  • 1. Data: 2003-07-11 10:48:40
    Temat: Zwrot pieniędzy z Kasy Mieszkaniowej a podatek Belki
    Od: "Mattie" <m...@N...gazeta.pl>

    Cześć
    Mam taki problem (właśnie dopiero teraz go sobie uświadomiłem mimo że
    sytuacja miała miejsce prawie rok temu). Oszczędzałem w kasie mieszkaniowej
    od początku 1999 roku. W połowie 2001 przedłużyłem aneksem umowę do maja roku
    2004 - nie wiedziałem kiedy wypatrzę jakieś mieszkanie które bym chciał kupić
    i wychodziłem z założenia że jak wypatrzę to kolejnym aneksem okres
    oszczędzania skrócę. I tak się stało we wrześniu zeszłego roku. Złożyłem
    aneks skracający okres oszczędzania tak by się kończyło w następnym miesiacu,
    po kolejnych kilkunastu dniach bank zwrócił mi pieniądze, użyłem ich do
    kupienia mieszkania. I wszystko byłoby OK gdybym teraz sobie nie uświadomił
    że bank przy finalnym rozliczeniu doliczył mi odsetki za cały okres
    oszczędzania (które mi się należały bo nie brałem kredytu kontraktowego) a od
    tych odsetek potrącił podatek. I tu moje pytanie:

    1. Czy to było zgodne z prawem? Przecież umowę z bankiem podpisałem zanim ten
    podatek powstał więc chyba nie powinienem od tych odsetek płacić podatku,
    analogicznie jak od lokat powstałych przed listopadem 2001?

    2. Jeśli podatek był potrącony bezprawnie to w jaki sposób teraz go odzyskać?

    Wielkie dzięki za wszelkie opinie.
    Mat

  • 2. Data: 2003-07-11 21:37:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 11 Jul 2003, Mattie wrote:
    [...]
> [...]
    >+ podatek powstał więc chyba nie powinienem od tych odsetek płacić podatku,
    >+ analogicznie jak od lokat powstałych przed listopadem 2001?

    Dla lokat *na pewno* obowiązuje kategoryczny zapis: każda zmiana
    umowy powoduje uchylenie zwolnienia z opodatkowania. Skracasz
    lokatę - to niezależnie od ew. obniżenia odsetek (z tytułu
    umowy) płacisz podatek od *wszystkich* odsetek !! (również
    wstecz, od bodaj 1.IV.2002 - bo tam był jakiś taki patent
    że przez parę miesięcy zwolnienia nie ma ale podatku się
    nie nalicza czy jakoś tak; wiedziałem i zapomniałem, a harddysk
    za duży żeby szukać :> [na pewno "gdzieś to mam"]).
    Jeśli jest coś takiego również dla KM - to pewnie zapis jest ten sam.
    Skoro po 1.XII.2001 aneksowałeś umowę - to utraciłeś zwolnienie
    z podatku, IMHO !

    pozdrowienia, Gotfryd