  • 1. Data: 2009-06-25 19:47:48
    Temat: Spolka cywilna Vat i rodzina
    Od: "JacekS" <i...@p...com.pl>

    Witam,
    Pytania banalne zapewne dla specjalistów, dla mnie jednak problem ( dla pani
    z US z ktora spedzilem dzisiaj mile chwile rownież były zagadowe).
    Chodzi o spółkę cywilną założoną przez dwy VATowców. Najwyrażniej dostaje
    ona nowy NIP i zostaje zwolniona z Vat zanim nie przekroczy limitu 50k zł.
    Czy jednak ma na to wpływ jeśli spółkę założą członkowie rodziny -
    owiedzmy - ja i brat? Czy spółke można też założyć z osobą nie prowadzącą
    działalności gospodarczej, ale pracująca na etacie?
    Pytanie nie na temat, dla ambitnych:
    Czy jeśli polski rezydent, (tzn zameldowany w Polsce) założy firme w USA, to
    podatek VAT rozlicza w Stanach czy w Polsce? (przy tym pytaniu pani w
    okienku powiedziała, że ona jest tutaj w zastępstwie i żebym odpowidzi
    poszukał w internecie:) Dochodowy z pewnościa w Polsce, ale co z tym
    nieszczesnym Vatem?
    Speawa dotyczy uslug internetowych, wiec miejsce działalności cieżko jest
    określić.
    Prawda, że ciekawe?
    Pozdrawiam
    Jacek

  • 2. Data: 2009-06-26 10:25:35
    Temat: Re: Spolka cywilna Vat i rodzina
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    JacekS pisze:
> [...]
    > ona nowy NIP i zostaje zwolniona z Vat zanim nie przekroczy limitu 50k zł.
    > Czy jednak ma na to wpływ jeśli spółkę założą członkowie rodziny -

    Nie.

    Czy spółke można też założyć z osobą nie prowadzącą
    > działalności gospodarczej, ale pracująca na etacie?

    Nie, s.c. żeby prowadzić działalność gospodarczą musi mieć za wspólników
    przedsiębiorców, bo sama nim nie jest.
    Każdy wspólnik ma swój własny wpis do ewidencji. Chyba ze wspólnikiem
    jest inna spółka posiadająca osobowość prawną (np sp. z o.o.) - wtedy ma
    wpis KRS (to precyzuję w rama ucięcia głupich komentarzy w zarodku)

    A że ktoś ma etat, to nie ma znaczenia dla spraw spółki.

    > Pytanie nie na temat, dla ambitnych:
    > Czy jeśli polski rezydent, (tzn zameldowany w Polsce) założy firme w USA, to
    > podatek VAT rozlicza w Stanach czy w Polsce?

    W USA nie ma VAT.
    Działalność prowadzona poza granicami UE nie podlega VAT w UE.

    > Speawa dotyczy uslug internetowych, wiec miejsce działalności cieżko jest
    > określić.

    Nie napisałeś co to znaczy " założy firmę w USA". Jaka ma być forma
    prawna wg. prawa amerykańskiego (a oni mają tego więcej niż nasze biedne
    spółki osobowe i kapitałowe, po 2,5 na krzyż).

    Niemniej jednak do określenia miejsca działalności będą potrzebne na
    99,9% amerykańskie, nie polskie przepisy.

    > Prawda, że ciekawe?

    Powiedzmy, ale nie to ciekawe o czym myślisz.

    Ale jak nam opowiesz jak to działa wg amerykańskich przepisów to może
    być ciekawy post.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 3. Data: 2009-06-26 11:32:44
    Od: "JacekS" <i...@p...com.pl>

    > Nie.

    Moja wina, że zadałem kilka pytań na raz i teraz nie wiem, którego dotyczy
    odpowiedź.
    NIE - tzn, że spółka automatycznie ma już VAT po założeniu?
    Czy NIE - oznacza, że "spółkowanie' z bratem ma na to wpływ?

> [...]
    > KRS (to precyzuję w rama ucięcia głupich komentarzy w zarodku)
    >
    > A że ktoś ma etat, to nie ma znaczenia dla spraw spółki.

    Dziekuje bardzo, milo uzyskac rade od fachowca.

    > W USA nie ma VAT.
    > Działalność prowadzona poza granicami UE nie podlega VAT w UE.

    Tutaj osmielę się polemizowac. Jesli chodzi o uslugi elektroniczne (
    intermetowe)

    ART 27 ustawy o VAT.
    "W przypadku gdy usługi elektroniczne są świadczone przez osobę prawną,
    jednostkę
    organizacyjną niemającą osobowości prawnej lub osobę fizyczną, która ma
    siedzibę al-
    bo miejsce zamieszkania lub stałe miejsce prowadzenia działalności poza
    terytorium
    Wspólnoty, z którego świadczy te usługi na rzecz osób fizycznych, osób
    prawnych oraz
    jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, niebędących
    podatnikami
    podatku od wartości dodanej lub podatnikami, o których mowa w art. 15 i 16,
    mających
    siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, miejscem
    świadczenia
    tych usług jest miejsce, gdzie NABYWCA posiada siedzibę lub miejsce
    zamieszkania.

> [...]
    >
    > Powiedzmy, ale nie to ciekawe o czym myślisz.
    >
    > Ale jak nam opowiesz jak to działa wg amerykańskich przepisów to może być

    Szczerze mówiąc nie mam jeszcze pojęcia i dopiero węszę w tym temacie.
    Znalazłem np taką stronę, przepraszam za reklamę ale klnę sie na wszytsko,
    że nie mam w tej firmie żadnych udziałów.
    http://www2.valisinternational.com/ Chodzi mi tylko o przykład, zapewne jest
    wiele lepszych pośrednikow.
    Zakladaja oni spółki LLC, i oto jak wyglada u nich opodatkowanie:
    "the LLC is ignored for U.S. and most states income tax purposes.
    Accordingly, any income earned is treated as earned directly by the foreign
    person. Such income is not subject to U.S. taxation so long as the foreign
    person did not perform his services or sales activity in the U.S. himself or
    thru an employee or agent. This means no person (the foreign person,
    employee of the foreign person or agent thereof) is physically present in
    the U.S. while earning the income. It is apparent that many, if not most of
    the single member LLCs are conducted purely over the internet with no
    physical presence in the U.S
    Podsumowując dla nieanglojęzycznych - tak dlugo jak nie sprzedamy nic
    bezpośrednio w Stanach, nie płacimy u nich podatku.
    Z dochodowym sprawa bylaby wiec prosta - płacimy w Polsce. Co jednak z
    VATem? W USA go nie ma, u nas jest. Miejsce zamieszkania i siedzibe mam w
    Polsce, ale firma niby amerykańska - płacić czy nie? Oto jest pytanie! :)
    Pozdrawiam miło i dziękuje za dotychczasową pomoc

    Jacek

  • 4. Data: 2009-06-26 11:44:55
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    > Tutaj osmielę się polemizowac. Jesli chodzi o uslugi elektroniczne (
    > intermetowe) [...]

    Przecież pisałeś o firmie założonej w *Stanach* czyli działającej według
    prawa amerykańskiego.

    Polska ustawa o podatku od towarów i usług nie ma tu nic do rzeczy.

    Nie ma tu analogii do PIT w którym masz wprost zapis o nieograniczonym
    obowiązku podatkowym dla rezydentów.

    Piotrek

  • 5. Data: 2009-06-26 12:00:14
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Piotrek pisze:

> [...]
    >
    > Polska ustawa o podatku od towarów i usług nie ma tu nic do rzeczy.
    >
    > Nie ma tu analogii do PIT w którym masz wprost zapis o nieograniczonym

    To ja się dopiszę z jeszcze jedną wątpliwością.

    Zastanawiam się jakie możliwości egzekucji VAT (gdyby on był) ma Unia w
    stosunku do przedsiębiorstwa amerykańskiego którego metaforyczna noga w
    unii nigdy nie powstała?
    To już raczej obowiązek podatkowy spoczywa na nabywcy.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 6. Data: 2009-06-26 12:01:08
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Maddy pisze:

    > Zastanawiam się jakie możliwości egzekucji VAT (gdyby on był) ma Unia w
    > stosunku do przedsiębiorstwa amerykańskiego którego metaforyczna noga w
    > unii nigdy nie powstała?

    Miało być "postała" ale mi sie palec omsknął.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 7. Data: 2009-06-26 12:03:55
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    JacekS wrote:
    > Szczerze mówiąc nie mam jeszcze pojęcia i dopiero węszę w tym temacie.

    Jeszcze odnosząc się do pomysłu zakładania spółki (LLC) w Stanach, tylko
    po to aby prowadzić nią działalność w Polsce.

    IMHO jest to lekko bez sensu (albo nie widzę celu, który Tobie przyświeca).

    Z takiego mianowicie powodu, że tak czy inaczej taka spółka jest
    traktowana przez polski US jako spółka osobowa. Jeśli Cię interesuje
    interpretacja MinFin to spójrz do archiwum z końca kwietnia. na wątek z
    LLC w tytule.

    Tak więc tak czy inaczej prowadzisz DG w Polsce i dodatkowo musisz
    prowadzić księgowość amerykańską.

    Pytanie tylko po co.

    Piotrek

  • 8. Data: 2009-06-26 12:48:31
    Od: "JacekS" <i...@p...com.pl>

    > Jeszcze odnosząc się do pomysłu zakładania spółki (LLC) w Stanach, tylko
    > po to aby prowadzić nią działalność w Polsce.
    >
    > IMHO jest to lekko bez sensu (albo nie widzę celu, który Tobie
    > przyświeca).

    Głownym celem jest to, aby VAT nie był rozliczany w Polsce, a np w USA (
    gdzie go nie ma)
    Jacek

  • 9. Data: 2009-06-26 13:01:21
    Od: "JacekS" <i...@p...com.pl>

> [...]
    > unii nigdy nie powstała?
    > To już raczej obowiązek podatkowy spoczywa na nabywcy.

    Stawiałbym na:
    Art. 132. i dalsze.
    1. Podmioty zagraniczne świadczące na terytorium Wspólnoty usługi
    elektroniczne oso-
    bom niepodlegającym opodatkowaniu, które mają siedzibę lub miejsce
    zamieszkania na
    terytorium Wspólnoty, mogą złożyć w państwie członkowskim identyfikacji
    zgłoszenie
    informujące o zamiarze skorzystania ze specjalnych procedur rozliczania VAT
    wobec
    tych usług, o których mowa w ust. 2-7, w art. 133 oraz w art. 134

    Ale co jesłi podmiot zagraniczny nie ma siedziby na terytorium Wspólnoty?
    Jak US sciągnie VAT z amerykańskiej firmy, która handluje w internecie, ma
    konto w polskim banku a siedziby w Polsce nie ma?
    To jest chyba właśnie to pytanie, które nas dręczy :)
    Jacek

  • 10. Data: 2009-06-26 14:12:02
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    JacekS wrote:
    > Głownym celem jest to, aby VAT nie był rozliczany w Polsce, a np w USA (
    > gdzie go nie ma)

    Oczywiście wszystko zależy od profilu działalności i wolumenu sprzedaży.

    Ale zauważ że pomimo tego, że nie będziesz sprzedawał w Stanach to na
    miejscu będziesz miał niebanalne koszty typu prawnik, księgowy, etc.

    Już nie mówiąc o minach tego rodzaju, że (zwłaszcza przy świadczeniu
    usług internetowych) nie masz żadnej gwarancji że Twojej usługi nie kupi
    firma amerykańska i nie wpuści jej w koszty na podstawie emaila z
    potwierdzeniem autoryzacji karcianej czy innego slipa z terminala (nie
    wiem co chcesz wysyłać klientem jako invoice). A wtedy trzeba zapłacić
    podatek w Stanach.

    Policz to sobie dokładnie bo może się okazać, że zamiast oszczędzić
    wpuścisz się w koszty i kłopoty.

    Piotrek