyskutuję, mogę pobredzać. ;)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 8. Data: 2009-01-02 20:07:13
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 02-01-2009 o 20:44:13 Wojciech Bancer <p...@p...pl> napisał(a):

    > Ja tu limitów 200 zł NIE WIDZĘ, ale sam powinieneś sprawdzić u żródła.
    > Ja sobie tylko luźno dyskutuję, mogę pobredzać. ;)

    Mowa o art. 30.1.5a obowiązującym od 1/1/2009

    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 9. Data: 2009-01-02 20:34:13
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-01-02, Tomek <t...@o...pl> wrote:

    [...]

    > Mowa o art. 30.1.5a obowiązującym od 1/1/2009

    Auć. Też w zeszłym roku miałem wykonawcę do kwoty ryczałtu.
    Dobrze wiedzieć, że to się zmieniło.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 10. Data: 2009-01-02 20:38:31
    Od: "Nikiel ;)" <n...@O...poczta.fm>

    Gotfryd Smolik news pisze:
    > Nie wiem, może p.Palikot wie...?
    > Przecież to bez sensu - gość wyda połowę na bilety a nie może policzyć
    > KUP.

    Kup to pikuś, a co z podwójnym opodatkowaniem? Nie można odliczyć
    zapłaconych od tych 199,99 zł składek zus, a to już imo podwójne
    opodatkowanie (chociaż odroczone w czasie), a to chyba sprzeczne z
    jakimiś unijnymi dyrektywami (albo ze zdrowym rozsądkiem).

    Pozdrawiam
    {wysfvhobtdanquaojuedy}[kROT11k]

    Nikiel ;-)

    --