  • 1. Data: 2015-01-20 10:39:45
    Temat: Zmiana formy opodatkowania po 20 stycznia
    Od: j...@g...com

    Mam jeszcze czas do dzisiaj na zmianą formy opodatkowania z podatku dochodowego
    liniowego na ryczałt, ale nie mam pewności czy będzie to zgodne z z prawem, ponieważ
    za kilka dni (około 22-23 stycznia) przyjdzie mi przelew za sprzedaż, która należy
    rozliczyć wg. podatku dochodowego (liniowego). Więc jeżeli dzisiaj zmieniłbym formę
    opodatkowania na ryczałt, to czy ten ryczałt zacznie obowiązywać już od dzisiaj, czy
    dopiero od 1 lutego? Bo jeżeli od dzisiaj to pewnie nie powinienem zmieniać formy
    opodatkowania zważywszy na ten przelew?

    Wobec tego, czy są jakieś inne sposoby zmiany formy opodatkowania po 20 stycznia?

    "Zamknąć firmę i otworzyć ją na nowo?

    Przedsiębiorca, który zamyka firmę, dokonuje jej wyrejestrowania a następnie otwiera
    nową ponownie wybiera formę opodatkowania dla nowo utworzonej działalności. Taką
    możliwość potwierdza również interpretacja organu podatkowego
    (IPPB1/415-292/11-4/JB). Do takich działań należy jednak podejść ostrożnie by nie
    spotkać się z zarzutem obejścia prawa podatkowego. Może za tym przemawiać np. zmiana
    profilu prowadzonego biznesu. Nie należy zatem traktować możliwości zakończenia i
    rozpoczęcia na nowo prowadzonej działalności gospodarczej jako standardowego sposobu
    na zmianę formy opodatkowania."

    http://www.pit.pl/aktualnosci-podatkowe/2411-zmiana-
    formy-opodatkowania-pit-jest-mozliwa-10814/

    U mnie właśnie zmienia się profil prowadzonego biznesu. Rozumiem, że mogę więc np.
    zamknąć działalność 31 stycznia i tego samego dnia ją otworzyć z taką samą nazwą?
    Czy są jakieś inne rozwiązania, które pozwalają na zmianę formy opodatkowania po 20
    stycznia? Nie wiem, może zmiana właściciela, czy coś w tym stylu?

  • 2. Data: 2015-01-20 11:48:50
    Temat: Re: Zmiana formy opodatkowania po 20 stycznia
    Od: j...@g...com

    Wszystkie usługi, które będę wykonywał w 2015 roku nie są wyłączone z ryczałtu, ale
    ten jeden przelew o którym mowa jest za usługę wykonaną z 2014 roku (rachunek
    wystawię w styczniu 2015 roku w dniu gdy przelew przyjdzie mi na konto bankowe
    firmy), która jest na pewno wyłączona z ryczałtu - czy wobec tego mogę być na
    ryczałcie w 2015 roku?

  • 3. Data: 2015-01-20 15:53:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 20 Jan 2015, j...@g...com wrote:

> [...]
    > ale ten jeden przelew o którym mowa jest za usługę wykonaną z 2014 roku
    > (rachunek wystawię w styczniu 2015 roku w dniu gdy przelew przyjdzie mi

    Wyjaśnisz napierw, na jakiej podstawie JEDNOCZEŚNIE twierdzisz, że:
    - usługa jest wykonana w 2014
    - kwity wystawisz dopiero w 2015?

    Uwaga: pytam o "wykonanie prawne" ;) tej usługi.
    Bo oczywiście umowa może przewidywać, że usługa jest wykonana
    np. po potwierdzeniu protokołem odbioru i do tego nie mam uwag.

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2015-01-24 13:41:17
    Od: j...@g...com

    W dniu wtorek, 20 stycznia 2015 16:06:42 UTC+1 użytkownik Gotfryd Smolik news
    napisał:

> [...]
    > Bo oczywiście umowa może przewidywać, że usługa jest wykonana
    > np. po potwierdzeniu protokołem odbioru i do tego nie mam uwag.

    Usługa o której mowa, to sprzedaży powierzchni reklamowej na stronie www (reklamy
    Google AdSense). Rozliczałem się z tego zawsze w ten sposób, że za przychody
    osiągnięte z tych reklam w danym miesiącu otrzymywałem płatność przelewem za ten
    miesiąc około 24 dnia następnego miesiąca i zawsze w dniu otrzymania tego przelewu
    wystawiałem fakturę dla firmy Google. Czyli przykładowo:

    Przychód z reklam za 1-31 października: przelew przychodzi 24 listopada, fakturę
    wystawiam 24 listopada
    Przychód z reklam za 1-30 listopada: przelew przychodzi 24 grudnia, fakturę wystawiam
    25 grudnia
    Przychód z reklam za 1-31 grudnia: przelew przychodzi 24 stycznia, fakturę wystawiam
    24 stycznia

    Nie jestem więc pewny kiedy można uznać prawne wykonanie usługi - być może będzie to
    ostatni dzień każdego miesiąca, a może wykonanie usługi wciąż trwa (wszak nadal mam
    reklamy na stronie i nadal osiągam z tego tytułu przychody)? :)

    Jeżeli za wykonanie usługi uznać by jednak ostatni dzień miesiąca, to czy popełniałem
    błąd nie wystawiając faktury ostatniego dnia miesiąca, tylko 24 dnia następnego
    miesiąca?

  • 5. Data: 2015-01-24 14:39:19
    Od: j...@g...com

    > Przychód z reklam za 1-30 listopada: przelew przychodzi 24 grudnia, fakturę
    wystawiam 25 grudnia

    *Poprawka - oczywiście powinienem napisać:
    Przychód z reklam za 1-30 listopada: przelew przychodzi 24 grudnia, fakturę wystawiam
    24 grudnia

  • 6. Data: 2015-01-24 19:15:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 24 Jan 2015, j...@g...com wrote:

    > *Poprawka - oczywiście powinienem napisać:
    > Przychód z reklam za 1-30 listopada: przelew przychodzi 24 grudnia, fakturę
    wystawiam 24 grudnia

    Co do zasady przychody z DG są memoriałowe - liczą się za okres, za który
    powstała należność, a nie za okres w którym pojawiła się zapłata.
    Masz gdzieś w przepisach wyjątek na Twoje świadczenie?
    BTW:
    To NIE przeszkadza, aby np. ustalić że okres umowny kończy się 1. dnia
    każdego miesiąca :) (tym samym usługa od 2.X do 1.XI będzie podpadała
    pod "papierki" 20.XII), niemniej "ostatniego dnia" okresu.

    Ważniejsze cytaty (przeczytaj całość):

    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,700,60
    021,20150104,art-10-20a-zrodla-przychodow.html
    +++
    Art. 14.
    1. Za przychód z działalnoœci, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3,
    uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane
    [...]
    1c. Za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1, uważa się,
    z zastrzeżeniem ust. 1e i 1h-1j, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa
    majštkowego lub wykonania usługi, albo częœciowego wykonania usługi,
    nie póŸniej niż dzień:
    1) wystawienia faktury albo
    2) uregulowania należnoœci.
    [...]
    1e. Jeżeli strony ustalš, że usługa jest rozliczana w okresach
    rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni
    dzień okresu rozliczeniowego okreœlonego w umowie lub na wystawionej
    fakturze, nie rzadziej niż raz w roku.
    ---

    pzdr, Gotfryd