  • 1. Data: 2008-04-23 08:55:30
    Temat: Znów ulga odsetkowa-jak to wyliczyć??Zakup od dewelopera.
    Od: toyara <t...@g...pl>

    Witam.

    Wydawało mi się, że z ulgą sobie poradzę ale ani ja ani znajomi nie
    wiedzą jak ją ugryźć.

    Po kolei:
    -w 2006 roku podpisałam umowę kredytową (czyli na ulgę się załapałam:)
    -w 2007 roku podpisanie aktu końcowego
    -odsetki odliczam dopiero teraz, to też rozumiem

    Niemniej jednak (i tu wątpliwości):
    -faktura od dewelopera opiewa na kwotę 450tys. (z czego dom to 300tys.
    a działka 150tys.)
    -kredyt wzięłam na 620tys. (z czego do ręki wzięłam jedynie 600tys.,
    reszta to koszty dodatkowe), różnica w fakturze od dewelopera a kwocie
    kredytu wynika z tego, że resztę wzięłam na wykończenie domu
    -bank wyliczył mi odsetki zapłacone przez ten okres (od początku do
    końca 2007 roku) ale odsetki są od całości kwoty (od 620tys)

    Jak to ugryźć???

    Wiem, że trzyma mnie próg odsetkowy. Niemniej jednak jak to policzyć??

    Z góry dziękuję:)

  • 2. Data: 2008-04-23 18:09:12
    Od: Wwieslaw <u...@o...pl>

    toyara wrote:
> [...]
    >
    > Jak to ugryźć???
    >
    > Wiem, że trzyma mnie próg odsetkowy. Niemniej jednak jak to policzyć??

    Wiem jak ja to policzylem, ale nie gwarantuje ze metoda jest prawidlowa.
    Robimy sobie arkusz kalkulacyjny.

    Po pierwsze liczymy kwote od ktorej nam przysluge ulga odsetkowa -
    wartosc domu, bez gruntu + koszt aktu notarialnego. Byc moze sa jakies
    limity, ale ja kupowalem za czasow kiedy ceny byly dosc normalne, wiec
    nie wiem :)

    Oznaczmy ta kwote przez A.

    Teraz rozpisujemy w kolumnie B jak nam bank wyplacal kapital, miesiac po
    miesiacu, w kolumnie C sumujemy go narastajaco, w kolumnie D piszemy
    zaplacone odsetki za poprzedni okres a w kolumnie E liczymy wspolczynnik
    ulgowosci :)
    W kolumnie F odsetki do odliczenia
    E=100% jezeli C<A, w przeciwnym wypadku A/C
    F=D*E

    Przyklad

    A=450000

    01.01.06 transza 100 000 suma 100 000 odsetki 0000.00 wsp_ulg 100%
    01.02.06 transza 0 suma 100 000 odsetki 0400.00 wsp_ulg 100% F=400
    01.10.06 transza 100 000 suma 500 000 odsetki 0400.00 wsp_ul 90% F=400

    UWAGA! Kapital dopiero od tego okresu przekracza wartosc domu, wiec
    bierzemy wsp_ulg za poprzedni okres. F=D*E[-1] bedzie poprawniej

    01.11.06 transza 0 suma 500 000 odsetki 2000.00 wsp_ulg 90% F=1800
    01.12.06 transza 100 000 suma 600 000 odsetki 2000.00 wsp_ulg 75% F=1800
    01.01.07 transza 0 suma 600 000 odsetki 2400.00 wsp_ulg 75% F=1800
    i tak dalej i tak dalej

    Pozniej w miare splat kapitalu, suma kapitalu bedzie sie zmniejszac.
    Tutaj sa dwie szkoly.
    Jedna mowi ze zafiksowany wspolczynnik kapitalu po wyplaceniu calego
    kredytu zapamietujemy na 20 lat.
    Druga mowi, ze jak kapital maleje, tak aktualizujemy (zwiekszamy)
    wspolczynnik.

    Bardziej podoba mi sie druga :)

    Arkusz nie bedzie taki ladny, rowny, bo bank zmienia co chwile %, raty
    odsetkowe zmieniaja wysokosc, franki tez... Ale ogolna koncepcja chyba OK

    Wieslaw

  • 3. Data: 2008-04-27 05:33:54
    Od: toyara <t...@g...pl>

    Wow:)))
    Jestem pod wrażeniem rozliczeń. To pierwsze "rozsądne" wytłumaczenie,
    dlaczego akurat tak mam tą ulgę wyliczyć.
    Pytam różnych osób, nawet te rozliczające PIT same gubią się w tej
    uldze.

    Dziękuję za pomoc:))