  • 1. Data: 2009-06-26 16:50:13
    Temat: Jak wpisać w koszty wczesniej zakupione auto ?
    Od: "Jacek" <nie@podaję.email_przez_spam>

    W grudniu 2008r. zakupiłem auto za kwotę 26 tys. zł. Cena była bardzo
    okazyjna ze względu na urwane lusteko i pospiech sprzedającego (potrzebował
    pieniędzy). Oczywiście w US zapłaciłem podatek od wzbogacenia od kwoty 40
    tys. zł, ubezpieczyciel przy zakupie polisy AC również wycenił samochód na
    40 tys. Obecnie w związku z kursem Euro i wysoką akcyzą wartośc tego auta na
    rynku wacha się w okolicy 50 tys. zł.
    Prowadzę sklep i swiadczę usługi z zakresu informatyki i często wykorzystuję
    auto do działalności.
    Kontakt z księgowym bedę miał dopiero za tydzień, a ciekawi mnie czy teraz,
    pół roku od zakupu moge wciągnąć jeszcze autko w koszty i amortyzować oraz
    pobierać faktury na paliwo, części i naprawy ?
    Jeśli tak, to jaką kwotę wartości auta powinienem wpisać, może być w/g
    Eurotaxu ?
    Czy mógłbym też zaksięgować w koszty ubezpieczenie, które wykupiłem po
    zakupie w grudniu 2008r ?

    Pozdrawiam
    Jacek

    4192 (20090626) __________

  • 2. Data: 2009-06-26 21:40:34
    Temat: Re: Jak wpisać w koszty wczesniej zakupione auto ?
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Jun 26, 6:50 pm, "Jacek" <nie@podaję.email_przez_spam> wrote:

    > Kontakt z księgowym bedę miał dopiero za tydzień, a ciekawi mnie czy teraz,
    > pół roku od zakupu moge wciągnąć jeszcze autko w koszty i amortyzować oraz
    > pobierać faktury na paliwo, części i naprawy ?

    możesz

    > Jeśli tak, to jaką kwotę wartości auta powinienem wpisać, może być w/g
    > Eurotaxu ?

    nie. Cena zakupu.Ale to działa też w drugą stronę (jeśli cena obecna
    jest niższa niż zakupu).

    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 3. Data: 2009-06-27 08:56:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 26 Jun 2009, Jacek wrote:

> [...]
    > 40 tys. Obecnie w związku z kursem Euro i wysoką akcyzą wartośc tego auta na
    [...]
    > pół roku od zakupu moge wciągnąć jeszcze autko w koszty i amortyzować oraz
    > pobierać faktury na paliwo, części i naprawy ?

    Jakoś nie widać przeszkód :)

    > Jeśli tak, to jaką kwotę wartości auta powinienem wpisać, może być w/g
    > Eurotaxu ?

    Moim zdaniem - nie.
    Byli tu szpece twierdzący, że właśnie tak zrobili, że im księgowi
    powiedzieli że można i tak dalej.

    Ale przepis jest prosty:
    +++
    8. Jeżeli nie można ustalić ceny nabycia
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    œrodków trwałych lub ich częœci nabytych przez podatników przed dniem
    założenia ewidencji lub sporzšdzenia wykazu, o których mowa w art. 22n,
    wartoœć poczštkowš tych œrodków przyjmuje się w wysokoœci wynikajšcej z wyceny
    ---

    IMO owa niemożność musi być "obiektywna" - tj. nie można powiedzieć, że
    zgubiłem umowę i nie pamiętam :> (można iść do US i sprawdzić co
    było zadeklarowane dla PCC)
    Skoro auto kupiono za 40.000 a nie za 50.000 to ma WP 40.000 zł
    (plus lusterko! ;))

    > Czy mógłbym też zaksięgować w koszty ubezpieczenie, które wykupiłem po
    > zakupie w grudniu 2008r ?

    Tu się nie wypowiem - być może "częsciowo".
    Ale naprawę lusterka, które obniżało wartość pojazdu, to na pewno
    w całych 100% :P

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2009-06-27 09:32:26
    Od: "Jacek" <nie@podaję.email_przez_spam>

    Dziękuję za odpowiedzi, sporo mi wyjaśniły.
    Czyli pomimo, że obecna wartośc auta to 50 tys, to w koszty mogę je wziąć
    jedynie do wartości z umowy - czyli 26 tys ?
    Jeśli będę za jakiś czas sprzedawał auto, np. za rok to jeśli Euro nie
    spadnie to i tak cena będzie wyższa niż 26 tys - czy to nie spowoduje
    dodatkowych problemów i nie będę musiał płacic podatku od wzbogacenia
    (przecież sprzedam drożej).

    Pozdrawiam
    Jacek

    4193 (20090626) __________

  • 5. Data: 2009-06-27 15:16:25
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Sat, 27 Jun 2009 11:32:26 +0200, Jacek napisał(a):

    > Je?li bede za jaki? czas sprzedawa? auto, np. za
    > rok to je?li Euro nie spadnie to i tak cena bedzie wy?sza ni? 26 tys -
    > czy to nie spowoduje dodatkowych problemów i nie bede musia? p?acic
    > podatku od wzbogacenia (przecie? sprzedam dro?ej).

    To nie będzie podatek od wzbogacenia. Do dochodów firmy doliczysz całą
    cenę sprzedaży, a do kosztów tę część ceny zakupu, której nie zdążysz
    zamortyzować.

  • 6. Data: 2009-06-28 06:24:39
    Od: Artur <s...@r...pbz>

    Dnia Fri, 26 Jun 2009 18:50:13 +0200, Jacek napisał(a):

    > Oczywiście w US zapłaciłem podatek od wzbogacenia od kwoty 40 tys. zł,

    To nie jest podatek od wzbogacenie ;)
    Generalnie to po zakupie auta stałeś się lżejszy o te 26k ;)

    --
    AMD Phenom II X4 940 Black Edition 3000@3650MHz || Gigabyte GA-MA790GP-DS4H
    ATI Radeon HD3300 (DirectX10) 128MB DDR3 1333MHz || Zalman ZM600-HP (600W)

  • 7. Data: 2009-06-28 06:25:06
    Od: Artur <s...@r...pbz>

    Dnia Fri, 26 Jun 2009 18:50:13 +0200, Jacek napisał(a):

    > Oczywiście w US zapłaciłem podatek od wzbogacenia od kwoty 40 tys. zł,

    To nie jest podatek od wzbogacenia ;)

  • 8. Data: 2009-06-29 15:45:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 27 Jun 2009, Jacek wrote:

    > Czyli pomimo, że obecna wartośc auta to 50 tys, to w koszty mogę je wziąć
    > jedynie do wartości z umowy - czyli 26 tys ?

    Są tacy, którzy "gubią dokumenty" i bazują na wycenie rzecznika.
    Ale IMVHO jest to bezprawne i jak US będzie chciał to może (słusznie)
    się przyczepić.

    > (przecież sprzedam drożej).

    To będziesz miał zysk do opodatkowania :D

    pzdr, Gotfryd